Wat basale regels die ik hanteer bij MP e.d.om mafketels te filteren. Vul gerust aan met jullie oplossingen.
Hijgerige proleten (Wesley/Kevin, etc.) die 'm “nu wel ff komen halen voor 10% van de vraagprijs”.
Jankverhalen van ‘arme student, kan het niet goedkoper’ adviseer ik hun ambities bij te stellen.
Verkopers met adres dat toevallig op een waddeneiland ligt.
Bij kopers/verkopers die korter dan 1 jaar actief zijn, vraag ik NAW en telefoonnummer.
Soms vraag ik extra foto’s van een horloge, maar dan met een tijd ingesteld die ik kies. Trucje van Chrono24, maar werkt goed.
Mensen die ontwijkend reageren op concrete vragen.
Mensen die niet fatsoenlijk kunnen communiceren in Nederlands, Engels of desnoods Duits.
Kopers die wazige betaalmiddelen voorstellen.
Ik laat sowieso niet iedereen zomaar langskomen. Mijn selectiecriteria vermeld ik niet, maar het is een vrij land en iedereen bepaalt zelf waar hij zaken mee doet, toch?
Ik kijk ook vaak wat iemand nog meer aanbiedt. Is natuurlijk nooit een garantie voor succes, maar iemand die een kinderbedje aanbiedt en wat jurken van zn vrouw, een v70 waarvan hij de eerste eigenaar is en een aquarium, ben ik eerder geneigd zaken mee te doen dan iemand die zn wietkweeklampen verkoopt, twee boksbeugels en een riem voor zo’n vechthond :’)
Bij mensen die kort actief zijn op MP vraag ik altijd gewoon om het product eerst op te sturen en daarna te betalen
Mensen die geen tenaam stelling geven bij het geven van een rekening nummer maak ik ook niks naar over.
Wat ik in de laatste jaren heb gemerkt is dat het risico hem vaak zit in de aankopen onder de 100 euro, en natuurlijk de hele dure aankopen (Rolex, omega en breitling). Het gebied daartussen hoor ik vrij weinig over en heb ik zelf ook eigenlijk geen problemen gehad.
Het zal in ieder geval een hoge resolutie foto moeten zijn, die goed bestudeerd moet worden om Photoshoppen uit te sluiten. Maar echt overtuigend faken van dit soort foto’s is nog best moeilijk. Denk aan lichtval en schaduw en het repareren van de plek waar je de wijzer hebt weggehaald.
Misschien ook om een specifieke datum vragen.
Liever een filmpje waarin het horloge zichtbaar loopt. Iedereen heeft een smartphone lijkt me. Voor waterdichte (“hij máákt hem gewoon!”) zekerheid met een recente krant erop, waarbij de datum op de krant goed leesbaar is.