Vergulden horloge wel slim voor de toekomst (ivm slijten goudlaag?)

Ik heb morgen of overmorgen twee quartz horloges (exacte tijd vind ik belangrijk) op zicht van een goed en redelijk bekend merk (Frederique C.)

Dit om ik nog twijfel tussen de stalen model/donker blauwe band en het vergulde model/lichtbruine band.

Mijn voorkeur was in de eerste instantie de gouden versie omdat “goud” wat sjieker overkomt en voorkomen is soms belangrijk is. Maar die stalen versie was eigenlijk ook best mooi. Vandaar dat ik ze eerst eens naast elkaar wil zien voor een definitief oordeel.

De 1e verkoopster vertelde dat de “gouden” versie doublé was, dwz dikkere laag dan verguld en zou dus nooit slijten (zilveren vlekken op je gouden horloge) anders mocht ermee terugkomen.
De 2e verkoopster (zelfde zaak) vertelde een week later nee dit is verguld volgens haar geen gouden laag erop, maar 2 metalen gemengd, zelfde effect. Blijft altijd goude uiterlijk houden. Volledig goud hebben ze ook maar die is me net even te duur €2k ipv €500.

Ik wist even niet zeker wat verguld dus gegoogled, wel dus een dunne laag er op :wink:
Nu lees ik het boekje van F.C. na en staat er “verguld met 20 micron goud” (even uit het hoofd).
Dus allebei de verkoopsters hebben waarschijnlijk onbewust een l*l verhaal opgehangen :slight_smile:

Maar hoe zit het nou echt? Je ziet wel eens mensen met een horloge die ooit 1 kleur was (goud) en na een tijdje 2 kleuren heeft. Moet ik daar ook bang voor zijn of zijn deze goud lagen op een “echt” horloge dik genoeg en slijtvast.

Mijn ervaring is dat een topmerk niet zal slijten bij normaal gebruik. Ik heb Een Tag Heur en Certina die nog perfect zijn na 20 jaar. Ik zou het horloge niet gebruiken om mee te klussen natuurlijk. Frederique Constant zal ook in die categorie vallen. Ik heb ook een gouden Orient van 50 euro. Die zal het denk ik niet lang uithouden. :wink:

Hoi Wow,

Volgens mij gaat het er vooral om hoe ‘zwaar’ het horloge verguld is. Dit geven ze aan in Micron. Je hebt ze met een laag van 5, maar ook 20. Dit zie je duidelijk terug in de prijs.

Naast het normale proces van elktro plating heb je ook nog andere technieken, zoals PVD. Wat daar de slijtvastheid van is weet ik niet, dit zal ook wel weer afhankelijk zijn van de laagdikte.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,

Groeten,

Martin

Het was trouwens iets dunner 10 micron “maar”, maar ik ben op zich al wat meer gerustgesteld na deze berichten.

een kras is zo door 10 of 20 um heen
zie oude horloges op ebay
ik zou altijd massief kiezen staal of goud
voorkeur van mij is witgoud maar das persoonlijk

Tuurlijk is maasief goud mooier, maar ja, dan zit er vaak ‘net’ een iets ander prijsje aan.

Groeten,

Martin

Nou het is toch de “gouden” versie geworden. Hij is erg mooi, veel mooier dan op de plaatjes en ik ben er dan ook erg blij mee. Loop er de hele dag naar te kijken.

Goud stond me toch beter dan staal :slight_smile:

wow Schreef:

Nou het is toch de “gouden” versie geworden. Hij
is erg mooi, veel mooier dan op de plaatjes en ik
ben er dan ook erg blij mee. Loop er de hele dag
naar te kijken.


Wij willen ook allemaal graag kijken!!! :slight_smile: :slight_smile: Heb je fotoos??

ok geen eigen foto’s maar het is deze link

Om je arm staat hij minimaal twee keer zo mooi. Hij glimt mooi, zonder storend (bling, bling) in het oog te springen. Ik wilde eerst nog een Omega Constalation erbij en FC zou mijn 2e horloge voor tussendoor worden. Maar ik merk dat die behoefte sterk vermindert is nu ik deze FC draag.
Ik mis de Omega zelfs niet meer, terwijl dat al heel heel lang een wens van me was. Ik was zelfs al bijna rond met de juwelier. Ik voel een lichte schaamte hier.

Ik heb er wel een kleine tik aan overgehouden.
Ik probeer hem namelijk zo in te stellen dat de punt van de wijzer exact op de juiste plek richt (streepje) zodra de seconde wijzer op 12 staat. En exact tussen 2 streepjes zodra secondewijzer op 6 staat. Dat is lastiger dan ik dacht, maar anders irriteert het me :slight_smile: Het moet perfect zijn. Ik heb hem nu bijna goed.
Is normaal of ben ik toch lichtelijk gestoord :slight_smile:

wow Schreef:

Ik probeer hem namelijk zo in te stellen dat de punt van de wijzer exact op de juiste plek richt (streepje) zodra de seconde wijzer op 12 staat. En exact tussen 2 streepjes zodra secondewijzer op 6 staat. Dat is lastiger dan ik dacht, maar anders irriteert het me :slight_smile: Het moet perfect zijn. Ik heb hem nu bijna goed.

Is normaal of ben ik toch lichtelijk gestoord :slight_smile:


Haha, ik heb last datzelfde euvel.
Laten we het er op houden dat het hier normaal is om een beetje een tik te hebben :slight_smile:

Mooie klok trouwens. Stijlvol.
Geluk er mee!

wow Schreef:

Is normaal of ben ik toch lichtelijk gestoord :slight_smile:

Dat is iedereen hier;) alleen stoort het me niet dat de wijzers ziet exact op het juiste tijdstip op de juiste markers komen. Misschien omdat ik meer in de vintage hoek zit:)

wow Schreef:

ok geen eigen foto’s maar het is deze link

http://www.luxois.com/photos/frederique-constant-s
lim-line-index-slim-line-fc-245m4s5.jpg

Om je arm staat hij minimaal twee keer zo mooi.
Hij glimt mooi, zonder storend (bling, bling) in
het oog te springen. Ik wilde eerst nog een Omega
Constalation erbij en FC zou mijn 2e horloge voor
tussendoor worden. Maar ik merk dat die behoefte
sterk vermindert is nu ik deze FC draag.
Ik mis de Omega zelfs niet meer, terwijl dat al
heel heel lang een wens van me was. Ik was zelfs
al bijna rond met de juwelier. Ik voel een lichte
schaamte hier.

Ik heb er wel een kleine tik aan overgehouden.
Ik probeer hem namelijk zo in te stellen dat de
punt van de wijzer exact op de juiste plek richt
(streepje) zodra de seconde wijzer op 12 staat. En
exact tussen 2 streepjes zodra secondewijzer op 6
staat. Dat is lastiger dan ik dacht, maar anders
irriteert het me :slight_smile: Het moet perfect zijn. Ik heb
hem nu bijna goed.
Is normaal of ben ik toch lichtelijk gestoord :slight_smile:

Dankjewel, ik heb er nu ook een tik bij… :wink:

Mooi klokje!

Ik wil hier nog even op terugkomen. Ik heb het horloge nu ruim 8 maanden en het viel me op dat de print op horlogebandje snel weg slijt.

De onderkant is helemaal verkleurd, net alsof ik de hele dag met met arm over het bureau heb geschoven, niet dus :slight_smile:

Ik doe er verder geen gekke dingen mee. Het is niet heel erg maar pas viel zelfs een collega van mij dat op. Ik ben eens terug geweest naar de winkel en die zeiden dat alle merken ook de hele dure daar problemen mee hadden en dat je leren bandjes elke 1.5 jaar moest vervangen, dat was normaal.

Is dit waar? Tussen de 1 en 1.5 jaar sleten ze allemaal volgens haar. Had ook met zweten te maken de een zweet meer dan de ander. Maar de mijne is zelfs 8 maanden al aardig verkleurd. Ik vermoed dat het komt door het elke dag af en aandoen

wow Schreef:

ok geen eigen foto’s maar het is deze link

http://www.luxois.com/photos/frederique-constant-s
lim-line-index-slim-line-fc-245m4s5.jpg

Klopt inderdaad, als je je horloge veel draagt.

Ik had vroeger altijd leren bandjes aan mijn horloge. Heb allerlei kwaliteiten gehad, maar ze gingen nooit langer dan een jaar mee (vaak minder). Ik droeg het horloge ook bij het sporten, dat wel.

Nu draag ik alleen nog een leren bandje aan mijn “werk”-(kantoor)-horloge. Ik ben benieuwd wat het gaat worden…

wow Schreef:

Ik wil hier nog even op terugkomen. Ik heb het
horloge nu ruim 8 maanden en het viel me op dat de
print op horlogebandje snel weg slijt.

De onderkant is helemaal verkleurd, net alsof ik
de hele dag met met arm over het bureau heb
geschoven, niet dus :slight_smile:

Ik doe er verder geen gekke dingen mee. Het is
niet heel erg maar pas viel zelfs een collega van
mij dat op. Ik ben eens terug geweest naar de
winkel en die zeiden dat alle merken ook de hele
dure daar problemen mee hadden en dat je leren
bandjes elke 1.5 jaar moest vervangen, dat was
normaal.

Is dit waar? Tussen de 1 en 1.5 jaar sleten ze
allemaal volgens haar. Had ook met zweten te maken
de een zweet meer dan de ander. Maar de mijne is
zelfs 8 maanden al aardig verkleurd. Ik vermoed
dat het komt door het elke dag af en aandoen

http://i149.photobucket.com/albums/s75/collector_b
ucket/band.jpg

wow Schreef:


ok geen eigen foto’s maar het is deze link

http://www.luxois.com/photos/frederique-constant-s

lim-line-index-slim-line-fc-245m4s5.jpg

Dat slijten kan idd wel kloppen. En dat verwrongen uiterlijk komt door het vele af en aan doen.

Ken echter iemand met een dagelijkse Panerai en zijn bandje heeft niet zulke zware sporen. Hij is er vrij voorzichtig mee en heeft alleen de gebruikelijke vouwsporen, dus kwaliteit zal wel wat uitmaken.

Als je een lederenband veel draagt is een vouwsluiting aan te bevelen om de vouwsporen te beperken. Van FC zijn ze alleen niet bepaald goedkoop bij de officiele juwelier. Het wegslijten van de print voorkom je er echter niet mee.