Verenwinder set

Hoi allen,

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een verenwinder set. Nieuw zijn ze ontzettend duur en daarom speur ik vooral de bekende tweedehands/veiling sites af. Er is echter weinig aanbod.

Daarom, #dtv; wie heeft er wellicht een goede (liefst Bergeon) set te koop? Mijn voorkeur gaat uit naar rechtsdraaiend en dan maten 0 tot 17. Nokjes dienen uiteraard niet versleten te zijn.
Linksdraaiende asjes koop ik er evt. los bij indien nodig.

Hoor het graag!

2 likes

Klopt, en zelfs tweedehands ben je al snel €200 en meer kwijt. Ik heb maar één setje zelf dus die blijft, maar veel succes. Ze passeren wel af en toe op eBay en Kleinanzeigen. :vulcan_salute:t2:

Thanks! Ebay Kleinanzeigen, goeie tip!

Wat betreft verenwinder heb ik bergeon en K&d winders die verstelbaar zijn (dit zijn de grootste veren slopers die er zijn. De bergeon hebben zeker een leercurve maar eenmaal daarmee bekend is het werkelijk de beste optie.

Ik heb 4567 aan maten en deze zowel links als rechtsom en daarmee kom je heel ver, heb deze gewoon los gekocht.

Voor wie een bod wil gooien:

Bergeon Verenwinders SET voor de Horlogemaker in goede staat
Bieden

De verkoper had vroeger eerder hoge prijzen in gedachten voor zijn koopwaar maar ik heb de indruk dat er veel onverkocht blijft. De “richtprijzen” zijn ook verdwenen uit de beschrijving. :slightly_smiling_face:

In de beschrijving staat geen richtprijs meer, maar “bieden vanaf” is €595…

Aha :rofl: dat is euh, optimistisch.

1 like

Dit is echt een pannenkoek. Reageert vaak niet op berichten (weet ik uit ervaring) en idd ridicuul hoge prijzen…

Na veel zoekwerk gisteren een Bergeon 2795 set gevonden in België. 350 Euro, dus ook redelijk geprijsd. Links draaiende asjes koop ik wel los, wanneer nodig.

Ik plaats de veren met de hand. Dat gaat ook prima hoor.

2 likes

Ja, dat kan, en doe ik nu ook uit noodzaak. Echter, de veer kan minimaal verbuigen en uit vorm raken. Ik doe het liever zoals ‘het hoort’.

1 like

Vergelijkbare set in echt topconditie, uit Duitsland en inclusief porto, voor 240 euro hier. Maar da’s 5 jaar geleden… :no_mouth:

2 likes

Klopt… maar € 350,= voor af en toe een veer is een hele smak geld.
Zakhorlogeveren (blauwe) durven wel ns te vervormen, maar blanke nieuwere veren hebben dat naar mijn idee veel minder.

Links- of rechtsdraaiend, handwinder of automatisch… lukt me allemaal… Niet letten op tweedehands of de nokjes/haakjes nog goed zijn…

1 like

Dat is idd een gok die ik moet nemen. Nokjes zijn nu eenmaal gevoelig voor slijtage. Gelukkig kun je alle maten ook los kopen.

Gemiddelde prijs voor een nieuwe veer incl. Verzenden is al gauw 30-35 euro. Deze set heb ik dus mogelijk na 10 service beurten terugverdiend :wink:

1 like

Vaak heb je ook dat het asje van de verenwinder veel dikker is dan de laatste winding van de veer (met een dunne veerton arbre). Dan rek je die winding op en moet je hem vervolgens weer gaan knijpen/buigen wat de nodige risico’s met zich meeneemt. Ik heb best een fijne verenwinder, maar het meeste draai ik er weer met de hand in. Als je dat goed kunt dan is de kans op vervorming nihil.

3 likes

Waar krijg je de gratis veren vandaan?

Voor die 595 euro had ik graag 2 setjes, en ik duw er de veren altijd met de hand in. Veel sneller en geen gepruts met die verenwinders

1 like

Dit kun je oplossen door het bovenste gedeelte van 1 maat kleiner te gebruiken.

Gun ieder zn handel maar die man is delusional

1 like

Ja idiote prijzen. En ook niet geheel eerlijk of onwetend. Ooit een Bergeon triebniet bij iemand bekeken die behoorlijk was gebruikt/misbruikt, veel ponsen die beschadigd waren. Deze laten staan en een week later stond hij te koop bij bovenstaande voor de hoofdprijs met als omschrijving in nieuwstaat.

1 like

Dat is een optie, maar dan heb je wel enorm veel speling op de onderdelen onderling. Grotere kans dat je veer eruit knalt en beschadigd.

1 like