Velona antichoc duikertje

hoi,

Ik heb afgelopen bij een vriend een Velona horloge in de kast gevonden. deze mag ik hebben om weer mooi te maken. hij heeft hem zelf vroeger op de grond gevonden waardoor het glaasje erg beschadigd was. deze heb ik grof geschuurd en vervolgens weer gepolijst. het is nog lang niet goed maar begint er op te lijken. helaas loopt het horloge per dag zo’n 2 min achter, maar in de afgelopen 6 jaar is hij maar twee keer op gewonden ( gister en vandaag) zou hij daarom misschien nog wat stroef zijn en in de toekomst iets sneller gaan lopen?

het is echter niet moeders mooiste als je hem zo ziet, maar ik hoop hem met een leuk bandje een nieuw leven te geven. heeft iemand tips voor mij? ik hou zelf erg van leer, maar zat ook te denken aan mesh.

ik heb hem voor de grap even op een nato gezet, niet de goeie kleur stelling, je zie het wel.

daarnaast ben ik ook wel benieuwd of zoiets nog waarde heeft?

ben erg benieuwd naar de reacties.

Mvg jelle

Mooi horloge, de jaren 70 sPatten er van af. Misschien weet je al dat Velona het huismerk van de V&D was.
Meestal hadden ze wel goede uurwerken in hun horloges.
Ik zou het horloge een servicebeurt (laten) geven en niet zo gaan dragen.

Top, bedankt voor het advies.
Heb je ook enige idee of ik de bezel er af kan wippen met een besteksmes? If gaat die bezel dan kapot?

De basis van de bezel lijkt met van metaal, dus met een beetje beleid moet ie er denk ik wel af te krijgen zijn. Oppassen wordt het pas echt als er een vol kunststof bezel op zit. Jaren 70 plastic is niet (meer) zo heel goed.

Leuke klok, na het poetsen en de onderhoudsbeurt (misschien een nieuw glaasje daarbij?) een ideaal klokje om met verschillende NATO’s te dragen :+1:

1 like

Ik heb laatst ook een 70s Velona duikertje gekocht. Daar tikt een FE uurwerkje in.

super bedankt voor de reacties!

een FE uurwerk ken ik niet, is dat een beetje goed?
helaas is de achter kant niet open te krijgen omdat mensen hem met een Flex hebben bewerkt van achter in een uitzichtloze poging hem open te krijgen. ( vanavond voeg ik er een foto aan toe om het visueel te maken. )

het glaasje is weer helemaal perfect. het enige mankement is dat de bezel niet klikt als je hem verzet, is dit normaal?

Ik denk dat dat normaal is. Doet die van mij ook niet. Het zijn ook geen echte duikhorloges.
De meeste van die oude duikertjes hebben geen klik bezel.

Misschien niet het meest waardevolle vintage horloge. Maar wel gewoon een leuk retro duiker(achtig)horloge! Met wat TLC (zeker servicen) leuk om in een verzameling te hebben en af en toe natuurlijk lekker te dragen!