Ik ben geheel nieuw hier op het forum, maar ook in mijn intresse in horloges. In kortetijd heb ik een aantal (vind ik) leuke horloges gekocht waaronder een velona.
Het merk word al vaker genoemd als het huismerk van de V&D, maar deze kom ik nog niet tegen op internet. Weet iemand meer over dit horloge?
Volgens mij is het een horloge dat met de hand opgewonden moet worden, echter als ik aan de kroon draai dan draaien de wijzers mee (de kroon staat geheel naar binnen). Wel begint het horloge eventjes te lopen als ik aan de kroon draai (stift afgebroken?).
Kan iemand mij vertellen of het de moeite waard is om dit (misschien wel zelf) te laten maken?.
De Certina en de Pontiac non quartz lijken me wel de moeite van het opknappen waard.
Ze hebben zo te zien wel erg geleden dus hoe de toestand van het uurwerk is, is moeilijk te beoordelen.
Een foto van het binnenwerk laat al veel zien…
@Jo1953 de 3 horloges van de laatste foto zijn alle 3 (goed) werkend. De kast van de Pontiac quartz is metname aan de onderzijde onherstelbaar beschadigd. De andere Pontiac is op een aantal krasjes in het chroom en op het glas nog in een redelijke staat! De Certina heeft eigenlijk alleen wat krasjes in het glas.
Welkom op HF.
Gebreken hoort een beetje bij vintage omdat nu eenmaal veel horloges stuk in een lade belanden en vele jaren later via marktjes ed.weer in de roulatie komen.
Blijft ook een beetje een sport om een nette,en vooral,niet verbouwd exemplaar te vinden(en liefst niet te duur maar dat is persoonlijk )
Dat heb je dan goed gedaan. Ik heb ontzettend veel horloges op de rommelmarkt gekocht en als je wat meer kennis opdoet dan haal je er binnen no-time de pareltjes uit. Zo’n Certina is zoals gezegd een leuk horloge en na een goede service lopen die heel accuraat.