Verkleuring koperen dial

Beste liefhebbers,

Niet zelden kom ik vrij donkere koperen dials tegen op 1950-1960 chronografen. Ik weet dat er op dit forum veel materiaalkennis is en ik vroeg mij af een van jullie weet hoe zulke verkleuring ontstaat. Komt dit door UV of door vocht? Google leert me dat koper (en brons) vooral op zuur reageert, maar ik kan dit niet helemaal plaatsen bij horloges - tenzij je er met je vingers aan zit.

Ik wil mijn horloge graag in goede conditie houden en overmatig patina voorkomen, vandaar dit topic. Mocht deze vraag beter aansluiten bij een ander topic, dan hoor ik dat graag.

Voorbeeld koperen patina dials

Advies: Doe je horloge af als je een eitje eet vanwege de zwavelverbindingen. En kom niet in de buurt van een giertank i.v.m. de ammoniak.

Haha, prachtig. Doe ik :thumbsup:

Ik kan niet zien of deze nou verkleurd zijn of gewoon zo geleverd. Hoe dan ook, er zijn namelijk ook horloge’s die standaard zo’n kleur hebben affabriek.

Denk bijv aan een enkele Seiko 5, Minerva Pythagore copper dial en Sinn 356.

Ik snap wat je bedoelt, toch had ik bij beide voorbeelden het vermoeden dat de tand des tijds haar sporen had achter gelaten.

Ik kom ze vaker tegen, ook met minder egaal patina. Gemene deler is de donkere roodbruine kleur.

1 like

Ik denk dat deze wijzerplaten in de fabriek afgewerkt zijn met een laag transparante lak. Deze lak kan donkerder verkleuren maar ook het koper er onder. Voorkomen kun je het denk ik niet.

Ko

Het kan ook zijn dat de oudere chrono’s nog beschilderd werden met Radium en dat goedje is zeer reactief met koper en zorgt ervoor dat koper(verbindingen) aangetast worden.

Dank voor jullie kennis van zaken!