Wie jarig is, trakteert! Deze verjaardag heb ik mezelf getrakteerd en wel op het horloge dat in mijn optiek de perfectie het dichtst benadert.
Als gevolg van religieuze overtuigingen van mijn ouders, kreeg ik in als kind nooit verjaardagscadeaus. Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat ik die nooit heb gemist. Desondanks bemerk ik dat ik mezelf graag iets moois koop op mijn verjaardag. Of deze zaken verband met elkaar houden, weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat ik zo blij ben als een kind met mijn nieuwe aanwinst. Ik leg je uit waarom:
Voorheen heb ik de Tudor Black Bay 36 in mijn collectie gehad, die met zijn zilveren sunburst wijzerplaat en bescheiden formaat koorddanst tussen sportief en gekleed. De balans slaat echter door richting sportief door de oysterband, duiksersachtige uurmarkeringen en snowflakewijzers. Om deze reden is de Black Bay 36 uiteindelijk vertrokken: sportieve stukken heb ik genoeg.
De zoektocht naar de perfecte balans tussen sport en gekleed, en dat alles met een maximale diameter van 36mm, leidde mij onvermijdelijk naar de Datejust. Mijn eisen: een recente 5-digit referentie, witte wijzerplaat, fluted bezel en lug holes. In deze aanwinst heb ik alles gevonden, behalve de rug holes. Die boor ik er later zelf wel in. Uiteraard heb ik er ook nog wat foto’s van gemaakt: