Vergane glorie...

Vandaag zag ik een filmpje op YouTube waarin iemand vertelde dat o.a. het merk Omega vergane glorie is. In dit verband werden 10 oude topmerken vergane glorie genoemd, waaronder dus Omega.
In het filmpje werd slechts een merk (Rolex) als tegenovergesteld van vergane glorie genoemd.
Zelfs werd er een merk uit deze lijst van tien “kampermerk” genoemd.
Terwijl ik echt altijd dacht dat met deze term juist Rolex werd bedoeld😀, zo kun je het soms bij het verkeerde eind hebben!

Nu ben ik sinds twee jaar actief bezig met m’n horloge liefhebberij en heb best al veel geleerd, met een goed glas droge rode wijn in de hand ben ik even aan het filosoferen geslagen wat nu waar is en wat niet waar is.

Mijn horloge hobby ben ik nog maar zo’n twee jaar geleden gestart met het voornemen om ooit eens enkele Omega’s te bemachtigen, omdat dit merk mij tot de verbeelding spreekt.
Het “goede” merk uit het filmpje zie ik steeds weer bij bekende mensen uit bladen en TV om de pols zitten die mij in het geheel niet aanspreken. Ook gruw ik trouwens van de afkorting BN’ers op TV.
Dit wil niet zeggen dat ik Rolex uitsluit, want er zijn een paar modellen die ik geweldig mooi vind en misschien als er een goede gelegenheid komt, er zelfs ooit een keer een ga aanschaffen.
Ook zijn er vrienden/kennissen die ik respecteer met een mooie Rolex.

Over smaak valt niet te twisten, over feiten kun je discussiëren, maar na gedegen onderzoek moet je je bij de uitkomsten neerleggen.

Omdat Omega het thema van mijn hobby is, ben ik er gelukkig mee dat het af en toe mogelijk is om oude horloges van mijn favoriete merk voor een redelijke prijs te kunnen kopen. Zoals in het filmpje werd genoemd, vanaf ongeveer €300,00 euro. Dat je voor dat geld over het algemeen geen Omega in nieuwstaat krijgt, maar bijvoorbeeld een redial, zal iedere horloge hobbyist begrijpen.

Zelf ben ik niet perse een vintage liefhebber, ik houd absoluut niet van bruine patina, naar zo’n horloge ga ik ook niet op zoek, van welk merk dan ook.

Maar, mijn favoriete merk is en blijft Omega😀.

Ach, de waarheid zal wel weer ergens in het midden liggen.

Dit moest ik even kwijt.

Op de foto mijn vier Omega’s, waarvan er drie stuks veertig tot zestig jaar oud zijn:

136 likes

Leuk geschreven Hans, en ik kan mij zelf helemaal vinden in de aantrekkingskracht van het merk Omega, maar ook vwb de specifieke uitstraling van Rolex, en ja zelfs vwb het afgrijselijke BN-ers gedoe.

Je hebt een prachtig kwartet Omega’s :ok_hand:

Ps ik vind dat Youtube kanaal toch wel vaak nogal erg pro Rolex, en zeer snel anti-andere merken, en een vrij stellige en aparte ‘mening’. Met dat pilsje naast 'm. Vreselijk irritant eigenlijk. Ik kijk al niet meer.

7 likes

Mooi hoor :+1::+1:

Prachtmerk👌

42 likes

Dank je wel!

2 likes

Prachtig stel Omega’s!

1 like

Leuk topic Hans :+1::grinning:

Ik zelf heb geen Omega maar het merk doet mij wel meer dan Rolex bv …Vooral die Aqua Terra(oud model) Heb ik wel eens in het blauwe gedeelte constant begluurd :stuck_out_tongue_winking_eye: …maar kon mijzelf niet overtuigen om zo’n hoog bedrag neer te tellen…wie weet…ooit :+1::yum:

2 likes

Ik ging van 3 Omega’s naar 2 Rolex-en en 1 Omega.
Op dit moment 1 Rolex, 1 Grand Seiko en 2 Omega’s. Daar komt wel een keer een Datejust bij, al dan niet in plaats van een Omega.
Maar ik zal altijd ook Omega fan blijven want wat iedereen ook schrijft of zegt…het blijft een van mijn favoriete merken.

13 likes

Hans,

Uiteindelijk is het ieder zijn eigen keuze waar hij/zij voor kiest. Zelf was mijn eerste echte horloge een Seiko en dit betekent niet dat ik een Seiko fanboy ben, inmiddels wel 3 stuks in bezit (vermoed dat er 2 uitgaan voor de volgende op wishlist). Ik ben ondertussen aan het oriënteren wat mijn volgende horloge zou kunnen worden die ik kan toevoegen aan mijn collectie en moet zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van Omega (Globemaster). Van het merk Rolex zijn er maar 2 modellen die mij aanspreken maar ik vind dat ze niet af zijn kwa uiterlijk (niet negatief bedoeld :wink:) en deze modellen heb ik toch veel opgezocht en bekeken (ja ik ben nog een noob en lang nog niet zo veel verstand dan de meeste hier ) maar misschien moet dit groeien en komt er misschien een tijdstip dat ik toch een Rolex wil aanschaffen. Op dit moment ga ik op mijn ingeving af waar ik een goed gevoel bij krijg. Voor nu weer eventjes sparen en dan zien we wel wat voor merk het gaat worden.

1 like

Mooi verhaal @HansT! En niet alles aannemen wat maar geroepen wordt als waarheid.

Eh. 1 opmerking. Zit jij al lekker aan een glas rode wijn… NL tijd? :rofl: :raised_hands::raised_hands:

2 likes

Ik zat ook met grote verbazing te kijken…

1 like

Ja, Omega is misschien niet meer wat het geweest is in de jaren ‘50 en ‘60. Maar ja, welk merk is dat nog wel?

Het zijn andere tijden. Helaas op het gebied van horlogerie in mijn opinie :slight_smile:

3 likes

Alles de deur uit doen en snel een Rolex kopen!

1 like

Heel eerlijk gezegd, dacht ik alleen nog maar aan het glas rode wijn dat ik vanavond ga drinken, ik heb straks nog een koorrepetitie waarbij ik nuchter moet zijn.
Omdat de spreker uit het filmpje een pijpje Heineken naast zich had staan, vond ik het wel leuk als de lezers van het topic mij met een goed glas rode wijn voor zich zagen😀.

11 likes

Ach, iedereen mag op internet zijn/haar mening spuwen in filmpjes. Maar om Omega als vergane glorie te bestempelen, getuigt niet echt van een hoge mate van intelligentie. Je kunt je storen aan de hoge hoeveelheid ‘limiteds’ die vooral in de Speedmaster range verschijnen, maar los daarvan kun je niet ontkennen dat Omega erg actief is met nieuwe modellen die daadwerkelijk verschillen van voorgaande modellen. Iets wat bij dat andere merk wat blijkbaar geen vergane glorie is, wat mij betreft niet echt het geval is (tenzij je een andere kleur bezel of wat bredere/smalle lugs vernieuwend vindt).

10 likes

Veel kennis hebben ze wel en een duidelijke mening, waar trouwens niks mis mee is.

3 likes

In mijn ogen is een merk vergane glorie als het afgegleden is naar een veel lagere klasse dan voorheen en geen aansprekende dingen meer maakt. Voor mij is Omega nog steeds een merk dat begeerlijke horloges maakt met net als in het verleden (deels) in-house uurwerken.

Ik heb het filmpje nog niet bekeken, maar voorlopig is het in mijn opinie gewoon lariekoek. :sunglasses:

4 likes

Vergane glorie heeft ie een fles van naast zich staan.

4 likes

Heb het filmpje ook gezien!
O.a. het merk (tag) Heuer kwam ook voorbij.

Laat ik er nu net één te koop hebben, ik zie de verkoopprijs alweer dalen! :sweat_smile:

5 likes

Ik denk dat ik weet over welk filmpje je het hebt, is het ruigweg 1 à 2 uren geleden uitgekomen? :joy:

Ikzelf heb (nog) geen ervaring met beide merken maar van wat ik heb opgestoken uit de vele filmpjes die ik onder ogen heb gehad + mijn eigen mening is Rolex wat conservatiever en beter opgebouwd qua productlijnen, Omega heeft wat te verduren gehad sinds de quartzcrisis en is daardoor wat rare sprongen gaan maken… Tevens smijt omega naar mijn weten ook een stuk vaker met limited editions dan Rolex. Of dit goed is is de vraag want de meningen zijn hierover erg verdeeld… Ik vind dat het afdoet aan het merk.

Ook word er weleens gezegd dat Omega regelmatig een greep naar het verleden doet (met bijvoorbeeld de speedmaster) en hierdoor proberen te teren op oud succes. Dit is denk ik ook het grootste probleem wanneer het gaat over ‘vergane glorie’. Dit beeld creeër je namelijk wel bij een hoop mensen als merk zijnde.

Ikzelf vind omega vintage mooier maar kan het moderne ook wel waarderen.

Ik zou niet per definitie willen zeggen dat Omega vergane glorie is maar ze hebben er naar mijn mening wel eens sterker voor gestaan. :+1:

4 likes

Niks is toch mooier dan een stukje vergane glorie om je pols, zoals ook vandaag bijvoorbeeld.

16 likes