Ben nu alweer even terug van een vakantie in Hong Kong. Het weer zat een beetje tegen dus een beetje window shopping gedaan. En mooie klokken hebben ze d’r. De Astron GPS horloges liggen er ruim in de schappen. En een hoop G-shocks (alleen meestal geen Waveceptors, misschien omdat ze toch meestal geen signaal kunnen oppikken). En natuurlijk Rolexen op elke straathoek. Tudor is daar een stuk populairder dan in Nederland. Het merk staat geregeld gebroedelijk zij aan zij naast Rolex.
Wat me opviel was dat bij namaak de nadruk meer verschuift naar “exotische” merken als Richard Mille, Frank Miller, U-boat en ik zag zelfs DeWitt. Begrijp me niet verkeerd, ik wil het NIET over replica’s gaan hebben. Maar de namakers volgen vaak de smaak van Westerlingen. Het is immers hun afzetmarkt bij toeristen enzo. Hemel, ik zag zelfs Ice Watch replica’s… Dat “bewijst” maar weer es dat ze wel letten op wat we in het Westen graag dragen.
Wat ik me afvroeg is of de Westerse smaak voor horloges verandert of dat er iets anders aan de hand is? Ik bedoel, vroeger werd je om de oren geslagen met merken als Rolex, Omega, Breitling, Tag Heuer. Maar die lijken nu meer naar de achtergrond te zijn verschoven.
P.S. Wat ik wel geinig vond om te zien waren de wandklokken van bekende merken.
Beetje wat Albranius volgens mij een keer gedaan heeft, maar dan op grote schaal :+
P.P.S. Ik hoop dat de plaatjes zichtbaar zijn, want Picassa is overhoop gegooid en ik weet niet of de instellingen kloppen. Ik zie de plaatjes in de “preview/bekijken” wel, maar dat betekende in het verleden niet altijd dat het ook voor jullie zichtbaar was.
Die nagemaakte exoten zoals Richard Mille, Frank Miller, DeWitt, zijn dat nu 100% replica’s (afgezien of zoiets kan of bestaat) of enkel iets met een merkje erop?
Die nagemaakte exoten zoals Richard Mille, Frank
Miller, DeWitt, zijn dat nu 100% replica’s
(afgezien of zoiets kan of bestaat) of enkel iets
met een merkje erop?
Wat denk je? Met een Richard Mille skeleton kloon
Zoals een A-rank Omega met een Asian Eta?
Nee joh, ze stoppen er iets in wat imposant eruit ziet en zetten er dan een merkje op. De kast enzo heeft er wel veel van weg. Maar het uurwerk kunnen ze nog niet zo mooi namaken voor het geld. Dus genept worden door iemand met een nep Richard Mille is niet zo makkelijk als met een submariner.
Een goed voorbeeld vind ik de minute repeater van IWC. Ziet er heel mooi uit. En dan heb je bijvoorbeeld een Parnis hommage. Die heeft een vergelijkbare kast, inclusief iets wat op een repeater schuif lijkt. Maar binnenin tikt een skeleton Asian 6497, als een Seagull 3600sk. Meer van dat soort werk. Maar een leek zal er wel intrappen. Alhoewel… als ie al weet wat een Richard Mille is…
Nou nee, vroeg af het niveau van namaken “verbeterd” was.
Mijn eigen (en dus onbewezen) veronderstelling is dan de nepper-crowd geen Rolex meer kopen, omdat ze, mede door hun eigen gedrag, het idee hebben dat iedereen denkt, dat als je een Rolex hebt, het wel een namaak zal zijn…
Misschien een beetje ver gezocht maar het namaken van horloges creëert wel banen. Zo hou je ze wel van de straat en voorkom je dat ze van die Nigeriaanse scam partijken gaan doen. Maar zoals ik al zei, wel een beetje ver gezocht :+
Misschien een beetje ver gezocht maar het namaken
van horloges creëert wel banen. Zo hou je ze wel
van de straat en voorkom je dat ze van die
Nigeriaanse scam partijken gaan doen. Maar zoals
ik al zei, wel een beetje ver gezocht :+
nee joh, chinezen scammen niet. die hacken alleen oberheden en doen aan ddos aanvallen
Nou nee, vroeg af het niveau van namaken
"verbeterd" was.
Mijn eigen (en dus onbewezen) veronderstelling is
dan de nepper-crowd geen Rolex meer kopen, omdat
ze, mede door hun eigen gedrag, het idee hebben
dat iedereen denkt, dat als je een Rolex hebt, het
wel een namaak zal zijn…
leuke gedachtengang. maar wat ik me dan weer afvraag is, wat heeft t voor zin in n namaak horloge te hebben die voor echt wilt door laten gaan, terwijl toch niemand t kent?
zo van:
-ja hoor, het is n echte vd Gang.
-een vd wat?
hm… de volgende keer ga ik t gewoon vragen aan wat verkopers waarom er van die exotische merken tussen zitten.
ik heb zelf uiteindelijk n parnis gekocht. ze begrepen denk ik niet helemaal waarom ik geen exemplaar met iwc erop wilde hebben…