Venus 170 magnetisch

Ik heb diverse V-170 gedaan, maar nu heb ik er een met een hardnekkig probleem.
Het uurwerk functioneert prima, ook het chrono deel.
Alleen… Zodra ik de chronograaf start verspringt de minuten wijzer van de chrono één minuut bij opstarten. Oorzaak het tussen-rad tussen seconde en minuut aanwijzer beweegt als je op de startknop drukt en duwt de minuut een tandje weg. Ik weet dat je deze met een excenter afstelt.
Dat heb ik gedaan dan blijft de beweging beperkt zodat de minuut geen tandje meer verspringt.
Maar dan raakt de enkele tand aan de het seceonderad het tussenrad niet meer dus worden er helemaal geen minuten meer geteld. Een tussenweg is er niet, of een minuut verspringen bij opstarten of de minuten worden niet meer geteld.
Het vermoeden is slijtage, maar welk onderdeel dan te vervangen?
Het moet iets heel simpels zijn wie snapt het probleem?

2 likes

Alles geprobeerd.
Afstelling, ander seconderad, smering, hamer gecontroleerd.
Ik ga nu dat tussenrad gewoon vervangen kijken of dat helpt.

1 like

Hoi André,

Ik heb hetzelfde gehad bij een Valjoux 7730.Ik heb dan alle exentrische schroefjes gesteld, niet alleen die de minutenteller vasthoudt. Het was bij mij een combi van dat ‘vingertje’ van de minutenteller als de houder, die het tussenrad tussen minutenteller als secondenrad aandrijft.

Misschien kan je er wat mee? Ik weet… zo min mogelijk aan de instellingen draaien, maar ergens staat je tussenwiel dat de minutenteller aandrijft niet goed.
Ik weet het ook niet voor 100%,maar bij de 7730 werkte het…

Serge

2 likes

altijd lastig op afstand een diagnose te stellen, maar ik neem aan dat het alleen gebeurt als als je de chrono start vanuit de “nulstand”?
Als je al de ingrijping van de “meeneemvinger” al hebt afgesteld, zou je eens kunnen kijken of het minutentelveertje wel precies tussen twee tandjes staat afgesteld in de “nulstand”…
Wat mij ook wel eens is overkomen is dat de hamer en/of het nulstandhart op de minutenteller gemagnetiseerd was, dan trekt de hamer de minutenteller een stukje mee als deze vrijgegeven wordt…

8 likes

Paul dat zou wel eens de gouden tip kunnen zijn. :exploding_head:
Ik heb een kompasje bij de hamer gehouden en deze reageert daar zeker op.
Na demagnetiseren niet meer zichtbaar.

Het duurt wel even voor ik het zeker weet want inmiddels heb ik het uurwerk weer uit elkaar gehaald.
En nu geen zin meer!!
Lastig uurwerkje zo’n Venus 170!

3 likes

Het ingewikkelde uurwerk zit weer in elkaar en is gedemagnetiseerd.
Het losse uurwerk lijkt goed de functioneren.
Al dat werk voor niets, vermoedelijk had demagnitiseren van het complete horloge ook gewerkt.
Wel weer veel geleerd, bij demagnetiseren denk je aan de balansveer. Het blijkt elders ook van invloed.

14 likes

Gemonteerd en getest. :pinched_fingers:


Lesje geleerd ALTIJD demagnetiseren. Ook als het horloge perfect loopt.

11 likes

Mooi resultaat! Mooi horloge