Verhaal van een kapotte Roamer Vanguard

Beste leden, (ik ga eerst schrijven en de foto’s komen later…(vandaag)

Een tijdje geleden rommelde ik door mijn verzameling horloges en had een schoonmaakwoede. Je kent het wel bandjes die worden gewisseld, glaasjes vervangen en ook had mijn Roamer Vanguard (cal. MST-802)

een schoonmaakbehandeling verdiend.

Ik heb nog niet zo veel ervaring met het in- en uit elkaar halen van horloges, maar je moet toch ergens beginnen. Ik had al wat geoefend op echt kapotte horloges en durfde het wel aan. Zo gezegd, zo gedaan; Bandje eraf, deksel los gewipt, kroon er uit, ring die het horloge in de kast vastzet los en het uurwerk gescheiden van de kast. De kast kon al heerlijk schoon liggen worden in het ultrasone badje. Kroon erbij; smeren doen we wel later.

Dan het geheel op de rug gelegd en afzonderlijk de wijzers eraf gehaald en dan de wijzerplaat los. Datumschijf eraf en mee in de ultrasoon: FOUT!! Nooit doen, de datumschijf was van metaal met plastic plakcijfertjes en die laten los in het badje…

Chagrijnig, maar goed beginnersfoutje. Het geheel een beetje opgepoetst, olie gegeven en weer in elkaar in omgekeerde volgorde.

Alles weer netjes in elkaar, maar dan kon ik de kroon er niet uittrekken om de tijd goed te zetten. Het is nl erg irritant (ik ben een beetje autistisch…) dat de datum niet precies om 0.00 uur verspringt. Wijzers weer eraf, kroon goed gezet, wijzers er weer op en de tijd en datum goed zetten. Ging een beetje zwaar (wat nu betekent STOP!! even controleren of alles goed zit) maar helaas ik draaide met een beetje meer geweld en toen had is schade:

@#$%&*!!! Wat nu! Topic aangemaakt om hulp te vragen en proberen om een ander tussenrad te kunnen ristelen. Wat was er gebeurd? Het tussenrad tussen aandrijving en urenrad en minuutpijp was losgekomen. Het kleine tandwiel was losgetrokken van het rad, waardoor er geen tijd meer kon worden weergegeven. En een datumschijf waar cijfers aan ontbraken.

De schouders naar beneden en balen. Balen als een stekker, Horloges repareren is echt vakwerk en ik ben nog te onervaren. Maar ik wil het wel echt leren! (Schoonhoven; in januari ga ik beginnen met de eerste cursus.

Na wat reacties op het eerdere topic kon niemand me echt helpen, want Roamer gebruikt geen standaard tussenraden, maar aan de onderzijde is deze iets breder dan een standaardrad:

dus de raderen die ik nog had pasten niet en lagen op de brede basis en wipten dan op en grepen niet in de andere tandwieltjes.

Een goed advies kreeg ik om een donoruurwerk op de kop te tikken. Geloof me dat is de uitkomst geweest van dit hele verhaal. Via Ebay kon ik in eerste instantie bij een Italiaanse verkoper een NOS datumschijf kopen voor € 10,- excl. verzenden, maar die had geen tussenrad. Overigens hoorde ik bij mijn Roamer de veerton ‘terugslaan’ als ik het horloge ongeveer 5 slagen had gegeven. De gangreserve heb ik niet gemeten, maar 5 slagen is niet erg lang geloof ik. Dus kon ik het horloge niet maximaal opwinden en moest ik dagelijks meerdere keren per dag een aantal keer een slagje geven.

Nog een beetje verder gesurfd en tot mijn verbazing vond ik bij een verkoper uit India (Mumbai) dit donoruurwerk: image
Compleet (not running, for parts and repair) maar ik waagde de gok. Hij vroeg 29 Australische Dollars en we kwamen uit op 25 Australische Dollars ( € 12,80) incl gratis verzenden! Levertijd 6 juni. Koopje dacht ik en ook een gok.
Tot mijn verbazing vond ik gisteren al een pakje uit Mumbai op de mat. Meteen in de gloria en wat is er meer rustgevend op een zondagmorgen? Juist met je donoruurwerk aan de gang om de onderdelen die je nodig hebt te vervangen om je eigen “Prutswerk” te herstellen.

In drie uurtjes werk heb ik het volgende gedaan:

• Uit elkaar halen van het donoruurwerk en de onderdelen schoongemaakt

• datumschijf, tussenrad en veerton vervangen

• Ingebouwd in het (het lag al uit elkaar) eigen uurwerk

• Balen want het geheel liep even en na assemblage in de kast viel hij steeds stil. (Wat kan het zijn?)

• Oorzaak: secondewijzer liep tegen het glas

• Secondenwijzer met beleid een beetje verbogen en wat dieper in de as gezet

• compleet wederom geassembleerd, olie gegeven in de ‘rubis’

• Vingers gekruisd houden en de eerste minuut op de seconde volgen wat er gebeurt

• ook de tweede minuut tot op de seconde volgen wat er gebeurt, maar dan met minder spanning

• Genieten van mijn eerste klus die gelukt is m.b.v. een donoruurwerk. YES gelukt! En nu de PC aan om dit te delen in het Forum!!

Beste mensen voor sommigen van jullie is dit gesneden koek en misschien dagelijks werk, maar voor mij voelt het als een enorm succes. Ik heb mijn eigen Roamer Vanguard figuurlijk om het leven gebracht en letterlijk nu met originele onderdelen weer tot leven gewekt. It’s alive, ALIVE!!!

De Roamer en ik voelen als herboren! Dank je voor het lezen en voel je vrij om feedback te geven of verdere tips. O ja, de datum staat nog niet goed, maar ik laat hem uitlopen tot 7 mei en ga hem dan dagelijks ( even voor een tijdje, want ik heb meer leuks) dragen…

Serge

31 likes

Goed gevoel hè:+1::grinning: op naar de volgende zou ik zeggen.

1 like

Het ontbreekt je in elk geval niet aan moed of doorzettingsvermogen! :muscle: :sunglasses:

Mooi werk :+1:

1 like

Dank je wel!

1 like

:+1:

1 like

Goed bezig, al doende leert men :+1:

Die datumschijf heeft overigens geen plakletters, dat is gewoon de lak die losgekomen is van de laag eronder. Ik heb voor de grap ook wel eens een oude wijzerplaat in de ultrasoon gedaan, krijg je hetzelfde effect, de cijfers komen los en drijven weg :rofl:

2 likes

Ja echt vreselijk! Krijg je nooit meer goed, maar al doende leert men inderdaad, net zoals je het zegt/

Serge

2 likes

Ik heb per ongeluk wel eens een Hugo Boss kast in de ultrasoon gedaan daar bleek later een ring met bedrukking onder het glas te zitten, die kon er verbazingwekkend goed tegen en overleefde het gewoon​:sweat_smile::sweat_smile:

1 like

Oh dat herken is wel. Ik stopte een kast van een Seiko5 in de ultrasoon: was heel de kunststof ring die het saffierglas vastzet losgekomen… Lijm doet dan wonderen… en een ezel… je kent het wel…

1 like

Erg leuk, top gedaan!

1 like

Goed verslag! Ik doe het je niet na en alle respect voor je doorzettingsvermogen.

1 like