Goud verkleurt geregeld, ook bij niet-dragen, zo is mijn ervaring. Zelfs de goldcap van een van mijn Omega’s heeft er last van. Het doet zich met name voor bij horloges die te hardhandig zijn gepolijst door een al te enthousiaste vorige eigenaar, maar niet alleen hierbij.
Ook al bewaar ik mijn horloges luchtdicht verpakt, donker en vochtvrij, het probleem blijft zich voordoen. Met een goud- en zilverpoetsdoek is het probleem gauw verholpen (meestal tijdelijk overigens), maar ik wil natuurlijk liever niet te vaak poetsen.
Heeft iemand tips en trucs om verkleuring indien mogelijk te voorkomen en/of te verhelpen, op een manier die het edelmetaal zo veel mogelijk spaart?
Alvast hartelijk dank!
En ik maar denken dat echt goud niet verkleurd en even oppoetsen met een droge doek voldoende zou moeten zijn. Ik ben dus (ook) benieuwd naar de tips en trucs want er komt ooit een “gouden klokkie”.
En ik maar denken dat echt goud niet verkleurd en
even oppoetsen met een droge doek voldoende zou
moeten zijn. Ik ben dus (ook) benieuwd naar de
tips en trucs want er komt ooit een “gouden
klokkie”.
Echt goud (24k) verkleurt ook niet, het zijn de andere metalen die in een goudlegering verwerkt, zijn die de verkleuring veroorzaken.
Ik heb wel eens gehoord dat vloeibare autowas de verkleuring tegen zou gaan, omdat deze het metaal afsluit van de buitenlucht.
Inderdaad, het zijn de andere niet-edele metalen (nikkel, koper of zink) die het goud (14k of 18k) rood/bruin of grijs/zwart doen verkleuren. Zag onlangs een peperdure 18k Patek Philippe op Chrono24 die flink ‘bloosde’.
Die tip van de autowas is nieuw voor mij, dus alvast dank daarvoor.
Maar ook niet op de plakkaat die ik had gekregen voor het slagen van school. Ruim een decennium nog steeds blinkend mooi als op de dag dat ik het kreeg. Maar tja .9999 goud voor een horloge is niet erg praktisch…