Verkoop US...iemand ervaring?

Heb een aantal artikeltjes aangeboden op int.website.
Nu reageren er enkel Amerikanen…

Heeft iemand ervaring hiermee?
Ik heb een paypal account maar of dat nu helemaal te vertrouwen is.
Andere opties mss.
En versturen via… postnl verzekerd? Of een andere partij.

Gr.

koop de koper, dat is de allerbelangrijkste les die ik je mee kan geven :wink:

Huh ??

Hoi,
Ik heb via watchuseek verkocht aan een Amerikaan en aan een Australiër. Beide zaken gingen prima, via Paypal. Eerst wordt er betaald, dan stuur je het artikel op (heb dit via PostNL gedaan). Wel moest ik bij de eerste transactie de nodige stukken aan paypal overleggen om ze ervan te overtuigen dat ik had geleverd en dat ik eigenaar was. En dan pas kun je je paypal saldo overzetten naar je bankrekening… En houd rekening met de paypal kosten. Die zijn voor rekening verkoper.
Groet,
Peter

Verkoop en koop eigenlijk altijd internationaal, net als jij via Watchuseek. Zoals Edwin ook aangeeft, check wel even iemands reputatie maar wees niet verbaasd als potentiële kopers bij jou (als nieuwe verkoper) hetzelfde doen. Je koopt niet alleen een product maar zeker ook de koper/verkoper.

Verzending altijd aangetekend via Postnl en betaling via Paypal (kosten voor de koper).

Eric

Laatst nog verkocht aan een Amerikaan. Verkoop via Paypal gedaan, ik hoefde geen documenten te overleggen voor het overschrijven van het geld naar mijn rekening zoals bij Pha. De verkoper had slechts 10 posts en vroeg vrijwel geen additionele info. Dit riep bij mij vraagtekens en heb gewoon ongevraagd twee mensen benaderd waarbij hij eerder gekocht had. Alles bleek in orde en ben overgegaan tot een deal.

Dus mijn tip, check referenties en gebruik paypal (let wel 3% kosten voor jou over de verkoopwaarde).

Waarom niet??

Zolang de koper betaald… en via Paypal is het ook een fijne zaak, je krijgt eerst je geld en daarna verstuur je het artikel.

Alleen zorg ervoor dat je het aangetekend verstuurd, dan kun je het tracken en heb je tevens een bewijs dat je het artikel hebt verstuurd.

En wat de douane betreft, daar hoef je alleen zorgen te maken mocht het artikel “niet echt” zijn :slight_smile:

Hou er wel rekening mee dat bij een geschil/oplichter de T&T van PostNL in vrijwel alle gevallen onvoldoende is en je de claim gewoon verliest. Bij buitenlandse verzendingen komt er namelijk bij de tracking geen adres van de ontvanger te staan maar bijvoorbeeld:

‘X
United States’

ipv

‘Jan de Vries
Het Witte Huis 1
1111AA Washington DC
USA’

Je kan dan bij de klantenservice nog wel eens een lokale tracking code krijgen van de VS, maar daar doen ze zeker bij particulieren nog wel eens lastig over. Al met al is PostNL echt onvoldoende bij claims van PP!

PP is nogal notoir mbt koperbescherming en bij duur spul zou ik je zeker een A-level vervoerder (UPS/FedEx, alhoewel dure horloges bij UPS lastig liggen dus dan kom je eigenlijk altijd uit bij FedEx) aanraden ipv de rotzooi genaamd PostNL. Mocht het pakket verdwijnen om wat voor reden dan ook, dan kan het maanden duren voor je een bericht krijgt van PostNL. Tegen die tijd is je claim bij PP al verloren. En dan begint de ellende bij PostNL om je geld van de verzekering terug te krijgen. Als je dat al lukt ben je weer maanden verder.

Zoals eerder gezegd, koop de koper. Er zijn tal van scams met eBay en PP, dus je moet altijd opletten of het legitiem lijkt. Kijk ook even op googlemaps of het wel een echt adres is en niet een vaag bedrijf.

Nu klink ik wellicht wat negatief want via een goed forum zoals WUS gaat het vaak wel goed. En ook met PostNL komen er regelmatig nog wel eens pakketjes goed aan. Maar realiseer je wel de valkuilen. Ik heb zelf nu een aantal keer dit soort dingen mee gemaakt met PostNL/PP en dat is buitengewoon frustrerend.

kan ik me voorstellen…
Maar handel via het internet blijft nooit vrij van risico…
daarom is het echt belangrijk “een goed gevoel” te krijgen… natuurlijk kun je er een keer naast grijpen, maar mocht je vanaf het begin afaan twijfels hebben dan zou ik het niet doen.
Kan me niet voorstellen dat de ´s wererlds enige koper in Amerika woont :slight_smile:

Ik koop en verkoop regelmatig naar Can. en de VS. En dat gaat altijd goed. Ervaringen vanuit het verleden: zorg dat je een Confirmed adres hebt bij Paypal en zorg dat de koper/verkoper dat ook heeft.

Heb je iemand met weinig postings op een forum, vraag dan of hij /zij bij andere fora zit, of op eBay bekend is - eventueel onder een andere naam. Als dat zo is, laat hij / zij dan via dat eBay-adres een PB’tje sturen naar jouw eBay-adres. Dan weet je iig dat iemand zich niet uitgeeft voor een ander/doet alsof hij die persoon is.

Vraag het adres en tel.nr. Het adres kun je checken op maps.google (heeft mij een keer gezeur gescheeld!!) en het tel.nr. kun je checken door te zoeken in bijv. Yellow Pages oid. Vaak kun je naam en adres dan ook weer koppelen.

Verzenden: altijd via sealbags van PostNL. Verzekerd tot 5500 euro. Doe een kopie van de paypal-rekening in de plastic envelop waar ook het douanedpcument in zit. Zorg dat alle gegevens kloppen. Doe niet mee aan lagere waardes voor de douane, want uiteindelijk trek je aan het kortste eind als het op uitbetalen van een verloren pakketje gaat!

Maak een foto van het pakket op het moment dat je het afgeeft op het postkantoor - en stuur die foto ook naar de koper! Op die manier weet hij/zij hoe het er uit moet zien als hij /zij het in ontvangst neemt.

Er zullen nog wel meer mogelijkheden zijn, maar voorlopig werkt dit prima.

Menno

Wow…thx voor alle reacties…Top

Via postnl paar keer horloge naar vs gestuurd.

Paar tips voor je: in de vs aangekomen kun je de progressie mbt verzending volgen usps site.

Lees de algemene voorwaarden van postnl. In artikel 18 staat hetvolgende:

Bij Brievenbuspost met de verzekerservice waarvan de inhoud bestaat uit geldstukken, bankbiljetten, waarden aan toonder van allerlei aard, edele metalen, edelgesteenten, parels, voorwerpen of documenten met een kunst- of verzamelwaarde of andere kostbaarheden is de Afzender verplicht ter beveiliging een Sealbag ®* te gebruiken.

Bij Brievenbuspost met de verzekerservice verzonden naar het buitenland is de Afzender, ongeacht de inhoud van het Poststuk, verplicht ter beveiliging een Sealbag ® te gebruiken. De Afzender is in dat geval ook verplicht de waarde van de inhoud in cijfers op de Sealbag® te vermelden.

Voor Niet brievenbuspost verzonden met de verzekerservice geldt dat de Afzender de verpakking dient te sluiten - verzegeld door middel van daarvoor bestemd plakband en voorzien van een kenmerk zodat deze niet kan worden geopend zonder uitwendige sporen na te laten.

DUS: bij verzending per pakketpost is sealbag niet verplicht (maar ik zou het wel doen, en schrijft op douaneformulier waarvan je een kopie maakt dat je het in sealbag hebt verzonden. Bewaar de bon van aankoop sealbag en maak er een foto van dat je het horloge zo verpakt hebt).

Maar wat er wordt bedoeld met “daarvoor bestemd plakband” en “voorzien van een kenmerk” en “zonder uitwendige sporen”… Ik weet het niet, is ook niet gedefinieerd in de algemene voorwaarden. Dus het probleem van postnl zou ik durven te betogen.

Succes!

De sealbag sluit op een speciale manier met een soort plakstrook die een soort draadje bevat. Het zit ook heel stevig dicht. Als je er aan trekt, scheurt het onherroepelijk en dat zie je meteen.

Nadeel van de sealbag is het formaat. Het doosje kan niet te groot zijn anders steken de puntige hoeken van de doos door het plastic van de ‘bag’. Mijn oplossing: iets kleiner doosje gebruiken en er een laagje bubbeltjesplastic omheen doen voordat de doos in de bag gaat.

Mennp

Sealbag=brievenbuspost

Het betreft wat klein horloge spul, bandje en sluiting.
Past in een sealbag maar als ik op postnl kijk…bij verzekerservice…
Dat voor Amerika, en nog een aantal landen de optie niet beschikbaar is.
Heeft dan geen zin lijkt me…aangetekend is dan voldoende. Of heb ik het nu mis?

http://www.postnl.nl/Images/Landen%20Track%20%26%20Trace_tcm260-658074.pdf

Hi, ik verstuur met grote regelmaat spullen naar de VS. Altijd kleine dingen in een bubbel envelop. Normaal zonder iets extra’s, gewoon een paar postzegels.
Aangetekend heeft in zoverre zin dat als het mis gaat je een traject in kan om de zending te vinden. Dit kan lang duren. Er is naar de VS geen track en tracé, dus dat maakt niet uit.
Overigens ben ik nog nooit iets kwijtgeraakt tussen NL en de VS, en het gaat om minstens 300 zendingen.
Succes!