Vergelijk Nato banden

Mooi vergelijkend warenonderzoek, sharkbyte. Je kan zo bij de Consumentenbond gaan werken! :slight_smile:

Kwam nog een andere oudere review tegen tussen verschillende nato’s op 't forum van TZ UK:

NATO review Eddies vs TSS and RLT
http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=88595

Meer dan waarschijnlijk zal ik nooit zo’n nato band kopen of dragen maar
dergelijke overzichten zijn Dé meerwaarden aan dit forum .

Hier kan Test-Aankoop een puntje aan zuigen , bedankt .

Yo , Manu .

Leek me wel een idee om hier evt. verdere natobanden aankopen te reviewen/vergelijken met eerder gekochte nato’s. Heb een nato bij Gnomon in bestelling staan nu, zodra deze binnen is ga ik eens een vergelijkend waren onderzoek doen :slight_smile:

Nice review!! Vraagje, zijn dit soort banden ook handig als je - zoals ik - een redelijk smalle/dunne pols hebt?

Ik spreek uit ervaring: ik heb zelf erg dunne polsen maar omdat de meeste nato-bandjes veel gaatjes hebben én erg flexibel (textiel, dus “vouwbaar”) zijn, zijn het ideale banden voor ons soort mensen. Zelfs relatief zware en grote klokken kun je daardoor nog met enig fatsoen dragen, zonder dat het een loshangende vertoning wordt. Er bestaat overigens wél behoorlijk kwaliteitsverschil, dus lees even de erg goede review ergens in het begin van deze discussie. Mike

toodutch Schreef:

Leek me wel een idee om hier evt. verdere
natobanden aankopen te reviewen/vergelijken met
eerder gekochte nato’s. Heb een nato bij Gnomon in
bestelling staan nu, zodra deze binnen is ga ik
eens een vergelijkend waren onderzoek doen :slight_smile:

Die van Gnomon zijn helemaal top. Draag ik veel op mijn vintage seiko duikertje.

Goeie review!

Mike8 Schreef:

Ik spreek uit ervaring: ik heb zelf erg dunne
polsen maar omdat de meeste nato-bandjes veel
gaatjes hebben én erg flexibel (textiel, dus
"vouwbaar") zijn, zijn het ideale banden voor ons
soort mensen. Zelfs relatief zware en grote
klokken kun je daardoor nog met enig fatsoen
dragen, zonder dat het een loshangende vertoning
wordt. Er bestaat overigens wél behoorlijk
kwaliteitsverschil, dus lees even de erg goede
review ergens in het begin van deze discussie.
Mike

Ik ben het totaal met je eens, vooral voor de smalle polsen bezitters zijn nato’s ontzettend fijn. En vergeet niet dat ze (mits de kwaliteit goed is) prima te wassen zijn, mochten ze toch vies worden door gebruik/zweet :slight_smile:

Voor mijn 16cm pols heb ik al een aardige verzameling nato’s in een doosje liggen :wink: Heb vandeweek zowel mijn Gnomon/Dievas nato als mijn Yaffle nato binnengekregen. Dus doe een hele korte review met mijn ervaringen, die ook al kort eerder zijn genoemd mbt Timefactors en RLT nato’s. Op de eerste foto zie je de volgende bandjes terug van boven naar beneden (sorry van de brakke kleurweergave):

[1] Yaffle desert sand 20mm a 10 euro inc verzenden
[2] RLT 20mm a ong. 10,60 + 2,40 = 13 euro inc verzenden (meen kleur “sand” want ik vond de kleur -enorm- afwijken van de foto, maar geen log meer van helaas)
[3] Gnomon/Dievas 20mm soft weave khaki a 15,91 euro (21 dollar) inc verzenden
[4] Timefactors 20mm green a ong. 10,60 + 2,15 = 12,75 euro inc verzenden

Hier is het van links naar rechts: Timefactors, Gnomon, RLT, Yaffle.

De Yaffle is de enige met glimmende hardware, dit vermeld ik ivm de foto’s.
Helaas is de Yaffle vergelijkbaar met de RLT: stroef, plasticachtig. Heb bij de RLT en Yaffle ook blijkbaar een ongewenste polsmaat, zit met de gaatjes net niet goed: zit net iets te los, 1 stand strakker levert me een slechte doorbloeding van mijn hand op :stuck_out_tongue: Je kunt echter vrij eenvoudig gaatjes bijbranden, maar tussen 2 gaatjes in raad ik niet aan. De Yaffle heeft wel als voordeel tov de RLT dat rond de gesp en keepers er geen lelijke stiksels aanwezig zijn. De kleur kan ik wel waarderen, de gaatjes zijn net wat netter gebrand dan bij RLT.

RLT is de dikke verliezer: stroef, plasticachtig, lelijke stiksels en ook nog eens veel rafels en slijtage. Ik hoef geen nato’s meer van RLT.

De Gnomon/Dievas. Ik wilde graag die kleur en zag deze “soft weave” op de website. En dat is ie zeker, zacht en soepel, vergelijkbaar met de Timefactors nato. Het voordeel van Gnomon/Dievas is de verscheidenheid aan kleuren, Timefactors heeft helaas een zeer beperkte keuze :frowning:

De Timefactors …als je daar eenmaal wat van hebt wil je niet graag meer wat anders: zacht, comfortabel, sterk. Ook na veelvuldig dragen zie je nauwelijks schade, geen last van rafelen.

Van alle banden is de hardware in orde, niet breekbaar of krom.

Dus in het kort:
Yaffle: matig, plasticachtig, niet zo comfortabel op dit moment
RLT: matig, plasticachtig, niet zo comfortabel, slijt/rafelt snel
Gnomon/Dievas: Wat duurder, maar op het eerste oog vergelijkbaar met Timefactors; zacht, soepel en ietsjes dikker.
Timefactors: Qua prijs/kwaliteit en kwaliteit: winnaar. Zit lekker, slijt niet tot nauwelijks, ook wat dikker.

Overigens wil dit niet zeggen dat de Yaffle en RLT straps bij anderen niet fijn zitten, maar voor iets wat ik dagelijks draag vind ik comfort en duurzaamheid belangrijk. Dus bij deze mijn 2 centjes…over een poos zal ik eens bekijken hoe de Yaffle en Gnomon/Dievas het volhouden qua daily wear om mijn pols :wink: Er is een kans dat de Yaffle bijvoorbeeld soepeler wordt, waardoor het draagcomfort wordt verhoogd. Ben erg blij dat de Gnomon zo op het eerste oog ook goeie kwaliteit heeft, aangezien ze veel kleuren in het assortiment hebben.

Een korte update:

De Gnomon zit erg lekker, maar de soft weave is niet zo sterk, de eerste “reparaties” met een aansteker tegen de rafels zijn al aan de orde. Dit gebeurt langs de gaatjes van de band, het materiaal kan niet zo goed tegen “wrijving” door het dragen en gaat rafelen.
Zeer jammer, hopelijk stagneert het want de kleur en comfort zijn erg goed. Overigens hoor ik wisselende verhalen over Gnomon: ligt er maar net aan welke kleur/soort je kiest. Hopelijk krijgen ze de kwaliteit stabiel.

Inmiddels via eBay weer het een en ander uitgeprobeerd:
rmnilsen: meer kleuren,hardware okee, wederom plasticachtig
Maratac: Dit is een onverwacht fijne band, ik schaar em net onder Timefactors. Ziet er goed uit, voelt tussen de rest (plasticachtig) en het zachte van Timefactors in. Helaas wederom een beperkt aantal kleuren, maar het grijs is apart grijs/blauw en het bruin is best wel warm. Niet de goedkoopste (geen EU dealer gevonden), maar een zeer goede 2e!

Hieronder een huidig overzicht van de 20mm nato’s in mijn collectie:
RLT (?), Yaffle, rmnilsen, groen t/m zilvergrijs van Timefactors, 2x Maratac en de Gnomon soft weave khaki om af te sluiten.

De zwarte Timefactors ziet er geweldig uit op de Damasko.
Ik heb zelf alleen een Gnomon Nato (zwart), en daar ben ik tot nu toe erg content mee.
Ben van plan ook nog eens een mooie Timefactors aan te schaffen. Heb je er misschien een goede site voor?

JTrapman Schreef:

De zwarte Timefactors ziet er geweldig uit op de
Damasko.
Ik heb zelf alleen een Gnomon Nato (zwart), en
daar ben ik tot nu toe erg content mee.
Ben van plan ook nog eens een mooie Timefactors
aan te schaffen. Heb je er misschien een goede
site voor?

Alleen te koop bij Timefactors.
Ik vind de NATO’s van Timefactors de beste die er zijn, zoals al eerder hier gezegd wel jammer dat de kleurkeus beperkt is…
Jammer dat er op mijn Sinn 857 geen NATO’s passen, ik vind het superbanden.

Hoe bedoel je ze passen er niet op? Nato’s kunnen toch op vrijwel elk horloge?

Op de U1 zeker, maar niet op mijn 857, die heeft hele korte lugs.

Je hebt ook banden zonder het “achterstukje” , dus echt een enkele band. Die past altijd, mits er genoeg ruimte zit tussen kast en de pins natuurlijk. Het kan zijn dat die ruimte zo klein is dat alleen de dunnere banden er goed doorheen te rijgen zijn.

En idd: Timefactor nato’s zijn alleen via Timefactors te verkrijgen. Prijs is goed (verzendkosten schappelijk), maar helaas alleen creditcard en geen Paypal.

(tu) (tu) (tu)

Nato’s zijn top!

Bedankt voor je post!

gr. Roel

Aangezien ik nog regelmatig nieuwe nato’s aanschaf/uitprobeer, een kort maar krachtige aanvulling. Voor mijn nieuwste horloge (met 22mm lugs) lag er geen nato in mijn kistje… En voor een Danish Design die ik kado heb gehad van mijn dinnetje had ik geen leuke band behalve de standaard flutband (waardoor ik de klok nooit droeg).

Dus dat leverde op:

Kosten: GBP 10,95 + 2,65 verzenden (zonder tracking, is goedkoopste optie)

Kosten: 11,95 dollar + 2,95 verzendkosten

Hier de foto’s vanaf de sites/advertenties:

Hier een snelle pic vanaf mijn vensterbank :stuck_out_tongue:

De eerste indrukken:

TSS/watchworx: wat dun, stiksel (zoals ook op de website is te zien) matcht wat ongelukkig, maar zie je niet tijdens dragen. Hardware is okee, wel zijn de gaatjes lelijk, zitten smeltranden omheen. Draagt verder prima, kleur is niet zo heel warm.

clockworksynergy: Warmere kleur, ietsjes dikker dan de TSS, gaatjes zijn wat mooier afgewerkt. Hardware is netjes, draagt ook prima.

Over de verzending/bestelling e.d. kan ik kort zijn: bij beide bestellingen rap, compleet en netjes. Verzorgd verpakt, geen schade.

Let wel: ik ben vrij kritisch als het om nato’s gaat, en blijf die van Timefactors het fijnste vinden, op de voet gevolgd door die van Maratac.
Waarom? Het nylon daarvan is soepeler/zachter en ietjes dikker (duurzamer) en daardoor blijven ze nog steeds mijn favoriet.
Maar dat wil niet zeggen dat de wat dunnere en minder zachte banden “slecht” zijn. Wel ben ik iemand die duurzaamheid belangrijk vindt, dus ik ga wel bekijken of de beide banden het dagelijkse dragen goed kunnen hebben.