Verbogen lug

Ik heb sinds kort een seiko 5717

deze dus alleen 1 van de lugs is iets naar binnen gedraaid waardoor de band er al lastig afging maar een nieuwe ook lastig is en lelijk wordt omdat de maat dus 17.3mm is ipv 18 zoals dit zou moeten zijn.

Heeft iemand een tip hoe ik deze lug iets meer ruimte kan geven? Heb online iets gezien om de lug af te tapen en dan met een dopsleutels die net past er over heen te schuiven om zo wat meer arm te creëeren om te buigen. Maar dit vind ik ingrijpend en zou liever een andere manier vinden.

Dus als ik het goed begrijp is 1 vd lugs verbogen en wil je m nu terug buigen? Dat is nogal stevig spul, paar mm dik RVS. Lijkt me lastig, de kans op beschadigingen lijkt me groter dan de kans op succes.
Kun je niet beter wat vd endlink afschuren?

Is een optie die ik ook heb overwogen, maar nog niet helemaal achter sta vanwege het vintage karakter.

Dat buigen met een dopsleutel ? maar goed b.v. een baco.
Is heel moeilijk 0.7 mm dan buig je heel snel teveel en vervorm je de kast.
Als het mogelijk is zou ik er een boutje met een moertje tussen zetten.
Boutje 17 mm en moertje aandraaien tot iets boven de 18 mm.
Maar moet je testen hoeveel het terug veert natuurlijk.
Anders moet je iets maken om het te spreiden.
Weet niet hoe handig je bent.

1 like

Handig tot daar aan toe eerder gebrek aan middelen hahaha. Kijk kan de kast verwarmen uurwerk en bezel en glas verwijderen uiteraard.

Dat verwarmen zou ik maar niet doen.
Alles verkleurd en even opstoken tot een graadje of 700 !
Dan heb je grote kans dat de hele boel krom trekt.
Deze is koud vervaardigt dus zitten grote spanningen in en die komen los.

1 like

Dus de 2 opties zijn polijsten aan de binnen kant of de baco met veel tape er tussen om geen onnodige krassen te veroorzaken?

Probleem is niet zozeer deze band die er nu opzit ik wil een leren band er tussen hebben maar die wordt lelijk en de pushpin die ik heb hier voor zit hierdoor te strak tegen de lugs aan vandaar dat ik kijk of ik het terug kan krijgen en anders ga ik idd aan andere oplossing denken.

Kun je er niet voorzichtig een houten wig van 18mm tussen forceren?

Zou mooi zijn als ik die zou hebben😅

18 mm houtje is wel te koop. Eerste stukje schuin schuren.ef twee stukjes 4mm en daar 10mm tussen “slaan”

Disclaimer: geen idee of het werkt :rofl:

Denk eerlijk gezegd dat het te zacht is tov het rvs en niet genoeg druk kan uitoefenen zonder zelf eerst te vervormen.

1 like

Metaal heeft de bijzondere eigenschap om bij vervorming te verharden. Als je tussen de 2 lugs iets kan plaatsen moet je goed opletten dat de kracht op de al vervormde lug groter is dan op de andere. Anders heb je 2 vervormde lugs

3 likes

Hmmm lastig verhaal dus, ben er nog niet uit wat ik er mee moet doen. Het is hoe dan ook een lastige klus.

1 like