Wie kent deze horloges
Heb ze van mijn broer gekregen die ze heeft schoongemaakt
Lopen perfect.
Afgerekend op ca 5 seconden per etmaal verloop
Graag reacties waarvoor dank
Volgens mij een merk van V&D, inmiddels heb je dus een paar collectors items
Ik heb zelf onlangs deze aangeschaft op een rommelmarkt. Loopt goed.
Inderdaad V&D, maar geen slechte kwaliteit.
@Emdee, leuke rommelmarktklok. Beetje curieuze 6 door de seconden dial.
Ik herinner me deze en de Hema horloges, maar die laatsten hadden nooit een merk erop, die van V&D wel. Ze werden echter niet hoog gewaardeerd herinner ik me nog. Ik kom ze nog wel eens op eBay tegen voor ongelooflijke biedingen door mensen die niks over de geschiedenis weten.
Hetzelfde met het merk Aseikon, die werden op de wekelijkse warenmarkt verkocht voor kleine prijsjes en werden beschouwd als een imitatie van Seiko, wat in de 60er jaren al bekend stond als een goed merk.
Die Velonaâs waren beter dan âniet slechtâ, gewoon goed gemaakte klokjes met Duitse kalibers. Maar niet prestigieus nee.
De 2 Velonas waarvan ik de foto laat zien zijn automaten.
Volgens mijn broer ziijn ze heel goed gesteend en van goede kwaliteit.
Wat bepaalt de kwaliteit ?
Klokjes die na ruim 40 jaar nog zo goed zijn kunnen toch geen bagger zijn ?
Kwalitatief zijn het prima horloges maar niet heel âverzamelwaardigâ.
Als je vintageminded bent zou ik ze gewoon dragen waar ze immers ook voor bedoeld zijn. Ze zien er prima uit en zeker de rechter heeft imho een sjieke uitstraling.
Ze zien er beiden als nieuw uit
Ze zijn nagenoeg vrij van draagsporen
De goudkleurige heeft een prachtige uitstraling.
Lijkt wel of ze bijna nooit gedragen zijn.
Dat doe ik nu wel om en om.
Wisselen tussen watch winder en dragen.
Ik vind ze allebei eigenlijk heel leuke modellen; met vorm en detail typisch voor hun tijd. Had ooit, rond 1980 een Velona LCD quartz. En ik weet gewoon echt niet meer wat daarmee gebeurd is. Weet nog wel heel goed dat de bijbehorende stalen band een echte âarmharenvreterâ was. Jammer dat ik 'm niet meer heb. Zeker nu een definitief einde lijkt te zijn gekomen aan de bijbehorende warenhuisketen waar we misschien niet héél enthousiast over waren, maar toch allemaal wel een herinnering aan hebbenâŠ
Dat heb je me niet horen zeggen. Ik vertel alleen, wat ik me nog kan herinneren uit die tijd. Eerlijkheidshalve; ik was rond de 20 in die tijd en absoluut niet met horloges bezig, ik meen dat ik een digitale Seiko had in die tijd.
Wat ik me wel kan herinneren, dat ik een âwarenhuishorlogeâ kocht vorig jaar van zwaar rvs, keramische bezel, uitstekende Sea Gull automaat en geen kopie van âiets Zwitsersâ en met de kennis van jarenlang WIS dom kon betitelen als een âgoedâ horloge voor een âkeurigeâ prijs. En toen was de reactie van een van de leden hier: âWat een baggerâ, alleen maar omdat het niet van een of andere bekende (liefst te dure Zwitserse) fabriek kwam en niet heel veel honderden euroâs kostte. Ik kan me zo voorstellen dat dit horloge over 40 jaar ook gewaardeerd wordt om zân kwaliteiten.
Helemaal mee eens
Mijn broer die deskundig is op horloge gebied vind de velona in elk geval technisch prima.
Ik meen dat hij zei dat het een ETA uurwerk is
Ik heb er geen verstand van.
Niks mis met Velona horloges. Ze gebruikten goede uurwerken.
Ik heb er ook een aantal en ook die lopen gewoon goed.
Aseikon was in feite een Ruhla penanker. Ruhla horloges zijn onder vele namen verkocht.
Grappig, dus het was niet eens een Oosters merk!
Ik heb wel enkele keren Aseikons in handen gehad, maar daar stond op het uurwerkje toch echt Made in Hongkong! Inderdaad wel penankers, zoals de (Oost) Duitse Ruhla. Misschien een kopie/licentie?