Velona only

12 likes

En nog eentje:

8 likes

Natuurlijk hier ook ff plaatsen :grin::+1:t2:

9 likes

Blauwe wijzerplaat, rode secondewijzer en Perlon bandje.
In ieder geval de mooiste totnutoe van vandaag :slight_smile:

3 likes

Zeker weten! Beauty!

1 like

Ik wist niet dat het draadje bestond, maar hier ook maar mijn Velona Yachting timer aanwinst showen :smiley:


15 likes

Gaaf ding. Bizarre wijzer!

1 like

Dat hoort blijkbaar bij Yacht timers, zie onderstaande link!

2 likes

Ik snap 'm! De start wijzer (of hoe noem je zo’n ding) moet om de centrale as van de grote chrono wijzer heen kunnen bewegen, vandaar de bizarre kromming. Het verhaaltje in jouw link maakt het helemaal duidelijk. Weer wat geleerd. Dank je @dins1

1 like

Een Velona projectje - te snel voor een lekker lang weekend :confused:

10 likes

Treintje :slightly_smiling_face:

10 likes

Velona automatic.
Het automatic staat niet op de wijzerplaat, maar op de achterkant.

10 likes

15 likes

Nieuwe NA :hugs:

16 likes

In een kringloop in Leiden deze op de kop getikt. Zwaar gehavend, wat gepolijst en voor mij een mooi klokje geworden.
Loopt wel, maar komt ieder uur een minuut, of twee, tekort.
Desalniettemin echt een prachtig model (los van de slijtage).

11 likes

Is daar niks meer aan te doen dan? In de meeste Velona’s zitten toch redelijk standaard uurwerken. Servicebeurt? (als je het er voor over hebt).
Verder best mooi geworden!

1 like

Ja dat is het dus, vraag me af wat een servicebeurt gaat kosten. Ben wel er nu al aan verknocht…

1 like

Ik schat, als er geen onderdelen vervangen hoeven te worden ergens tussen de 60 en 100 euro. En een nieuw bandje zou hem ook wel goed doen. De waarde van het horloge is niet groot, maar je hebt er bij de kringloop waarschijnlijk ook heel weinig voor hoeven te betalen. De kosten voor een opknapbeurt zijn dan misschien wel wat meer, maar als je er aan gehecht bent heb je er na de servicebeurt een leuk en goed horloge aan.

1 like

Ik begin er wel aan te twijfelen. Prijs is €7,50, dus alles wat er bij komt is een “kleine” extra. Alsnog weet ik niet wat handig is…

Bij een lotje ‘opknaphorloges’ heb ik recentelijk ook een Velona dresser binnen gekregen.
Na een grondige reinigingsbeurt van de kast en een nieuw glas werd deze naar schatting toch zo’n ruim 60 jaar oude heer weer zeer draagbaar. Aan het uurwerk, een AS 1538, hoeft naar mijn idee voorlopig nog niets gedaan te worden, het horloge loopt als een zonnetje. Met het nieuwe bandje kan hij zondag netjes aan de pols!

Toch jammer dat Vroom & Dreesman, die jaren lang de vele leuke en betaalbare Velona horloges op de Nederlandse markt heeft gebracht, niet meer bestaat!

14 likes