Verkleuring van wijzerplaatlumen (ORIS)

Beste forumleden,

Als upgrade voor mijn Oris Diver Titan Date heb ik toch maar een Oris Small Second Date gekocht via MP.

Nou was al voor de koop bekend dat de lumen van de tijdsaanduiding en de wijzers verkleurd waren. “Dit kwam door het duiken”, volgens de aanbieder. Nou was de prijs van het horloge er ook wel naar dus ik ben er alsnog akkoord mee gegaan en heb het horloge dus gekocht.

Het horloge is in 2010 aangekocht bij een juwelier die hem waarschijnlijk al even had liggen. (het model uit 2010 heeft een nieuwere band dan die ik heb en volgens mij is het uurwerk ook van ETA naar Sellita gegaan). Misschien bekend bij sommigen, maar de lumen horen fel oranje te zijn.

Nou vraag ik mij dus af hoe het kan dat de lumen helemaal verkleurd zijn van oranje naar het gewone geel/groen. Ik vraag mij zelfs af of het ooit wel oranje is geweest, zo mooi geel/groen zijn ze in het donker (zie foto).

Als iemand hier ervaring mee heeft of enig idee heeft hoe dit kan komen en of dit wel mogelijk is überhaupt, hoor ik het graag! Aan de echtheid van het horloge is geen twijfel mogelijk. Alles is voor de rest keurig netjes op orde zoals de boekjes, doos, papieren, bon etc. Ook bij het losschroeven van het achterdeksel kreeg ik een supernet uurwerk te zien. Waterschade o.i.d. is dus uitgesloten lijkt mij.

Zelf vind ik dat het geen afbreuk doet aan het horloge, maar vind de FEL oranje details toch wel erg mooi. Ik ben daarom ook even op zoek gegaan naar wijzerplaten, maar werd niet veel WIJZER over de prijs of de beschikbaarheid hiervan.

Graag hoor ik jullie mening en/of oplossing hiervoor. Alvast bedankt!

Groeten,

Stef

Mooie klok!

Lumen kun je laten aanstippen maar zul je altijd blijven zien.
Beste is een nieuwe wijzerplaat denk. Maja dit ziet er eigenlijk ookwel mooi uit, is wel egaal verkleurd zo te zien.

Proficiat en veel plezier ermee!

Kleine foto’s trouwens :stuck_out_tongue:

Ooh dat is in ieder geval een optie! Jammer dat je het toch nog blijft zien dan. Wijzerplaat lijkt mij ook het beste maar kan ik dus weer niet zo even vinden op internet.

Verkleuring is inderdaad egaal (als het wel echt verkleuring is).

Bedankt voor je bericht @JSZ.

Is zo groen, dat het bijna onmogelijk lijkt dat het ooit oranje is geweest…

Veel plezier!

Precies. En toch ook lijkt het onmogelijk dat het altijd groen is geweest aangezien Oris dit horloge alleen met oranje lumen levert.

Dat werd mij in ieder geval verteld door een goed servicecenter.

Lumen gloeien zo te zien wel erg op.
Vind al dat oranje toch nooit zo mooi dus zou er juist blij mee zijn!

Maar je kan een mailtje wagen aan juwelier nieuwendaal.

Sunnysky Schreef:

Is zo groen, dat het bijna onmogelijk lijkt dat
het ooit oranje is geweest…

Veel plezier!

Dat dacht ik ook als eerst, maar zie die kleine secondewijzer en puntje bij de 30 eens. Misschien de flits maar lijkt wel duidelijk een verkleurde oranje.

Edit: Was duidelijker met de giga foto :slight_smile:

JSZ Schreef:

Dat werd mij in ieder geval verteld door een goed
servicecenter.

Lumen gloeien zo te zien wel erg op.
Vind al dat oranje toch nooit zo mooi dus zou er
juist blij mee zijn!

Maar je kan een mailtje wagen aan juwelier
nieuwendaal.

ga ik zeker doen

Hm… ben ook wel nieuwsgierig. Straks verkleurt je neo-vintage lumed klok van vintage oranje/beige naar spierwit of fel groen :?
:smiley:

Ik heb ervaring met een Oris Williams waarbij een ernstige verkleuring plaatsvond van de oranje wijzers. Die werden steeds lichter, meer richting geel. Mijn inschatting is dat het horloge lange tijd vol in de zon heeft gelegen (etalage?). De vorige eigenaar had het horloge in Istanbul gekocht, bij de officiële dealer aldaar. Het horloge was ook nog onder garantie.

De wijzers waren alledrie verschillend verkleurd:( Heel anders dus dan bij jouw horloge. Het zag er niet uit en ik ben teruggegaan naar een Oris-dealer. De wijzers zijn onder garantie vervangen en het probleem heeft zich tot nu toe niet opnieuw voorgedaan.

marnix.moed Schreef:

Hm… ben ook wel nieuwsgierig. Straks verkleurt
je neo-vintage lumed klok van vintage oranje/beige
naar spierwit of fel groen :?
:smiley:

Haha ja je weet het wel spannend te maken zo!

Tempus Fugit Schreef:

Ik heb ervaring met een Oris Williams waarbij een
ernstige verkleuring plaatsvond van de oranje
wijzers. Die werden steeds lichter, meer richting
geel. Mijn inschatting is dat het horloge lange
tijd vol in de zon heeft gelegen (etalage?). De
vorige eigenaar had het horloge in Istanbul
gekocht, bij de officiële dealer aldaar. Het
horloge was ook nog onder garantie.

De wijzers waren alledrie verschillend verkleurd:(
Heel anders dus dan bij jouw horloge. Het zag er
niet uit en ik ben teruggegaan naar een
Oris-dealer. De wijzers zijn onder garantie
vervangen en het probleem heeft zich tot nu toe
niet opnieuw voorgedaan.

Ja dat zal het probleem bij deze ook wel geweest zijn. Er is ook in Egypte mee gedoken geloof ik. Daar is de zon ook wel vel natuurlijk. Gekke is dat mijn wijzers weer heel mooi egaal gekleurd zijn (best uniek :p)

Jammer dat ik geen garantie meer heb, anders was ik ook nog wel naar de dealer gegaan aangezien ik de bon nog heb. Toch zou het niet zo moeten zijn dat de wijzers na 3 jaar al compleeet verkleurd zijn lijkt me…

Misschien dat iemand mij kan helpen met het vinden van een wijzerplaat + schatting van de prijs hiervoor?

StefP Schreef:

de lumen van de tijdsaanduiding en de wijzers verkleurd waren.

“Dit kwam door het duiken”, volgens de aanbieder.

Dit lijkt me wel een heel erg sterke en ongeloofwaardige verklaring.

Als het horloge werkelijk oranje lumen heeft gehad lijkt de verkleuring mij alleen te verklaren doordat het horloge jarenlang in de felle zon of onder felle en warme etalagelampen heeft gestaan. In dat geval zou ik me ook zorgen maken over de staat waarin de smeerolie verkeert.

Komt deze uit Deventer? Dan is t ook een forumlid.

Tom Koerts Schreef:

Komt deze uit Deventer? Dan is t ook een forumlid.

Denk het wel, zag hem namelijk volgens mij ookal op MP.nl staan, zelfde verhaaltje met verkleuring en uit deventer.

Ja, wat Bert al schrijft zou ik ook even laten kijken naar je smeerolie. Kan opzich geen kwaad omdat de kans groot is dat hij toch al een jaar of vijf oud is inmiddels.

Succes ermee, ik blijf topic volgen.

Je kunt het ook wat positiever benaderen door te denken dat je een uniek exemplaar in bezit hebt :slight_smile:

Erik11 Schreef:

Je kunt het ook wat positiever benaderen door te
denken dat je een uniek exemplaar in bezit hebt :slight_smile:

ik citeer: “Gekke is dat mijn wijzers weer heel mooi egaal gekleurd zijn (best uniek :p)”

:slight_smile: