Verkleurende vergulding

Het is misschien al eens eerder voorbij gekomen, maar toch blijvend actueel: de vergulding van sommige van mijn (vintage) horloges verkleurt doorheen de tijd. Poetsen met een speciale zachte goud- en zilverpoetsdoek brengt meestal direct resultaat, maar het probleem keert vaak op dezelfde plaats terug. Terwijl mijn horloges elk afzonderlijk in plastic zijn verpakt en veilig en droog zijn opgeborgen. Hoewel ik zeker weet dat het bij sommige exemplaren komt doordat de vorige eigenaar te hard of met het verkeerde middel heeft gepoetst.
Iemand raadde me HG Goud Glans Balsem aan. Nog meer tips?

24 karaat goud kopen, dat verkleurt niet :wink: Gekheid natuurlijk. Maar ik denk dat er niks anders op zit dan af en toe poetsen. Of je moet je horloges al vacuümverpakt willen bewaren.

Niet eens zo’n gek idee, dat vacuüm verpakken. Laat ik dat ook met mezelf doen. Wie weet kan ik er mijn eigen verkleuring c.q. veroudering mee tegengaan. Paar jaar er tussenuit is bovendien geen slecht idee. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Het zou kunnen dat de verkleuring komt door oxidatie van het metaal dat onder het vergulde laagje zit, vooral wanneer de verkleuring ook gebeurt wanneer je het horloge niet draagt. Het advies dat ik vaak lees bij juwelen is om er een laagje blanke nagellak op aan te brengen, maar of dat bij horloges nu zo’n goed idee is…?

De goudlaag is vaak erg dun (10 micron is een soort van minimum en staat gelijk aan 0,01mm, dus één honderdste van een millimeter). Bij een vintage horloge is het aannemelijk dat een deel van de laag weg is door slijtage. Dat hoeft niet eens per sé (goed) zichtbaar te zijn wanneer het onderliggende metaal bv messing is dat, wanneer gepoetst, er ook goudachtig uitziet. Maar uiteraard oxideren die plekken, in tegenstelling tot de plekken waar nog wél goud zit.

Het aantal karaat van de vergulding speelt natuurlijk ook een rol. Zelfs 9 karaat kwam vroeger voor. Dan oxideren alle andere metalen in de legering vrolijk verder.