Stel je bent van plan een horloge te kopen dat tussen 1000 en 2000 Euro mag kosten. Maakt niet uit of het een nieuw of tweedehands is. Enige voorwaarde is dat het horloge in dezelfde staat (zonder bijkomende beschadigingen) binnen 10 jaar minstens evenveel waard is.
Waar moet ik rekening mee houden? Welke merken komen in aanmerking? Wat zijn de opties?
Is dit wel mogelijk in dit segment?
Smaak is uiteraard persoonlijk
Let wel: Het is de bedoeling het horloge regelmatig om de pols te hebben en het moet een horloge zijn dat vrij courant is. Dus geen limited edition die ik nooit zal vinden
Denk dat je dan moet denken aan Tudor en Omega. Als je goed zoekt kan je een Omega Speedmaster professional vinden voor ongeveer €2000. De waarde daarvan zal waarschijnlijk alleen maar stijgen.
Kan het lastig laten zien als ik de aankopen niet zelf heb gedaan en ze in het verleden plaats hebben gevonden. Daarnaast is het gegaan via een vriend die tevens omega verzamelaar is en veel contacten heeft.
Ik heb niet verteld dat ze overal voor zo goedkoop te koop staan. Als je geduldig bent, goed zoekt en de juiste contacten hebt vind je vaker dit soort deals.
Ik snap de behoefte naar dit soort informatie, maar laten we even realistisch zijn, als morgen de horlogemarkt instort dan ben je gewoon je centjes kwijt. Als je het geld niet kunt missen dan moet je geen horloge kopen, en als je het wel kunt missen dan moet je een horloge kopen wat je mooi vind en waarbij je het gevoel hebt dat je een goede deal hebt gemaakt, in die volgorde. En dat blijft heel persoonlijk.
En vergeet niet: Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Waardevaste nieuwe horloges zijn er niet, althans niet in jouw prijsklasse. Misschien wel een stalen Rolex Daytona maar dat heeft een andere reden. Een tweedehands Speedy Pro zou een optie kunnen zijn maar die gaan voor 2750-3500 euro. Misschien een Seiko MM300? Die kun je tweedehands voor jouw budget kopen.
Breitling Aerospace’s zijn prima vindbaar voor een leuk bedrag en het zijn verdomd fijne horloges (compleet titanium dus heel licht) maar wel quartz en dat moet je ding zijn. Ik heb het laatste model gehad voor de Evo met thermo gecompenseerde SuperQuartz en die had zelfs minuten repetitie, nog steeds spijt van dat ik die heb verkocht.
Wat is je smaak? Een horloge is niet echt een belegging en ik neem aan dat je het mooi wilt vinden.
Paar jaar oud, vintage…je kan er alle kanten mee op.
Als je er zeker van wilt zijn dat je er niet op verliest dan kan je aan een merk als Omega denken. Maar ook aan bepaalde vintage modellen van Rolex zijn voor die prijs te koop en waardevast.
Of bijvoorbeeld een mooie Breitling Top Time?
Ik heb nog een Aerospace liggen, box en papers erbij, Titan Alleen de bezel mist… Kost bij breitling volgens Dealer 300 incl inbouw maar ik draag hem niet…
Gr
Een horloge kopen om door TS gestelde redenen en voorwaarden staat haaks hoe ik in de horlogehobby sta. Daarnaast ben je gewoon aan het speculeren. Niemand kan en zal je enige garantie geven. Maar als je echt een ‘veilige aankoop’ wil doen, dan koop je voor zeven tientjes een Seikootje 5. Ik schat de kans dat je hiervoor over 10 jaar nog een paar tientjes terugkrijgt vrij groot. En zo niet, dan ben je een paar tientjes kwijt. Lijkt me bijzonder veilig.
Ik zie het niet als een belegging maar ik houd er wel van als een horloge haar waarde behoudt.
Zo denk ik dat een merk als Omega of Tudor (tweedehands) beter zijn waarde zal behouden dan bv. Longines of Maurice Lacroix. Zonder hierbij afbreuk te doen aan de laatstgenoemde merken EN rekening houdend met de uitzonderingen op de regel.
Mijn voorkeur gaat uit naar duikhorloges. Liefst met interne bezel om krassen aan de bezel te voorkomen.
Breitling is niet bepaald mijn stijl op de Superocean heritage na.
Waardevastheid is een lastig te bepalen iets en niemand weet wat er in de toekomst gaat gebeuren op dat gebied.
Vraag en aanbod? Meestal wel maar als ik bijvoorbeeld op Chrono24 zoek op “Daytona” dan kom ik 130 pagina’s tegen met in totaal 3.871 Daytona’s, waarvan de meesten behoorlijk lang te koop staan. Toch is de goedkoopste witte 116520 nog altijd € 8242 en daarvoor moet je dan naar Rusland.
Vergeleken met een nieuw dus wel een verschil maar meer aanbod dan vraag "lijkt het"
Vinden de Rolex verkopers het niet erg om 1 of 2 jaar over de verkoop te doen?
Een paar jaar daarvoor was een Sub nóg goedkoper, echter niet te slijten en voor een Daytona kwam je alleen als vaste klant (AD) en op een lijst in aanmerking.
OT, ik denk dat een occasion Grand Seiko quartz een goede investering is. Nu rond 1k en zal imo nooit minder worden.