Veiling weekend highlights
Het was weer veiling weekend, voor het eerst in lange tijd besloot ik niet af te reizen naar Geneve maar het te volgen van achter de computer. Echter heb ik wel, net zoals vorige edities, een opsomming gemaakt van lots en resultaten die je absoluut niet gemist mag hebben. Veilingresultaten schetsen niet altijd een even goed beeld van de huidige markt maar indicatief wel interessant en verraad soms waar potentie qua waarde nog te vinden valt. Maar lees dit stukje simpelweg ook gewoon omdat je anders niet kan meepraten met je horlogevriendjes.
Cheers, Jasper Lijfering
WATCHONLY
Patek Philippe Grandmaster Chime 6300
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; een nieuw record is gevestigd voor duurste polshorloge ooit geveild! Veilingweekend trapte af op vrijdag met Onlywatch. Deze veiling is opgezet voor het goeie doel, waarbij veel merken een unique piece inbrengen. Ook om die filantropische reden werden al eerder vrij bizarre resultaten behaald. Tja, als je toch al 31M USD wilde uitgeven aan het goeie doel, kan je net zo goed een Patekje ervoor terug krijgen toch? Alhoewel, ref 6300 Grandmaster chime is niet echt een “Patekje”. Niet zo gek dat hij maar liefst 44mm meet gezien al die 20 complicaties erin moeten passen. Het kostte 100.000 manuren en 4 jaar. Hoewel de ref zelf niet uniek is, is deze configuratie in staal met deze kleuren dat wel. Persoonlijk vind ik hem vrij afzichtelijk maar wel respect voor dit stukje horological art.
PHILLIPS
WATCH AUCTION X
Phillips bracht 2 veilingen. De thema veiling was de double signed horloges. Daarnaast hadden ze de klassieke Geneva Watch auction waarvan het alweer de 10e editie was sinds de overstap van Aurel Bacs & Olivia Russo.
Rolex GMT-Master 16758 “SARU”
Het eerste noemenswaardige lot was de SARU. Het allereerste sporthorloge met precious stone setting ooit. Dit horloge uit de jaren 80 werd eerder dit jaar aangekondigd bij de Christies X the Keystone veiling maar op het laatste moment, om onduidelijke redenen teruggetrokken. Nu resulteerde het in een kwart miljoen. Dit horloge komt ook voor in ons filmpje over favoriete Rolex toolwatches met edelstenen.
Cartier Tank Etanche
Mijn new-found love; Cartier, bracht ook een zeer indrukwekkend resultaat op. Deze Tank Etanche uit 1931 haalde de high estimate met 131k CHF. Een horloge met een mooie geschiedenis en waardevolle provenance; maar bovenal een schitterend en iconische klassieker.
Rolex Split-Second 4113
Gecompliceerde vintage Rolex horloges gooien altijd hoge ogen bij de veiling. Deze keer hadden we een prima resultaat voor de JCK en ook de moonphases waren gewild. De 8171 Padelonne bracht een miljoen op en de stelline 6062 zelfs bijna het dubbele. Wellicht heb je deze 2 refs al voorbij zien komen in het filmpje over mijn top 5 die ik graag in de winkel wil zien. ( https://www.youtube.com/watch?v=DN9q4OHqxi0 )Daarin gaf ik aan dat de split-second niet in dat lijstje bevond ondanks dat er maar ongeveer 6 exemplaten bestaan. Reden daarvan; er is er geen meer in echt goeie staat. Blijkbaar boeide de koper van deze 4113 dat niet zoveel, want ondanks de matige conditie deed hij ook bijna 2 miljoen.
Rolex black glossy 1019 & 6238
Nog interessant om te noemen zijn de zwarte glossy dials op de 1019 en 6238 die geveild zijn. Beiden deden een veelvoud van hun witte varianten. Een 1019 met witte plaat is te vinden vanaf 20k en een zwarte vanaf 10k meer. Alleen zijn de reguliere zwarte platen mat, en fors ome reason heeft Rolex een heel beperkte oplage gemaakt met glossy platen. Deze hamerde af voor 131K! De 6238 met zwarte plaat ging voor 200K en is daarmee ook ruim 7x zoveel waard als een witte plaat 6238.
T was niet een en al feest. Zo stelde de “Tasti Tondi’s” teleur, deze schitterende Patek chrono’s onder ref 1463 kwamen op vorige veilingen sterk uit de verf maar dit maal niet. De Paul Newman Daytona’s took a hit in de laatste veilingen, en nog steeds krabbelen die niet zo snel op. Een RCO aka “Oyster Sotto” haalde voor het eerst zelfs zijn reserve niet. Ondanks geruchten dat de hype rond Gerald Genta met de Nautilus en Royal Oak zou afnemen, bleven deze klassiekers goed presteren.
Tot slot speciale aandacht voor een in elkaar geknutselde Lapis Datejust waar iemand 30K voor betaald heeft. Normaal ben ik er zelf bij om de horloges te inspecteren en stuit je altijd op een aantal discutabele configuraties, echter is deze clear as day; zelfs achter je computerscherm. Het horloge in kwestie is een 1601 maar heeft een 1603 bezel, daarnaast zijn dergelijke stone-dials eigenlijk louter geleverd in gouden of witgouden varianten.
DOUBLE SIGNED
Ik verheugde me toen Phillips naar buiten kwam met het thema van die nieuwe veiling, retailer signed! Maar toen de catalogus op de deurmat viel was ik best teleurgesteld. Zo ook de resultaten. De enige benoemenswaardige waren de 565 en 2499.
De 565 hamerde op 300K CHF, tweemaal de high estimate! Schitterende stalen Patek met Breguet numerals en radium dots + hands. Asprey signing op 6 uurs positie.
Vorig jaar werd door Christies een Asprey signed 2499 geveild, dit keer een gesigneerd door de Itallaanse retailer Trucchi. Deze bracht de helft op van de Asprey 2499 maar met anderhalf miljoen toch een mooi resultaat.
CHRISTIES
Bij Christies trok lot 180 mij heel erg aan. Een Patek Philippe 2508 in uitstekende staat en met gouden band. Most notable was de zwarte glossy wijzerplaat. De estimate tussen de 40 en 60K CHF leek me vrij conservatief dus ik besloot mee te bieden doet 80K. All-in prijs werd uiteindelijk net iets boven de ton, niet meer dan verdient!
Een andere gouden stunner was de 1680/8 met Khanjar crest, gemaakt voor de Sultanate of Oman. Degene die hier 187K voor betaald heeft, heeft mijn inziens een prima deal
Het is vandaag maandag, dat wil zeggen dat de Antiquorum veiling op dit moment plaats vind en de Sotheby’s veiling morgen pas aanvangt. Echter, na het doorspitten van hun lots zie ik niet genoeg motivatie om te wachten met het maken van dit artikel. Overall ben ik daarom niet heel teleurgesteld dat ik deze trip heb gemist.