Verborgen Chinees

Was dit er al? Weet niet. Dus: een Chinees product waar je eigenlijk niet had gedacht er één tegen te komen. Of wel? Nou ja: verborgen onverwachte sjinezen dus. Zie bijgaand. Mijn Citzizen duikertje met (heerlijk) titanium overal. Best blij met deze chinees.

13 likes

Je zou verbaasd zijn hoeveel horloges en/of horloge-onderdelen uit China komen.
En dan heb ik het over zo ongeveer alle merken uit alle landen, Zwitserland incluis.

10 likes

Een van de redenen dat ik weiger Doxa te kopen.

Ik ben heel benieuwd wel merk je dan wel koopt……dan is de spoeling echt heel erg dun :wink:

Want als je alles uitsluit wat gemaakt wordt in China of door een in China geproduceerde machine, dan hou je denk ik niets meer over. Swiss Made bijvoorbeeld is geen garantie voor het ontbreken van Chinese made componenten zoals wijzers en (vooral) de stalen banden. Van Omega bijvoorbeeld is bekend dat onderdelen van hun stalen banden uit China komen. En wat te denken van schroefjes, springbars, sluitingen etc?

Er zijn misschien een handjevol (niet te betalen) merken die echt ALLES in eigen productie hebben. Voor de rest zit er in ieder product (en dan bedoel ik niet alleen maar horloges) wel iets uit China.

Auto’s, kleding, electronica etc etc etc. Overal zit wel iets Chinees in of wordt in China geproduceerd. Stanley Tools? China. 3M? China. Apple? China. North Face? China.

En dan hebben we het nog niet eens over de machines die gebruikt worden in het gehele productieproces…….daar geldt hetzelfde voor.

Als je echt op zoek bent naar een horloge zonder enige Chinese invloed, dan zul je je moeten beperken tot horloges gemaakt vóór de jaren 70 of 80 (schat ik zo). Toen was de kwaliteit van Chinese producten echt nog abominabel slecht. Tegenwoordig kunnen ze wat kwaliteit betreft met de beste merken mee en soms zelfs overtreffen.

Het is de realiteit dat China een zeer grote invloed heeft op onze “Westerse” producten. Daarnaast vind ik het uitsluiten van bijna 1,5 miljard mensen vanwege een overheid die het niet zo nauw neemt nogal……nou ja, daar vind ik wat van :wink:

9 likes

Officieel gaat het hier om de band. Al zou me niet verbazen als er meer uit China komt.

Zeker aan de onderkant van de markt is veel (deels) chinees. Seiko zit naast Japan ook in China (en in Maleisië en Singapore).

Veel zwitserse merken aan de low-medium range halen er ook veel. Bracelets, dials, wijzers,
verpakkingsmateriaal.

5 likes

Deze zin was voldoende geweest :joy: Maar correct, onomkeerbaar proces.

4 likes

Wat word er niet in china gemaakt?:yum:

3 likes

:pray:

En hopelijk kan onze westelijke invloed zorgen voor betere werk en levensomstandigheden in productie en ontginningslanden. Globalisering hou je inderdaad niet tegen.

2 likes

Dat hoop ik ook, ik den echter ook dat wij onze invloed op allerlei processen in allerlei landen enigszins overschatten :wink:

1 like

Zat je dit op enigerlei telefoon of tablet te tikken? :rofl::rofl::rofl:

5 likes

Dan moeten we hier in het westen wel ophouden met off shoring van productie omdat we in een ordinaire race naar de bodem verwikkeld zijn.

Merk op dat die exploitatie in Bangladesh niet is omdat Bangladesh zo slecht is, maar omdat jij een T shirt voor vijf euro wilt kopen, en als Bangladesh duurder wordt zullen H&M, Zara, We, C&A en zo gewoon op zoek gaan naar de volgende goedkopere arbeidsmarkt om uit te melken.

Voor morele superioriteit moet je niet in het westen zijn. Wij zijn Nimby’s. Exploitatie is prima zolang wij maar kunnen belijden moreel te zijn.

10 likes

Van Chinese horlogebandje naar woke epistel. Ik ga ff wat anders doen :joy::see_no_evil:

4 likes

De kern van het antwoord op TS’s vraag.

3 likes

Misschien moet je iets minder projecteren en aannames maken voordat je een textuurmuur produceert. :wink: Ik noemde Doxa specifiek omdat ze proberen te verhullen dat ze veel Chineze materialen en arbeid gebruiken, terwijl ze wel ‘Swiss Made’ prijzen vragen. Ik heb geen probleem met Chinese producten in ‘t algemeen. Wel met verhulde dropshippers.

Dat doen (bijna) alle Zwitsers toch terwijl de onderdelen uit China of elders komen?

1 like

Toen ik de topictitel las dacht ik dat je deze bedoelde

IMG_0074

8 likes

:laughing:

1 like

Was niet mijn bedoeling om niet-kloppende aannames te maken. Ik concludeer alleen dat er naast Doxa nog tientallen andere merken zijn die hetzelfde doen. Swiss Made claimen (ook qua prijs) en intussen Chinese onderdelen gebruiken.

Swiss Made zegt niet zoveel meer……

3 likes

Als antwoord aan jou Ruud, en alle anderen: ik heb er geen probleem mee dat deze band in China is gemaakt. Wat ik met dit topic eigenlijk bedoelde (en nog steeds bedoel): ik had er eigenlijk niet op gelet, heb dit horloge al jaren naar volle tevredenheid, maar zag opeens eerst na het openklappen van de sluiting die vermelding staan. Zodoende “verborgen”: het is er maar je wist het alleen niet. Dat vond ik grappig.

2 likes

op zich mogelijk, maar daar kwam die sluiting vast niet vandaan

1 like