Verkleurende wijzerplaat?

Een tijdje terug heb ik een nieuwe Vostok met een mooie blauwe wijzerplaat gekocht. Een prima horloge, maar na een paar weken af en toe dragen was de wijzerplaat totaal verkleurd en nu bruin/paarsig in plaats van blauw. Dit leek mij weer een gekkigheidje van de mensen van Vostok en gezien de lage waarde van het horloge heb ik het horloge weggelegd en er niet meer over nagedacht.

Dat veranderde toen ik deze week op de site van Tag Heuer las dat zij de verf voor de wijzerplaat testen op uv-bestendigheid. Door deze informatie en de ervaring met de Vostok begin ik te denken dat het wel eens vaker zou kunnen voorkomen dat een wijzerplaat verkleurt door de zon.

Hebben jullie wel eens zoiets meegemaakt (los van verouderende lume) en is uv-bestendigheid iets waar je op moet letten bij aankoop? Of komen dit soort verrassing alleen bij heel goedkope horloges voor?

1 like

Het gebeurt zoveel dat het zelfs een cult is geworden bij een merk als rolex
Een verkleurde plaat op een vintage rolex is zeer verzamelwaardig en zijn daardoor onder de naam tropical dial erg duur in aanschaf geworden en zeer gezocht.
Komt ook veel voor bij andere merken hoor

Ok, heb het wel eens gezien maar wist niet dat het zo vaak voorkomt. Ik heb alleen moderne horloge dus heb hier niet eerder mee te maken gehad. Misschien zijn de materialen nu beter en komt dit sowieso minder voor…

Dank voor je antwoord!

Verkleuren is inderdaad niet abnormaal. Maar dit is over het algemeen een proces wat jaren duurt. Als het in een paar weken van blauw naar bruin gaat, lijkt het me toch dat er iets anders aan de hand is. Is er geen vocht in het horloge gekomen?

Het is bekend dat de blauwe kleur gevoelig is voor verkleuren in combinatie met blootstelling aan UV licht. Maar zoals eerder is vermeld duurt dit proces langer dan een paar weken. Misschien wel leuk om even een foto te plaatsen van de wijzerplaat in kwestie.

1 like

In een paar weken? Dat is bizar. Foto’s zouden zeker helpen.

Een verkleurde wijzerplaat binnen een paar weken kan niet goed zijn. Misschien is het een productiefout. Aangezien je het horloge nieuw gekocht hebt zou ik contact met de verkoper opnemen, valt onder de garantie lijkt mij.

Uv-bestendigheid is iets waar ik nog nooit op heb gelet. Ook heb ik zelf nog nooit iets dergelijks meegemaakt of erover gehoord.