Ik heb er al aardig wat over gelezen, de tragedie van de radium girls, de dames die lichtgevende verf aanbrachten op wijzerplaten en wijzers van klokken en horloges. Onbewust van de risico’s likten zij de kwasten om het verven makkelijker te maken waardoor zij grote hoeveelheden radioactief materiaal binnen kregen. Daar werden zij natuurlijk bovenmatig vaak ziek en onvruchtbaar van of stierven gewoon. De rechtzaak die tegen de werkgever werd gevoerd is in feite het begin geweest van de eerste regels voor de bescherming van werknemers. En nu dus verfilmd:
Heb ik ook altijd een intrigerend en indrukwekkend verhaal gevonden. Bedankt voor de tip. Wil de film zeker gaan zien!
Ik verwachtte een ander soort film na het lezen van de titel… anderzijds wetende… als die hier gepost zou worden, zou deze direct verwijderd worden!
Beetje kinderachtig wel toch?!
Zeer interessant. Heb er veel over gelezen op het internet.
Deze film gaat dan ook op het lijstje om te kijken.
Interssant. Ik wil hem ook wel zien, dank voor het delen.
Ik kwam dit artikel tegen naar aanleiding van de film die @HorloG hier tipt. Interessant! De film kende ik ook nog niet, dus een goede reden om dit draadje even af te stoffen.
Bedankt dat je het draadje weer even afstoft Gerard want dit verhaal kan niet vaak genoeg verteld worden. Niet alleen vanwege de gevaren van radium-226 op horloges maar ook vanwege de tegenwerking van fabrikanten en autoriteiten in dergelijke zaken. Met asbest, chroom-6 verf enz. hetzelfde verhaal.
Ik geef beroepsmatig regelmatig practica over het meten van ioniserende straling en het veilig werken daarmee en dit verhaal is daar steevast onderdeel van. (Samen met nog andere voorwerpen die in hetzelfde opzicht gevaarlijk zijn maar dat gaat off-topic).