Vergeten duik-historie : een nieuwe oude aanwinst!

Zoals sommigen van jullie wel weten ben ik, samen met Lucien, Ruud en ongetwijfeld meerderen, een liefhebber van oude en/of vintage duikhorloges. Dat varieert van een oude seiko automaat tot en met een quartz prisma, als het maar een duik-waarde heeft, groot is, en uitstraling heeft. Deze kant van het horloge verzamelen kan kleinschalig en goedkoop beginnen, maar helaas moet ik toegeven dat er ook hier sprake is van groeiend vermogen, want je wil meer, beter, mooier etc.

Genoeg over de achtergrond, op naar het verhaal:

Wie de armbanduhren van augustus/september heeft gelezen, heeft ongetwijfeld het stuk over de profi-uhren gelezen, met onder andere prachtige beelden van de meest mooie oude en nieuwe duikhorloges. Qua modellen zijn er echter maar een paar vormen te herkennen. Ik doel dan op :

-Het “rolex” model – standaard duikhorloge model
-Het panerai / kampfschimmer model – vierkanter / hoekig
-Het ploprof model - onbeschrijfelijk
-Het Doxa /Certina model – ei-vormig?

Uiteraard zijn er wezenlijke verschillen in uitvoering en vooral uitstraling, maar volgens mij heb ik in deze ruwe omschrijving de meeste duik-horloges wel te pakken.
Er is echter nog een model, waarover weinig bekend is. Zeer weinig, want zelfs een dag internetten leverde mij niet meer op dan een klein plaatje en summiere omschrijving.

Ik heb het hier over een apart model duik-horloge, volledig rond, met flexibele lugs, en de kroon op 12. Ik heb het model 1x langs zien komen op het timezone forum, en 1x bij michaelswatch.com in de uitvoering van Lejour :

Naar verluid is dit model omschreven in een militair historisch horlogeboek van imai (iemand?), en betreft het een horloge dat gebruikt is in het Franse leger tussen 1960-1970. Het zou ook voor een hele korte periode gebruikt zijn in het Britse en Zweedse leger. Verder is er over dit type horloge alleen bekend dat ze gemaakt zijn door Lejour en later Royce, en sinds een half jaar worden ze weer als retro horloge uitgebracht door Laco :

Royce:

Laco:

Onvoorstelbaar was dan ook het gevoeld dat ik had toen ik afgelopen maandag met nog 20 minuten te gaan dit horloge aantrof op ebay, met een spaanse omschrijving.

Nog aparter was het feit dat ik 20 minuten later de enige bieder bleek, en ik dit volgens mij zeer zeldzame horloge dus toe mocht voegen aan mijn verzameling!
En zojuist was hij hier al. Goed gebruikt, en vooral raar. Groot, zwaar, op een schitterende oud leren band, met zelfs nog een oud type rubber band meegeleverd.

Excuus voor de foto’s, daglicht was niet meer te krijgen…

  • 46mm omvang
  • flexibele lugs
  • mineraal glas
  • automaat (17 jewels?)
  • 110 gram (kast)
  • 13mm hoog

Om zoiets vast te houden geeft mij een heerlijk gevoel. Je kunt alleen maar raden naar de dingen die zo’n prachtklok heeft meegemaakt.

Dus als iemand nou nog wat meer informatie over deze typen duikhorloges en of het merk E.B.F (of misschien de betekenis E.B.F) heeft, denkt u dan aub nog even aan mij ?.

Yaffle

1 like

Hartstikke gefeliciteerd Yaffle! Dat moet wel een goed gevoel geven, zo’n aanwinst. Bij het zien van alle krassen op de bandaanzet boven het horloge (bij de kroon) vechten twee gedachten om voorrang: waarom zit die kroon daar? en: maar goed dat die kroon beschermd is!

Nogmaals van harte, jouw week kan niet meer stuk.

Gerwin

Yaffle, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Zo zie je maar dat er toch soms zeldzame stukken langskomen op e-bay.
Het is de eerste maal dat ik het model zie alzo het merk. Nooit van gehoord en kan je dan spijtig genoeg er ook niets over vertellen.
Ik heb in ieder geval toch weer iets bijgeleerd.

mvg,
Freddy

Interessant model Yaffle, even wennen maar met de minuut mooier. Leuke detailfoto’s en wat betreft de krassen; ziet er eveneens leuk uit!

Coen

Zeker een bijzondere aanwinst. Aangezien ik zelf ook duiker ben intresseerd het mij ook. Alhoewel ik er niet specifiek naar zoek. Maar vind het een bijzonder leuke klok. Veel plezier er mee.

Mvg Dennis.

Yaffle,Van harte met dit bijzondere horloge. Mooi verhaal er ook bij.
Vintage duikers is een mooi thema om te verzamelen. Ze zijn vaak nog tegen redelijke prijzen te verkrijgen, en het lijkt me een mooi studieonderwerp…

Laat je het horloge nu servicen, om zo de waterdichtheid weer terug te krijgen?

gr,
Hans Mennink

Bijzondere vondst! Gefeliciteerd (tu)

Dat boek van Imai was nog wel te vinden:
Kesaharu Imai, Military Watch Encyclopedia, Green Arrow, ISBN: 4-7663-3185-0

Groet,
Paul

Ik was de modellen van Laco ook al tegen gekomen, maar kende deze oude modellen niet. Heel bijzonder, en zeker heel mooi, gefeliciteerd ermee.

Ruud

Prachtig verhaal, dan weet je weer waarom je horloges verzameld, voor dit soort momenten!

Dat is een heel mooi, niet alledaags exemplaar, Yaffle.
Jammer dat ik hem niet op ebay heb zien staan :D:D

Van harte gefeliciteerd met deze nieuwe aanwinst.

Lijkt inderdaad heel sterk op de huidige reeks van Laco.

Hans,

Je hebt een prive bericht…

Yaffle

Hallo Yaffle.
Inderdaad een erg aparte duiker.
Veel plezier ermee en je kunt je inderdaad een beetje voorstellen wat deze duiker allemaal mee gemaakt kan hebben.

Groeten,
JohnSr

hallo yaffle,

Om de verwarring groter te maken heb ik ook zo een zelfde horloge, absoluut 60/70 er jaren, alleen
met op wijzerplaat preziosa automatic 25 jewels, zelf altijd een panerai submersible gehad maar dit voelt super
ook kwa design e.d.
Weet jij al iets meer mag je het mij zeggen.