Een van de grootste leugens binnen de horlogewereld.
De afgelopen jaren met de horlogeboom zijn er juist veel merken bij gekomen of nieuw leven ingeblazen heb ik het idee.
Het gevolg van de smart watches is iig wel dat Seiko zn bedrijfsvoering heeft aangepast en omhoog gegaan is in de markt omdat smartwatches steeds meer het goedkopere segment gaat opslokken in hun ogen.
Amid the COVID-19 crisis, the global market for Watches and Clocks estimated at US$60.5 Billion in the year 2020, is projected to reach a revised size of US$73.4 Billion by 2027, growing at a CAGR of 2.8% over the period 2020-2027.
Quartz, one of the segments analyzed in the report, is projected to record 2.3% CAGR and reach US$48.1 Billion by the end of the analysis period. After an early analysis of the business implications of the pandemic and its induced economic crisis, growth in the Mechanical segment is readjusted to a revised 3.9% CAGR for the next 7-year period.
Zoals in het artikel staat van 1970 tot begin jaren 80. In 1970 waren er 100 quartz horloges ter wereld met de prijs van een kleine auto. Hoe dat een invloed kan hebben ontgaat me. Quartzen kwamen vanaf mid 70s in iets grotere aantallen pas op de markt internationaal en waren nog steeds duur, duurder dan mechanisch. Echt goedkoop werden ze weer jaren later. Alleen mid jaren 70 waren er al enorm veel merken failiet gegaan en stonden er nog meer op instorten.
Ik durf te stellen dat in die periode mechanische Seiko’s, die rond 1970 internationaal op de markt kwamen, een veel grotere rol speelden dan de Seiko quartzen. Net als de goedkopere mechanische horloges die van betere kwaliteit werden zoals de penankers, timex, ruhla etc die in de jaren 60 en 70 in opkomst kwamen. En een algemene modernisering en schaalvergroting die plaats vond in alle industrieen en dat een paar man in een schuur die een horloge in elkaar schroefde niet langer rendabel was. Dus veel van die kleine merken zijn failliet gegaan voordat quartz uberhaupt een grote rol ging spelen op de markt.
De “quartz crisis” is een slim stukje marketing van de Zwiterse horlogeindustrie