Vergrootglas

Dag allemaal,

Op verschillende video’s zie ik mensen hun horloges bekijken onder een vergrootglas. Nu vraag ik mij af waar je vooral op moet letten wanneer je een horloge bekijkt onder een loop.

Ikzelf ben voornamelijk geïnteresseerd in wat oudere horloges, maar heb deze nooit aangekocht nadat ik een inspectie uitgevoerd had met een vergrootglas.

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?

Ik neem aan om het horloge te inspecteren op een hoger detailniveau

Voor mij ook een vraag, ik weet het antwoord niet maar dit is wat ik me erbij voorstel

Schade aan/conditie van wijzers/indices?
Conditie van de wijzerplaat?
Mogelijke redial?
Mogelijke replica?

Haarlijntjes en polijstwerk?

2 likes

Dat hangt af van welke vergroting je gebruikt, 3x, 5x of 10 keer vergroting.

1 like

Ik ken handelaren die een vergrootglas gebuiken omdat verkopers dan denken dat zij er veel verstand van moeten hebben, omdat ze het goed inspecteren met een vergrootglas. Als ze dan ook nog een goed verhaal weet op te hangen met allerlei horloge termen die een gemiddeld niet horlogedragend Nederlander niet kent weet een handelaar hen iets waardevols af te troggelen voor de oud ijzer prijs.

1 like

Je kunt met een loepje toch veel beter de print op een wijzerplaat zien, en daarmee beter of de wijzerplaat origineel of opnieuw opgemaakt is?
Daarnaast kun je een betere blik werpen op slijtage en de noodzaak voor onderhoud etc.
Ik ben ook maar een amateur, maar ik kan me daar van alles bij voorstellen.

3 likes

Ik zie gewoon niet heel goed zonder loupe :nerd_face:

1 like

Het lijkt dan veel groter

6 likes

En dan heb je het nu over … het :watch: neem ik aan :wink:

1 like