Sta ik vanochtend op, zie ik dat er een oranje verkleuring is op/aan de lugs van mijn PRX (met een vergulde gouden laag). Wat ik me afvroeg: Hoe ontstaat die oranje verkleuring en wat is er tegen te doen? Is het mogelijk die oranje verkleuring te ‘verwijderen’?
Heb het ook wel eens. Heeft volgens mij niets te maken met de dikte van de goudlaag, want het kan ook optreden als er nog aardig wat microns op de kast zitten. Maar weer andere vergulde horloges hebben er totaal geen last van. Hetzelfde geldt voor massief gouden exemplaren: het ene verkleurt om de haverklap terwijl het andere fris blijft - terwijl ze in dezelfde kluis liggen. Het zal veroorzaakt worden door de metalen die in de legering zijn verwerkt. Ook kan het te maken hebben met verkeerd poetsgedrag. Heb zelf ooit twee totaal verschillende horloges van iemand gekocht (een niet al te dik verguld exemplaar plus een mooie dikke goldcap Omega) die al snel dezelfde oranje verkleuring gingen vertonen, wat volgens mij wijst op een agressief poetsmiddel dat de vorige eigenaar heeft aangewend. Probeer eens een gewone zachte zilverpoetsdoek of anders HG Goud Glans Balsem.
‘Verzilverde en vergulde sieraden verliezen na verloop van tijd wel hun laagje,’ staat er op deze site. Beetje kromme formulering om te zeggen dat door intensief gebruik en poetsen de vergulding dunner wordt en dat is natuurlijk ook zo, maar dat geldt voor puur goud en zilver evengoed. Terughoudend zijn met poetsen is dus inderdaad verstandig, hoewel veel juweliers standaard een poetsdoek halen over alles wat je hen in handen geeft (wat ik zelf altijd probeer te voorkomen). Jinion hoor ik trouwens helemaal niet zeggen dat hij het horloge heeft gepoetst of laten poetsen. Maar als het horloge echt lelijk is geworden, door zweet (de heeft heeft zuurder zweet dan de ander) of een andere oorzaak, is voorzichtig een beetje boenen de enige optie. Die goeie ouwe Omega’s en andere goldcaps uit de jaren '50 en '60 hebben vaak 80 micron op de kast, dus die kunnen wel wat hebben. Opnieuw vergulden is pas aan de orde als er geen eer meer aan te behalen is of de vergulding ernstige doorslijtplekken vertoont. Maar goed, dat is mijn mening.
Indien verzilverde of vergulde sieraden verkleuren, kan dit komen doordat er een ‘vuil’ laagje op is gekomen door bijvoorbeeld vochtig weer. Deze kun je er gewoon weer af poetsen met een droge doek. Indien het er niet meer af gaat is de gouden of zilveren laag eraf gesleten en kun je ze niet meer op poetsen. Het sieraad is dan koperkleurig geworden.
Eerst dus maar eens proberen of de oranje verkleuring eraf wil gaan. Beetje poetsen dus.
Dat vergulde sieraden zouden verkleuren door vochtig weer, vind ik eerlijk gezegd een beetje merkwaardig. Van zilver en vocht kan ik me dat voorstellen, maar als vergulding wordt aangetast denk ik eerder aan de zuurgraad van de omgeving of de huid.