Verdal Tour de France

een kennis verzamelt zowat alles wat met fietsen te maken heeft.
In één van zijn rommelbakken vond ik een oud horloge.

Je kon onder het matte glas echter nog moeizaam erkennen dat het een Verdal was, maar de cover liet geen twijfel.

Op de wijzerplaat lag de vernis los en de bedrukking viel er letterlijk af.
De minutenaanduiding heb ik niet meer kunnen recupereren.

Gelukkig werkte het uurwerk nog.

De wijzerplaat is door het verdwijnen van de minutenaanduiding iets spartaanser geworden.
Het glas met zichtbare scheurtjes heb ik bewust niet vervangen, wel opgepolijsd.

Hoedanook, hij gaat mooi staan in een vitrinekast met oude fietsonderdelen …

… en wie weet gaat hij ooit nog mee naar een vintage race event!

1 like

Nog een Verdal!.. ( zie ook: http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,1749492 ) :slight_smile:

Jij bent met de restauratie niet zo ver gegaan als ik… gisteren nog contact gehad met het atelier dat mijn wijzerplaat opnieuw opmaakt… 't is bijna zover…

dat je de minutenindices op jouw horloge moet missen, ach… 't is niet anders… jouw wijzerplaat is er wat dat betreft nog beter aan toe dan de mijne…

Wat voor uurwerk zit er in jouw exemplaar?.. in de mijne( die van mijn vader eigenlijk ) zit een ETA 2763.
Als het horloge lang heeft stilgestaan, zou je 't beste het uurwerkje kunnen (laten) servicen… schoonmaken en Oliën…en… regelmatig uit de vitrine halen, en om de pols doen… horloges zijn niet gemaakt om stil te staan…

Ohja… de Verdal Tour de France, was een tijdgenoot van de Pontiac die Wim van Est (hier viel ik 60 meter diep, mijn hart stond stil, maar mijn Pontiac liep) droeg.
Verdal voorzag Eddie Merckx van sponsoring en uiteraard een Horloge-van-de-zaak

ik begrijp je standpunt Arie en heb met bewondering de ‘remake’ van je horloge gezien, is me echter een paar stappen te ver.
Ik zie er ook de zin niet van in, ach ja, dat kan gezegd worden van zo vele dingen in het leven. Als we slechts dat zouden doen wat nodig is, zou het hier al heel snel
saai beginnen worden :wink:

Voorlopig ben ik meer dan blij met het resultaat en het is een mooie aanwinst bij mijn oude fietsen.

Dit is het uurwerk dat er in zit

Moeilijk te zeggen welk kaliber dit is. Verdal gebruikte diverse uurwerken… Unitas en ETA…

Voor mij was het van belang dat ik het horloge weer kon dragen… en dat ie “in oude luister” zou worden hersteld…

daar komt bij dat ik nog twee ETA 2763 Kalibers op voorraad heb… dus ik bouw er gewoon nog een paar… :slight_smile:

Leuke vondst :slight_smile:

Arie,

volgens een kenner betreft het een FHF 261

Mvg,
Ed.

Arie Kabaalstra Schreef:

Moeilijk te zeggen welk kaliber dit is. Verdal
gebruikte diverse uurwerken… Unitas en ETA…

Ik denk dat die kenner gelijk heeft… waarom ik dat denk?

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&FHF_261

Daarom… :slight_smile:

we kunnen FHF dus toevoegen aan de lijst Uurwerkleveranciers van Verdal…
Had ik al gezegd dat ik het een mooi horloge vind?.. zo niet… dan bij deze…

“ik vind het een mooi horloge”

zoals je in mijn verhaal omtrent mijn verdal al hebt kunnen lezen… ik heb een zwak voor mijn Verdal gekregen… die kastvorm… ik kijk dagelijks vele malen naar mijn pols… en echt niet omdat ik wil weten hoe laat het is…

Jouw verdal Tour de France heeft een heel andere, maar minstens net zo mooie klassieke kastvorm, met mooie slanke lugs… de kleuren passen wat dat betreft goed bij rijwielen… die werden in die tijd nog voorzien van gouden biesjes…

Mooi!!!
Zelf zou ik alleen het glaasje nog vervangen maar dat is een keuze. De rest … laten zo.

Gr.Men

recent nog een gelijkaardig exemplaar gevonden

Gisteren ééntje op de kop kunnen tikken voor 60 euro’s en 10 euro verzendingskosten…

2 likes

Ik heb er ook eentje :

1 like