Veiling afgelopen; toch nog kunnen kopen?

Een vraag aan de E-bay experts, ik kwam zojuist een veiling tegen op de Bay die nog niet zolang geleden is afgelopen. Omdat ik toch interesse heb in het horloge heb ik de verkoper een berichtje via E-bay verstuurd.

Nou was ik benieuwd of ten eerste het bericht wel aankomt (er stond geen titel meer in het bericht en ook kon je geen Onderwerp kiezen, dus ik hoop maar dat die aankomt) en ten tweede, als de veiling is afgelopen, hoe kan ik het dan kopen/betalen als het doorgaat. Moet hij hem dan opnieuw aanbieden op Ebay (officieel dus) of kan het ook gewoon buiten Ebay om?

Meer mensen die met dit bijltje hebben gehakt?

Hoi Jaap-Wim,

Dit kan mijn inziens wel, als het horloge tenminste niet verkocht is (of de verkoper moet meerdere exemplaren hebben).

De verkoper kan het object opnieuw aanbieden, en dan kun je hem betalen middels de reguliere weg (overschrijving, Paypal etc.)

Buiten Ebay om kan ook, echter je kopersgarantie vervalt op dat moment. Ebay en Paypal raden handelen buiten Ebay dan ook af, en volgens mij is het volgens de regelement zelfs “verboden”

Je kunt prima buiten Ebay om kopen. Bij sommige vertrouwde verkopers doe ik dit ook… scheelt hun weer 50,-. Is namelijk de fee boven de zoveel euro. :slight_smile:

Bij vertrouwde verkopers is het inderdaad geen probleem, maar dan heb je al een “band”

Hoi Jaap/Wim,

Wat ik je wel zou willen aanraden is om altijd Paypal te gebruiken met je betalingen. Dit is een veilige manier. Zelf doe ik met onbekenden liever géén zaken buiten Ebay om. Dat is me allemaal net even iets té vrijblijvend allemaal. Wanneer het een verkoper is die je goed kent, is dat natuurlijk een ander verhaal.

Groet,

Nico

Hallo Jaap/Wim,

‘‘Wat ik je wel zou willen aanraden is om altijd Paypal te gebruiken met je betalingen. Dit is een veilige manier. Zelf doe ik met onbekenden liever géén zaken buiten Ebay om. Dat is me allemaal net even iets té vrijblijvend allemaal. Wanneer het een verkoper is die je goed kent, is dat natuurlijk een ander verhaal’’.

Je Paypal account moet wel aan een creditcard gekoppeld zijn anders heb je geen garantie dat je in geval van calamiteiten je geld terug krijgt. eBay/Paypal geeft geen kopersgarantie bij een betaling van een transactie buiten eBay om.
Dus rechtstreeks zaken doen (doe het zelf veel) altijd via Paypal betalen met creditcard. Met je creditcard ben je immers verzekerd van diefstal, niet ontvangen aankopen,fake en o.a.rommel etc. Dit meestal gedurende 3,6 zelfs 12 maanden.
DUS NIET GEKOPPELD AAN EEN BANKREKENING!!!
Groet,
Jan

@anon78476620NA,

Het is een misvatting dat je een creditcard gekoppeld moet hebben om aanspraak te maken op de niet geleverde zaken.

Paypal zorgt zelf de kopersbescherming, en als dat inderdaad niet lukt kun je wel als 2e optie nog via je creditcard maatschappij reclameren.

11.6 Vereisten om in aanmerking te komen

Wat zijn de vereisten om in aanmerking te komen voor PayPal-verkopersbescherming?

Om hiervoor in aanmerking te komen, dient u aan alle onderstaande vereisten te voldoen:

  1. Het object moet via eBay zijn gekocht.

Credit card of niet, buiten Ebay geen PayPal bescherming.

Volgens mij heb je sowieso als je via Internet koopt rechten om bv schade ed te verhalen. Je mag internet aankopen altijd terugsturen ed.

@hharry, dat klopt. Alleen bij Ebay heb je ook nog de kans dat je met een onwillende verkoper te maken hebt. In dat geval bied Paypal dat stukje extra bescherming.

Zelf heb ik er in 3 jaar tijd 2x aanspraak op moeten maken.

Leden, bedankt allemaal voor jullie reacties! Het verhaal over Paypal wist ik allemaal nog niet dus ik heb weer wat bijgeleerd. Ik houd het toch maar bij de reguliere veilingen, dan staat het toch wat meer zwart-op-wit!

*over het artikeL: verkoper bleek achteraf toch niet te willen verkopen buiten Ebay om dus uiteindelijk geen actie kunnen ondernemen verder.