Ik heb recentelijk een Seiko 5 verkocht via marktplaats, deze heb ik voor verkoop nog een paar dagen om de pols gehad om de nauwkeurigheid te controleren. Ik heb deze verzonden, echt heel goed ingepakt. De koper heeft hem nu een paar dagen gedragen en hij is gestopt met lopen. Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Het betreft een 7s26 uurwerk. Hopelijk kan ik hem wat tips meegeven.
Opwinden?
Met dat uurwerk eerder de Seiko Swing dan opwinden, dat kan met die dingen niet.
Tja, heb het ook wel eens gehad met een horloge dat ik hier op HF verkocht heb. Bij mij liep hij, bij aankomst bij de koper niet meer.
Tijdens het transport was er toch wat losgekomen, na een beurtje deed hij het weer. Dus het wordt een bezoekje aan de horlogedokter vrees ik.
klopt.
Dat zijn altijd vervelende dingen.
Maar het kan gebeuren. Jij hebt je best gedaan en hier kun je in eerste instantie niets aan doen.
Voor de koper is het natuurlijk lullig, dat begrijp ik heel goed, maar hij weet ook dat hij een gebruikt horloge koopt.
Het waarom dat het horloge niet meer loopt is gissen op dit moment. Ik denk ook niet dat iemand hier een pasklaar antwoord heeft op dat vlak.
Ik weet niet wat het huidige standpunt van de koper is maar in beginsel hoef jij het probleem niet op te lossen. Het staat je uiteraard vrij behulpzaam te zijn maar je bent het niet verplicht. Ik neem hier gemakshalve even aan dat je een particulier verkoper bent.
Opwinden? Anders even langs horlogemaker…
Seiko shuffle.
Helemaal gestopt? Of gewoon weinig gangreserve? Want dat laatste zie je wel vaker voorkomen.
Bedankt iedereen! Ik heb hem tips gegeven, maar tot nu toe geen baat. Hij is bekend met automatische horloges. Ik heb hem doorverwezen naar een horlogemaker. Hij vraagt een deel van zijn geld terug, maar zoals hancr aangegeven kan ik hier niks aan doen. Geen idee wat dit soort reparaties kosten, maar schat de kans vrij groot dat het voordeliger is in zon situatie om een nieuwe aan te schaffen en de oude te verkopen aan een hobbyist of dergelijke.
Je moet ook nog in aanmerking nemen - de mogelijkheid dat het gewoon niet waar is, en het horloge nog prima loopt. Het blijft MP…
Ik ken deze uurwerken wel, en er zal niet snel iets zodanig misgaan dat-ie het niet meer doet.
Dat meerdere mensen de optie van “opwinden” geven is gezien het 7S26 uurwerk iets teleurstellend. Dat heeft nou eenmaal geen staand opwindrad. Wat ik bij onderhoud/afregelen doe, is een schroevendraaier rechtstreeks op de veertonschroef zetten. Da’s de enige manier.
Ja klopt, gelijk aan gedacht. Ik heb honderden transacties per jaar zowel Marktplaats als via mijn bedrijf. Je maakt heel wat gekke dingen mee… maar ook heel veel leuke en bijzondere dingen gelukkig.
Ik heb meerdere Seiko’s met dit uurwerk, jong en oud. Nooit problemen mee, inderdaad bekend als een stevig uurwerk. Horloges verzenden zou toch redelijk goed moeten kunnen neem ik aan? Er wordt heel wat verzonden (zowel nieuw als gebruikt)
Zoals u schrijft wenst nu de koper een deel van zijn geld terug. Ik weet natuurlijk niet wat de koper betaald heeft en wat hij terug wenst te ontvangen maar een reparatie bij een horlogemaker zal naar alle waarschijnlijkheid niet goedkoop zijn en mogelijk het teruggevorderde bedrag overschrijdt.
Het zou inderdaad kunnen zijn dat, zoals PeterLC schrijft, de koper u tracht een oor aan te naaien.
De koper zal vooraf ook met u hebben onderhandeld over de prijs. Dat doet een koper om enerzijds te trachten het object goedkoper te krijgen maar ook om zijn mogelijk risico zo veel mogelijk af te dekken. Verder geeft de verkoper aan dat bij ontvangst het horloge liep. Deze is immers pas enkele dagen na ontvangst gestopt.
Mocht u echter vinden dat u de koper tegemoet zou moeten komen zou ik eerder overwegen en voorstellen het horloge terug te nemen en eerst zelf te (laten) onderzoeken wat het probleem is. Ik zou niet snel geld teruggeven.
Mocht de koper dat aanbod afslaan en volharden in een ‘korting’ weet u genoeg.
Gebruikt is iets anders dan niet werkend. Er zit een heel groot verschil tussen werkende of niet werkende gebruikte horloges. Dus dat is geen excuus.
Voor zover ik het heb begrepen liep het horloge bij aankomst bij de koper.
Ik zou vragen duidelijke foto’s van het horloge te sturen. Is het horloge beschadigd, is een oorzaak aannemelijk en done. Is dat niet het geval, zou ik hem terugnemen en checken. Ik zou dan de verzendkosten voor m’n rekening nemen.
Als hij loopt, probeerde koper dus een tweede keer in te kopen en kan hij weer opnieuw worden verstuurd maar dan op kosten van de koper.
Blijft hij echter idd stilstaan, was er dus toch iets onbetrouwbaars en zou ik de centjes retourneren, hem laten onderzoeken en evt. repareren. Het kost maximaal een Seiko uurwerkje met wat loonkosten maar of dat uit kan met de prijs van dit horloge, kan ik helaas niet beoordelen, sorry…
Ik zou overigens benieuwd zijn, of de koper op dit voorstel in gaat.
Als je het van de andere kant bekijkt, dan moet je je horloge terug sturen naar iemand die jou een niet werkend horloge verkocht heeft. Wanneer krijg je hem terug? Krijg je hem uberhaupt weer terug? Is ook weer allemaal een boel gedoe, tijd en zelfs geld met verzenden.