Verhaal van een kapotte Roamer Vanguard

Beste leden, (ik ga eerst schrijven en de foto’s komen later…(vandaag)

Een tijdje geleden rommelde ik door mijn verzameling horloges en had een schoonmaakwoede. Je kent het wel bandjes die worden gewisseld, glaasjes vervangen en ook had mijn Roamer Vanguard (cal. MST-802)

een schoonmaakbehandeling verdiend.

Ik heb nog niet zo veel ervaring met het in- en uit elkaar halen van horloges, maar je moet toch ergens beginnen. Ik had al wat geoefend op echt kapotte horloges en durfde het wel aan. Zo gezegd, zo gedaan; Bandje eraf, deksel los gewipt, kroon er uit, ring die het horloge in de kast vastzet los en het uurwerk gescheiden van de kast. De kast kon al heerlijk schoon liggen worden in het ultrasone badje. Kroon erbij; smeren doen we wel later.

Dan het geheel op de rug gelegd en afzonderlijk de wijzers eraf gehaald en dan de wijzerplaat los. Datumschijf eraf en mee in de ultrasoon: FOUT!! Nooit doen, de datumschijf was van metaal met plastic plakcijfertjes en die laten los in het badje…

Chagrijnig, maar goed beginnersfoutje. Het geheel een beetje opgepoetst, olie gegeven en weer in elkaar in omgekeerde volgorde.

Alles weer netjes in elkaar, maar dan kon ik de kroon er niet uittrekken om de tijd goed te zetten. Het is nl erg irritant (ik ben een beetje autistisch…) dat de datum niet precies om 0.00 uur verspringt. Wijzers weer eraf, kroon goed gezet, wijzers er weer op en de tijd en datum goed zetten. Ging een beetje zwaar (wat nu betekent STOP!! even controleren of alles goed zit) maar helaas ik draaide met een beetje meer geweld en toen had is schade:

@#$%&*!!! Wat nu! Topic aangemaakt om hulp te vragen en proberen om een ander tussenrad te kunnen ristelen. Wat was er gebeurd? Het tussenrad tussen aandrijving en urenrad en minuutpijp was losgekomen. Het kleine tandwiel was losgetrokken van het rad, waardoor er geen tijd meer kon worden weergegeven. En een datumschijf waar cijfers aan ontbraken.