Verantwoording afleggen

Heren, dames,

Ik loop onderhand al meer dan 'n jaartje rond met een Edox Les Vauberts, mooi horloge waar ik redelijk wat aanspraak en complimentjes over krijg. Dat hij momenteel op weg naar Zwitserland is laten we buiten beschouwing :wink:

Sinds ik iemand met een TAG Heuer Monaco heb zien lopen, kan ik op het gebied van horloges aan niets anders meer denken of over praten.

Ik ben 22 jaar, en heb een vaste baan, maar hoe ga je in godsnaam aan je naasten verantwoorden dat je een horloge wil van enkele duizenden?!?!:S Er zijn vast en zeker mensen hier die precies weten waar ik het over heb :wink: Uit interesse, vertel je verhaal, hoe pak je het aan?

Daarnaast ook nog een vragen over een juwelier in Maastricht. Willy Vossen geeft aan dat een TAG Heuer Monaco ca. 4300,-- moet kosten. Aan de overkant van de straat ligt Filipucci welke hetzelfde horloge voor 3500,-- kan verkopen (geheel nieuw). Hij zegt dat hij partijen opkoopt ect. Kan aan mij liggen, maar ik vind het misschien wat verdacht overkomen. De zaak ziet er van binnen zeker niet uit alsof je een horloge van duizenden kunt kopen. Iemand bekend met deze juwelier?

Kijk hier eens…

http://www.chrono24.nl/tagheuer/monaco--mod158.htm?query=tag+heuer+monaco&goal_suggest=1&dosearch=true

Ter informatie: In het grijze circuit, waartoe Filipucci behoort, kun je
doorgaans goed en goedkoper terecht, als bij de AD

Groet Jan

Als meerderjarige persoon hoef je natuurlijk aan niemand verantwoording
af te leggen. Hobby’s kosten nu eenmaal geld.
Ik heb een kennis met een voorliefde voor Hi end audio. Staat voor bijna
€100.000 aan apparatuur. Waar gaat het over. Bootje varen en motorrijden
kost ook geld, evenals de voorliefde voor oldtimers of sportvliegen om maar wat te noemen. Dus…, lekker doen waar je zin in hebt. Prettige dag nog.

Gr,

lone Ryder

Heb een echtgenote?
Heb je kinderen?
Heb je een eigen woning (met hypotheek)?
Heb je andere financiele verplichtingen die moeilijk zijn na te komen?

Indien je op bovenstaande vragen met “nee” kunt beantwoorden, hoef je mijns inziens aan niemand anders dan je zelf, verantwoording af te leggen, toch?

Sterkte

Herman

(maar 4300 euri voor 1 horloge blijft veel geld)

Orisfan Schreef:

Heb een echtgenote?
Heb je kinderen?
Heb je een eigen woning (met hypotheek)?
Heb je andere financiele verplichtingen die
moeilijk zijn na te komen?

Indien je op bovenstaande vragen met “nee” kunt
beantwoorden, hoef je mijns inziens aan niemand
anders dan je zelf, verantwoording af te leggen,
toch?

Sterkte

Herman

(maar 4300 euri voor 1 horloge blijft veel geld)

+1

Hier nog wat ervaring over de verkoper
http://www.horlogeforum.nl/read.php?13,119265,234153#msg-234153

Filipucci is ok, hij heeft recent enkele Rolexen verkocht (2de hands) waarbij enkele onderdelen vervangen waren door nieuw. Hierdoor ligt hij niet goed op het R forum. De verzamelaar valt daar over, Jan de toerist boeit dit verderniet.

Hij is geen dealer en kan je het klokje dus “grijs” aanbieden, Vossen zal hoogstens 10% geven en ook nog met tegenzin. Het is dezelfde klok dus ik zou niet weten waarom je 800,- meer wilt betalen.

M.b.t. je eerste vraag; je koopt een klokje waar je maximaal 30% op afschrijft, je kunt er heel lang van genieten en als je ooit iets anders wilt of je hebt de centen nodig, verkoop je het klokje. Zou je 10 x gaan stappen (zoals ik dat vroeger deed :slight_smile: ) heb je meer geld opgemaakt…

Gr. Roel

Krabong Schreef:

Filipucci is ok, hij heeft recent enkele Rolexen
verkocht (2de hands) waarbij enkele onderdelen
vervangen waren door nieuw. Hierdoor ligt hij niet
goed op het R forum. De verzamelaar valt daar
over, Jan de toerist boeit dit verderniet.

Hij is geen dealer en kan je het klokje dus
"grijs" aanbieden, Vossen zal hoogstens 10% geven
en ook nog met tegenzin. Het is dezelfde klok dus
ik zou niet weten waarom je 800,- meer wilt
betalen.

M.b.t. je eerste vraag; je koopt een klokje waar
je maximaal 30% op afschrijft, je kunt er heel
lang van genieten en als je ooit iets anders wilt
of je hebt de centen nodig, verkoop je het klokje.
Zou je 10 x gaan stappen (zoals ik dat vroeger
deed :slight_smile: ) heb je meer geld opgemaakt…

Gr. Roel

ehehehe…+1…
maar waarom een nieuwe, misschien vind je een gedragen net zo mooi…?

Leg een apart spaarpotje aan voor het horloge en begin daarin met sparen.
Pas dan kun je nagaan of je het geld er voor over hebt als je ziet hoelang
je ervoor moet werken en sparen.
Het is makkelijker om geld uit te geven dat je “op de plank” hebt liggen
dan doelbewust ergens voor te sparen.
Kan me voorstellen dat als je thuis woont je ouders het niet zien zitten
dat je duizenden euro’s aan een horloge uitgeeft en er komt nog genoeg op
je pad wat het nodige kost.

Ik heb ook een Rolex van Filipucci,en die voldoet uitstekend.Alles aan mijn klok is origineel,en in nieuwstaat.
Het kan je soms aardig wat geld schelen bij bepaalde klokken en/of modellen.
mvg Leetje

tja, verantwoording hoef je alleen aan jezelf af te leggen.
Als je ergens lang voor spaart, zoals in mijn geval als in zoveel geld aan een horloge zou uitgeven, weet je dat het voor jou het geld waard is. Als je het eenmaal hebt kun je er lekker van genieten, elke keer als je er naar kijkt/het draagt.
Je moet nooit aan iemand proberen uit te leggen/vertellen wat zo’n horloge kost.
Ze zullen het niet begrijpen. Alleen mensen die jou goed kennen en iets van je hobby weten zullen het je gunnen en je niet vreemd aankijken. Hen kun je, eventueel, vertellen wat je hobby kost. Anderen hebben misschien ook wel uitgaven waarvan jij denkt … hen kun je desnoods zeggen dat het een nepperd is :wink:

Houthakker, je slaat de spijker op z’n kop!

Ik heb vaak genoeg gezien dat jonge mensen in hun enthousiasme hun spaarbuffer voor onvoorziene of toekomstige belangrijke uitgaven in 1 keer uitgeven. wat zelfs later de vreugde van de aankoop kan verminderen. Wanneer je auto kapot gaat, er meubels nodig zijn voor een woning en andere zaken. Mijn tip is zet van elke extra inkomsten een (groot) deel opzij en maandelijks een bedrag dat een ander ook aan hobby’s uitgeeft of in de kroeg. Zo spaar je met vakantiegeld en verjaardagen etc in niet al teveel tijd een horloge bij elkaar dat ook niet meteen verkocht hoeft te worden als de nood aan de man is. Mocht je al een ruime buffer hebben en er niets voor te hoeven laten maak er dan een sport van hem zo goed mogelijk te krijgen! En wacht dan ook niet en sla meteen toe als je hem ziet, mits uiteraard wel bij een vertrouwd adres.
En als je het eigenlijk niet aan jezelf kan verantwoorden koop hem dan voorlopig niet… Ik heb dat zelf in het verleden wel gedaan waardoor het horloge me onterecht altijd een beetje nare bijsmaak heeft gegeven omdat ik hem destijds eigenlijk niet kon betalen.
En misschien vind je me een oude zeur en heb je nog gelijk ook:D

Je hebt wel gelijk hoor, ik word er al ongemakkelijk van als ik over het horloge praat.

Agjah, mocht het er toch van komen, dan wordt het iets voor begin 2012. Nog meer dan voldoende tijd om me te bedenken! :wink: Waar een forum niet al goed voor kan zijn!

Ik wens jullie een smakelijk eten! :wink:

Vintagecollector,

Jij moet iets doen met je gave om in de toekomst te kunnen kijken! Ik had gepland om een dezer zaterdagen de Monaco te gaan kopen/bestellen. Kom ik gisteren thuis met een stevige ratel in de versnellingsbak! Dat wordt een flinke onvoorziene uitgave, desalniettemin gaat de Monaco er toch zeer spoedig komen!

In een vanquish? Dat gaat zeker in de papieren lopen dan!

Ik heb sinds een tijd een Rolex, een horloge wat ik elke dag met veel plezier draag. Eigenlijk met zoveel plezier dat ik haast geen andere horloges draag. Hoewel ik soms vragen van klasgenoten krijg voel ik mij absoluut niet schuldig. Dit omdat ik dit als mijn hobby zie en ik het geld kan missen. Als mensen vragen wat hij kost zeg ik altijd dat dat niet belangrijk is, het is immers mijn horloge, en niet dat van iemand anders.

Denk er een tijd over na of je echt de Monaco hebben wil. En beslis dit niet in een paar maanden. Als je hem na een half jaar of een jaar nog hebben wil, Doen!

Als ik je een goede tip mag geven: houden zo, die terughoudendheid mbt het uitgeven van veel geld voor een horloge
Ik zeg het voor je eigen bestwil hoor, ik had dat vroeger ook: “wat !! 500 voor een horloge!”

Maar als je er eenmaal aan gaat wennen is het hek van de dam en kijk je nergens meer van op. Het lijkt wel een verslaving

En als je je echt niet meer kunt inhouden, gewoon doen, op dit forum kijkt niemand er gek van op, sterker je wordt zelfs toegejuigd

Tja, sparen is nooit mijn dingetje geweest… en mijn eerste horloge: Tag Heuer Carrera. Wel een mooie gelegenheid voor uitgezocht (half jaar werken in California) en daar die TH gekocht.

Tja,een Monaco… prachtig horloge, maar niet voor dat geld IMHO. Maar dat vind ik nu voor alle Zwitserse “reclamemakers” gelden… Tag, Breitling, Rolex. Wel leuk natuurlijk dat je met de koop sportvliegtuigen, tennissterretjes en zeiljacheten sponsored, maar ik bepaal liever zelf mijn goede doelen.

Nog nooit spijt gehad van de Tag, maar ik zou nu mijn geld wijzer besteden.
Begin gewoon eens op de 2e hands markt inderdaad… dan is het een stuk beter te rechtvaardigen allemaal.

€ 2100 voor een best goed ogende Monaco:
http://www.chrono24.nl/tagheuer/monaco-steve-mcqueen--id1887423.htm?id=1887423&picnum=0&tab=pics

Weet wel nog dat ik destijds met een echte Vintage “SteveMcQueen” Monaco om mijn pols stond in Carmel (plaatsje voor rijke stinkerts in CA)… $4700 vroeg de verkoper. Ja, ik heb heeeeel veel spijt dat ik dat niet heb gedaan toen…