Velona only

Stomme vraag misschien, maar wat betekent die “o” of “f” onder het Velona logo?

1 like

Stomme vragen bestaan niet, wel stomme antwoorden…

Soms staat er een O (of een 0), soms een F, ik ben ook al eens een A en een K tegengekomen. Vaak ook (kijk maar eens op de foto’s in de postjes hierboven) helemaal niets.

Geen idee! Een productiecode misschien? Een herkomstcode? V&D/Velona betrokken hun horloges van diverse fabrikanten, soms Zwitsers, maar er zijn ook Velona’s met Duitse en Franse uurwerken.

Je zou er een heel stel bij elkaar moeten leggen, waar ook de leeftijden en de kalibernummers van de uurwerken van bekend zijn om er een patroon in te ontdekken.

4 likes

Klinkt als een leuke gezamenlijke speurtocht :smile:

Wel sneu dat juist ik dan geen zinnige bijdrage kan doen omdat m’n Velona geen letter onder het logo heeft . :see_no_evil:

9 likes

Helemaal waar! Hoe ik hier eigenlijk op kom, ik was van de week bij de horlogemaker en zei dat het me leuk leek om zelf ook eens te proberen een uurwerkje te (de)monteren.
“Ah joh pak maar wat uit de grabbelbak” zei hij toen. Dus een paar minuten later stond ik buiten met een CM handopwinder met decentrale secondewijzer, een Velona handopwinder met centrale secondewijzer, een Pontiac automaat frontloader en een Citizen handopwinder damesmodelletje!

De Velona is de enige die niet loopt dus daar ben ik maar aan begonnen, hij is waarschijnlijk gewoon onnoemelijk vuil want de veer draait op en de balansas is heel. Helaas wilde mn dochtertje niet slapen gisterenmiddag, dus verder dan dit ben ik nog niet gekomen :rofl:

Hier viel me de “O” ook op, dus misschien worden we na wat vergelijking er nog wat wijzer op.

6 likes

Dat is een goede greep geweest, die Pontiac Gulfstream Bilomatic. Toch wel de mooiste van het stel (sorry, ik weet dat het het Velona only topic is)

3 likes

Daar ben ik het mee eens :wink:

1 like

De Velona ligt uit elkaar, er zit een Durowe 7410/2 uurwerk in.

10 likes

Wat een aardige horlogemaker heb jij! Tuurlijk, Harry @Lassale, die Pontiac is ook fraai!

Maar die Velona is trouwens best een leuk horloge. Ik hoop dat je hem weer netjes in orde gaat krijgen.
Commercieel zijn dat soort horloges voor een vakman die er van moet leven natuurlijk nauwelijks interessant omdat een service, laat staan reparatie met vervangende onderdelen vrijwel altijd de waarde van het horloge te boven zal gaan. Voor de meeste mensen gaat het dan om een bedrag waarvoor ze dan net zo makkelijk of net zo lief een aardig modern quartz horloge kopen. Dan blijven die ouwe dingen bij de horlogemaker liggen.
Leuk dat die van jou ze dan aan een oprechte amateur weggeeft! Zo zouden er meer moeten zijn!
Succes met opknappen! Ik zie graag het (werkende) eindresultaat!

4 likes

Haha ja super kerel! En leuk dat hij inderdaad het aan me gunt ipv het economische belang ervan in te zien. Ik moet nog wat uurwerk olie bestellen en dan kan ik beginnen met schoonmaken en smeren. Laat het eindresultaat wel even zien hier.

Maar inderdaad dit is wel de categorie horloges die eigenlijk economisch onverantwoord zijn om op te knappen. De vergulding van de kast is slecht en daarmee is het horloge direct waardeloos. Maar natuurlijk wel leuk om zo te kunnen oefenen :wink:

2 likes

:ukraine:

13 likes

Met lichte tros kan ik mededelen dat de Velona weer tot leven gewekt is!
Wat ontzettend gaaf om zelf voor het eerst een niet lopend horloge compleet te demonteren, schoonmaken, te monteren, te oliën en hem weer tot leven zien komen :metal:

18 likes

Trots natuurlijk… damn die TL-1 niet wijzigenregel :see_no_evil:

2 likes

Mooie prestatie en ook een hele aardige Velona - gefeliciteerd!
En er is vast nog wel iemand op het forum die je kan helpen aan/met een nieuw glaasje om het helemaal af te maken :wink:

1 like

Ik heb er ergens ook nog 1 liggen. Veel horloge voor betaalbare prijs. Net als prisma en olympic ook Nederlands

1 like

Leuk om dit te lezen.

1 like

Stuur maar een PB, @TKH. Denk dat ik je wel kan helpen.

3d-penguin-brings-first-aid-260nw-178660790

3 likes

Superbedankt voor het aanbod, maar ik laat hem voorlopig even zoals hij is :+1:

1 like

Toch maar gezwicht en een nieuw glaasje gehaald bij (dwz kregen van) de horlogemaker. Maar ik waardeer je aanbod zeker Lex!

18 likes

Fraai eindresultaat, veel plezier er mee :+1:t2:

1 like

Wow prachtig! Zo zie ie er echt weer spic&span uit! Geweldige horlogemaker heb jij!
Die moet je in een fluwelen doosje leggen en regelmatig lekker eten en drinken geven!

1 like