Verkoop via “consignment”?

Even een algemene vraag; zijn er mensen die horloges via “consignment” (weet het Nederlandse woord even niet) hebben verkocht? denk aan Bulang, Shucktheoyster, etc?

Ik snap dat daar kosten aan vast zitten, maar wegen die op tegen het zelf verkopen, relatief klein netwerk, etc?

Zitter er andere voor-/nadelen aan?

Goede/slechte ervaringen in het algemeen (zonder een specifieke verkoper te noemen)?

Consignatie verkoop?

Ik zou particulier via een veilig forum zoals HF wel doen… of goedkope reut via marktplaats.

Voordeel is gewoon dat je niet met mensen over de vloer zit in ruil voor een mindere opbrengst.

Chrono24 heb ik ook gedaan. Was ook prima.

1 like

Zo simpel, hè?!

3 likes

Heb ik een keer gedaan via een bekende partij en dat is mij goed bevallen, ging een beetje toevallig maar het horloge in kwestie was snel verkocht en de afspraken waren van te voren duidelijk.

1 like

Wristcandy is wel goed hoorde ik

3 likes

Yes, Jeroen van Wristcandy kan ik zeker aanraden.

Goede afspraken van te voren, en in mijn geval ook lekker snel verkocht.

3 likes

Wat zou je willen verkopen? Afhankelijk van wat het is kunnen we misschien beter adviseren…

1 like

Dat weet ik nog niet zeker, maar had ik misschien wel kunnen vermelden inderdaad; ALS het de verkoop in gaat, gaat het om een vintage stuk, een Enicar Jet Mk1 in hele goede staat.

Ik speel met het idee en omdat het best een specifiek stuk is dacht ik misschien aan consignatie verkoop ivm groter netwerk. Ik weet daar alleen eigenlijk niets van af :slight_smile:

Meestal willen ze 10 procent, of de “winst delen”.

Ik raad het zeker aan. Wristcandy en Bare watch staan bij mij uitzonderlijk goed bekend.

Bepaalde horloges verkoop je makkelijker via zo’n consignatie.

Het bespaart je vreemde types aan de deur.

Soms leveren ze meer op, waardoor ze zelfs na de commissie evenveel voor je opbrengen.

2 likes

Ik snap het niet. Op verkoop voor derden geven handelaars doorgaans geen garantie, dus waarom zou je het horloge dan kopen bij een handelaar? Mijn idee is dan: wat een handelaar zonder garantie kan verkopen, dat kan ik ook.

Het is te zeggen in 2025 wanneer ik TL2 wordt.

2 likes

Waarom zou je die niet via HF verkopen? Hier zit een grote liefhebbersgroep voor Enicar, die ze ook op waarde kunnen schatten. Mocht je dat niets vinden, zou ik zeker Chrono24 proberen, het bereik is enorm en de kosten vallen nog redelijk mee.

Mocht je consignatie willen doen, zoek een handelaar met een bereik waar vintage liefhebbers toe behoren. Enige ding, die vragen veelal wel veel voor een verkoop.

2 likes

Er zijn ook vintage dealers die in consignatie ook bepaalde vormen van garantie geven.

Consignatie paar keer gedaan. Wel hogere segment

Ik denk dat er een redelijke groep Enicar liefhebbers zit inderdaad. Ik vraag me alleen af of er ook bij zitten die de betere Enicars voor relatief veel geld willen kopen; misschien vergis ik me, wie weet. Misschien dat ik hem alsnog wel hier in het blauw gooi als ik de knoop heb doorgehakt.

Ik ga eens kijken, zoals ik zei weet ik er eigenlijk nog niets van :slight_smile:

Is dat iets wat jij veel wil schrijven hier? :joy:

Als je mazzel hebt dan natuurlijk, zelf ga ik van 2030 voor mij uit :wink:

1 like

Dit!

Vraag me alleen af. Waar ligt het risico.
Als je horloge bij inbraak of diefstal afhandig gemaakt wordt en het horloge ligt niet bij jou thuis (in de kluis) maar bij een ander.

Sommige hebben een juweliersverzekering. Andere wellicht niet.

Ik zou het persoonlijk niet zo snel aandurven.

1 like

Consignatie via @WristCandy, goede ervaringen mee! :sunglasses:

1 like

Ik kan maar 1 goede reden bedenken. Je hebt geen behoefte aan vreemden over de vloer.

Wanneer het een “normaal” horloge betreft kun je dat prima zelf aanbieden via diverse kanalen.
Wanneer het een Hype horloge betreft welke drie keer over de kop gaat (en bepaald publiek aantrekt) dan kan je het wel leien om het via een handelaar in consignatie te verkopen.

Persoonlijk heb ik er in het verleden (particulier) nooit gebruik van gemaakt en ook nu als handelaar vind ik het niks.

@ivar1 zo’n Enicar is vrij specifiek. Daar zal een vintage dealer best een flink percentage op willen pakken omdat het geen makkelijk model is om te verkopen (relatief). Ik zou het inderdaad zelf op chrono24 of hier te koop zetten.

Veel consignatie-verkopers zoals wristcandy wagen zich niet aan dit soort verkopen. Te veel haken en ogen voor hen qua garantie en originaliteit. Die willen het liefst (vrijwel) gloednieuw spul in de fabrieksgarantie doorschuiven. Simpele handel, weinig gezeik.

2 likes