Veltman & Gorissen Rotterdam

Mensen van het goede leven!

Heb afgelopen jaar het onderstaande zakhorloge mogen ontvangen uit een erfenis met op de wijzerplaat: Veltman & Gorissen Rotterdam. Het horloge komt uit 1914 en was van mijn overgrootvader.

In die tijd kwam het natuurlijk wel vaker voor dat de juwelier zijn naam op de wijzerplaat liet drukken, maar ik kan helemaal niets vinden over Veltman en Gorissen als ik mijn Google-detective vaardigheden er op loslaat (wellicht toch niet zo vaardig als ik denk :stuck_out_tongue_winking_eye:). Iemand hier die er misschien iets van weet en wat informatie over deze partij kan delen?

2 likes

Verplaatst naar Vintage horlogeforum

1 like

Uit een oud tijdschrift:

Maar ja, Goorissen iplv Gorissen :thinking:

4 likes

Ik denk dat je wel de goede hebt (was ook al aan het zoeken :wink: ) en dat het een (on)(bewuste) spelfout is op de wijzerplaat.
Vermoedelijk hebben ze WW2 niet overleefd, misschien dat een speurtocht via www.joodserfgoedrotterdam.nl meer oplevert.

1 like

Of de naam is gewijzigd?

1904:

5 likes

Dat zou ook zo maar kunnen idd. betekent wel dat het horloge van eerdere datum dan 1914 is… :wink:

Dat hoeft toch niet? Als we uitgaan van een naamswijziging weten we alleen dat het in 1904 met één O werd geschreven en niet vanaf wanneer dat er twee zijn geworden, volgens mij?

1 like

Kan ook weggebombardeerd zijn, zonder enige Joodse connectie…

2 likes

Aangezien het om Rotterdam gaat is dat geen hele wilde /
slechte gok.

3 likes

Hahaha ja er kan van alles gebeurd zijn, ik ging er van uit (en dat was een vergissing) dat de vermelding die ik zag uit 1910 was vandaar dat ik opmerkte dat het horloge dan van eerdere datum moest zijn.
Maar als ts het echt wil weten, er woont blijkbaar nog een Gorissen (KM) in Rotterdam aan de Lamsrustlaan, misschien een erfgenaam die meer weet?

Edit
Er wonen nog meer Gorissen in Rotterdam e.o. zie ik net en je hebt ook nog een Veltmankliniek, tsja dan wordt het wel echt moeilijk…

Dank allemaal! Dit helpt mij al goed op weg