Velona only

Mooi met die Nederlandse dagaanduiding

1 like

Wat een mooie, Peter! Dat cijferfont ook!

Neeee Paul! Daar moet je afblijven en zoveel patina zie ik niet. Hoogstens een mooi in kleur verouderde wijzerplaat.

Zo’n Velona Anniversary ligt al jaren te niksen, op wat schaarse opwinding na.


Dus deze week eens ingezet als toolwatch en je zag hem gewoon opbloeien :stuck_out_tongue:. Eigenlijk bizar al die niksnuttende horloges in laadjes, vitrines en kluizen…

15 likes

En het is ook nog eens een erg mooi horloge.

2 likes


Zo, deze is terug van de reparateur.
Helaas draait de kroon eraf bij tijd instellen :frowning:
Ook gaat hij na hooguit 8 uur al weer stilstaan als ik hem op de tafel laat liggen. Dat lijkt mij niet normaal, dus ik moet weer terug.

Verder zit ik er aan te denken om er een zwart Perlon bandje op te kopen. Ideeën daarover? Zwart leer staat bij mij niet mooi. For the time being even deze semi-nato erop gezet. Kleurcombinatie bevalt mij verrassend goed!

7 likes

Perlon staat erom bekend de achterkant flink te beschadigen…

3 likes

Wist ik niet. Lopen ze altijd achterlangs of heb je ook semi’s, zoals deze nato hierboven?
En draagcomfort van Perlon?

1 like

Geen idee of ze altijd achterlangs lopen, ik ken ze idd alleen zo maar er zijn wellicht ook semi’s.

1 like

Zeker! Dat wordt ook wel een split Perlon (of two-piece perlon) genoemd. (Zodoende wordt een soortgelijke nato een split nato genoemd. Split zulu is de dikkere variant)

of bij onze forum-sponsor:

https://www.horlogebanden.com/search.php?mode=search&q=eulit%20two%20perlon&page=1&keep_https=yes

Wel de looks, niet de beschadiging aan de achterzijde :slight_smile:

Als je het zelf aandurft kan je ook een bestaande perlon band in tweeën knippen en de snede weer dicht smelten om er zelf een two-piece van te maken :grin:

3 likes

Dank, dank.
Zijn die dingen zo ruw en grof dan?
Daarna weer back on topic :slight_smile:
Paul

2 likes

Perlon is een veel grover weefsel dan een NATO of Zulu, ondanks dat het materiaal het zelfde is. (Dacht ik)
Daardoor is het contractoppervlak tussen de case en de band kleiner en de druk dus hoger, wat tot meer slijtage leidt. (Dat is mijn theorie in ieder geval :smile:)

Edit:
Hier lees ik dat het meer door stof en vuil tussen de band en case kan komen dan door de band zelf… klinkt ook best logisch :slight_smile:

2 likes

14 likes

Nice! Het wordt me wel steeds duidelijker dat de modellen van Velona zeer gevarieerd waren!

1 like

Ik heb dezelfde. Maar toch anders.

6 likes

Ik duik mee :slightly_smiling_face:

12 likes

9 likes

Weer een nieuwe Velona erbij:

18 likes

10 likes


M’n goedkoopste horloge, tevens één van m’n favorieten. :watch::ok_hand:

14 likes

Velona jumphour:

13 likes