Verkoop onderdelen uurwerken eta

Op deze site heeft al eens een discussie gestaan omtrent het stoppen van de verkoop van onderdelen c.q. uurwerken door de Eta fabriek.

Ik heb deze vraag gesteld aan de fourniturenhandel gisteren en kreeg te horen dat het verhaal iets genuanceerder moet worden.

Omdat de uurwerken steeds moeilijker worden met alle toeters en bellen zoals coaxiaal anker en verschillende roterende balansen in kooiconstructies etc. zijn er steeds minder mensen die dit soort uurwerken kunnen repareren.
Eta wil alvorens zij leveren dat uurwerkmakers c.q. fourniturenhandelaren allereerst een cursus volgen om dit soort reparaties te verrichten om te voorkomen dat zij onderdelen sturen waarmee een ondeskundig iemand toch niets kan verrichten.

Het zou echt niet de bedoeling zijn om de verkoop te staken.

Ik hoop dat deze man gelijk heeft. Het zou anders ook voor hem een behoorlijke financiele aderlating zijn.

Groet
Arie

Dit klopt toch niet helemaal.
Het is zo dat ETA gaat stoppen met het leveren van Ebauches. dwz, kits die fabrikanten zoals IWC/Breitling daarna helemaal aanpassen naar eigen wens.
Standaard uurwerken zullen nog wel buiten de Swatch Group worden geleverd.

Co-axial wordt trouwens niet door ETA gemaakt maar door Omega zelf.
Wel op basis van ETA uurwerken.

DIT KLOPT OOK NIET HELEMAAL:

1, Ebouches (zoals op de door jou gepresenteerde discussies al een paa keer aangehaald): daar stoppen ze mee. Eigenlijk wilden ze daar al langer mee stoppen, maar ze zijn teruggefloten door een Zwitserse commissie die waakt over dergelijke handel. Daarom is er een uitlooptijd opgelegd tot 2010.

  1. De complete mechanische uurwerken:
    Ze stoppen er niet mee. Dat heb ik ook niet gezegd. Maar ze beperken wel de leveringen aan de externe merken. Dit zowel in aantel als in de leveringstijd.
    De merken die ETA uurwerken hebben gkocht in 2006 worden wel toegeleverd. Maar beperkt in aantal. Ze leveren enkel het zelfde aantal als ze geleverd hebben aan die externe merken in 2006.
    In tijd: De bestellingen die vanaf 2007 zijn geplaatst worden ten vroegste uitgeleverd aan de externe merken in 2009.
    Dat heeft volgens mij twee consequenties:

1, Dat ze de groei beknoppen van de bestaande externe merken. Elk gezond merk heeft een jaarlijkse groei nodig., (de haute gamme merken nu even niet meegerekend, maar die gebruiken ook geen industriële uurwerken.)
Deze beperkingen gelden enkel voor de merken die geen eigendom zijn van de Swatch groep.
2. Dat ze het nieuwe merken onmogelijk maken om met mechanische horloges uit te komen in deze periode. Maar niemand weet natuurlijk hoe het zal evolueren na 2009: wordt deze politiek doorgezet? Dat is nu nog koffiedik kijken.

We moeten wel weten dat de normale leveringstermijn van ETA voor mechanische uurwerken (dus voor 2006) een maand of vier was.

De ETA fabriek in China is ondertussen gesloten. Jaarlijks verloren daar een hoop geld. Want de strijd in de Aziatische horlogeindustrie die ze met Miyota wilden aangaan is mislukt. Het was deels de bedoeling om marktaandeel te winnen bij bv. de Chinese horlogefabrieken.Die is nu voor het grootste deel in handen van Citizen Miota. Maar dat is dus niet gelukt.
Heeft de verandering van strategie deels hiermaa te maken?.

Ook op de horlogesbeurs in Hong KOng waren ze vorig jaar niet te zien. Ondanks dat ze wel standruimte gehuurd hadden.

Zit in mijn ogen toch een bepaalde lijn in.

En we kunnen toch onmogelijk ontkennen dat terwij de bestaande exterrne horlogemerken maximum het aantal mechanische uurwerken kunnen bestellen dat ze in 2006 hadden ontvangen van ETA, de SWATCH groepmerken (een stuk of 24 ondertussen?) wel kunnen doorgroeien. Lijkt mij nogal evident.
Want zoals eerder gezegd worden zowel hun merken als die van de externe merken wél in dezelfde juweliers en horlogewinkels verkocht.

Is toch de ideale manier om je concurenten een tijd tegen te houden, terwijl je zelf kan groeien aan een tempo die hoger is dan in een normale situatie.

Pizza, Als je verder leest zie je dat ETA/Swatchgroup o.a. voorlopig door moet gaan met leveren om andere fabrikanten de tijd te geven om (nieuwe) werken te ontwikkelen.
Dus misschien heeft het ook zijn goede kanten als er daardoor een concurrentie situatie ontstaat.