Verkoopdaling traditionele horloges

Appel watch of 2008 crisis ?

zou dat niet te maken hebben met de hoge koers van de Zwitserse Franc?.. bovendien… een markt reageert altijd op iets nieuws… dat weten huisvrouwen het beste… je brengt een product wat je al jaren verkoopt ééns in de zoveel tijd weer onder de aandacht met kreten als “nieuwe verpakking!” of “nog meer geconcentreerd”…

Mooi. Als de prijzen nu ook nog dalen, des te beter. Als ik maar een mooie klok om mijn pols kan hebben, mag de rest van de planeet met een apple watch lopen.

1 like

Gaat volgens het artikel vooral om de prijsklasse onder 1.000 dollar en verreweg de sterkste daling is te zien onder horloges van 100 - 149 dollar. Dit zijn vooral mode- en gadgetkopers. Onder liefhebbers zal de daling aanzienlijk minder sterk zijn, if any. Ik zal echt geen mechanisch horloge minder kopen omdat ik een Apple Watch heb (heb deze overigens niet en weet ook niet of er überhaubt een gaat komen). Weet niet hoe anderen daarover denken?

Ik ook niet. Ik zie de meerwaarde van het toevoegen van een iWatch zelfs niet, en dat zeg ik als iPhone gebruiker.

De keus voor een “horloge achtig” device is ook vrij willekeurig, er kunnen maar zo armbandachtige devices bij komen, die wat beter combineren met een conventioneel horloge. (zodat je niet met twee “horloges” loopt)

https://s3-eu5.ixquick.com/cgi-bin/serveimage?url=http:%2F%2Fwww.yourcloudtechnology.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F11%2FSmart-bracelet-from-Micosoft-Band-300x206.png&sp=7b790f896cff5a0821152c6df693ee9b

https://s3-eu5.ixquick.com/cgi-bin/serveimage?url=http:%2F%2Fi.i.cbsi.com%2Fcnwk.1d%2Fi%2Ftim%2F2013%2F03%2F01%2Fbracelet1_610x408.jpg&sp=5a5e6a5652f97dadf55ba867eeee1e03

of een smart ring:

En dit gaat zeker wat worden, smart fabrics, dus displays in de stof van kleding:
https://firnas.org/en/articles/2015/01/10/technologies-that-will-change-the-world-in-2015

Toch acht ik het geheel niet onmogelijk dat de vraag naar horloges op termijn echt gaat kelderen. A la papieren kranten kelderen. Drukwerk blijft wel hoor. Alleen gedecimeerd. Niet te veel aan denken, misschien dat de gebruikt horlogemarkt wel instort.

Koffiedik allemaal!

Correlation does not imply causation.

4 likes

ik vraag me af of een apple watch of iwatch op den duur niet gewoon de standaard gaat worden.

wat als mobiele telefoons plaats maken voor de digitale horloges en je straks wel zo’n horloge nodig hebt om te bellen en en mee te kunnen gaan met de laatste ontwikkelingen?

ik zie mezelf niet rond lopen met een apple watch aan m’n ene pols en een rolex aan de ander.

nog even los van het feit dat ik gezien straling en dergelijke liever niet dagelijks een elektronisch apparaat aan m’n lichaam wil hebben hangen.

‘Apple Watch zorgt voor verkoopafname traditionele horloges’ is inderdaad nogal strak gesteld.

‘Apple Watch lijkt samen te vallen met verkoopafname traditionele horloges’ is een stuk veiliger gesteld.

“Causation” kan vaak complexer zijn dan het lijkt, maar als je het vermoed kun je het onderzoeken. Dat gebeurt vaak gewoon niet. Het wijd verspreid raken van de auto heeft het paard als vervoersmiddel teruggedrongen tot hobbyisme. Zou dat wel eens bewezen zijn eigenlijk?
:horse: :watch: :sunglasses:

Ik denk dat de behoefte aan een ruimer scherm dan op een “watch” hiervoor te groot is.

Als je die projectie armband ziet hier boven, dan kan dat met een horloge vast ook…

1 like

In het stukje gaat het over de Amerikaanse markt he…

Die houden ervan om in de boot genomen te worden want dat zit ze in de genen geloof ik.

Het is een opkomende trend die geen staying power heeft in mijn ogen, ik denk niet dat een Apple-Watch uit de eerste generatie doorgegeven wordt aan kleinkinderen die hem later op andere horlogefora showen als een erfstuk van vader of grootvader.

Dat kan met een “gewoon” horloge wel.

Groeten,

Noel.

Ik bedoel ook niet dat het erfstukken zullen gaan worden, maar een hedendaags gebruiksvoorwerp zoals nu de mobiele telefoon is. Toen de mobiele telefoon in opkomst was, riep ook iedereen dat ze nooit zo’n ding zouden kopen. Inmiddels kunnen mensen een leven zonder gsm bijna niet meer voorstellen.

Ik vraag me serieus af hoe aantrekkelijk het dan nog is om een echt horloge te dragen, aangezien er aan je arm dan al een smart horloge zit.

Ik hoop overigens dat die apple watches en dergelijke ongelofelijk floppen en dat ze iets anders verzinnen want ik zou het eeuwig zonde vinden als daardoor echte horloges wellicht in het gedrang komen. Maar het zou me ergens niet verbazen als dat de nabije toekomst is.

De ‘echte’ horloges zullen denk ik nooit verdwijnen, daarvoor zijn er teveel liefhebbers(zie dit forum) en zakelijk zal het niet netjes zijn om continu berichtjes binnen te krijgen etc…

Als ik een zakelijke afspraak heb zet ik mijn mobiele telefoon uit…,mocht ik een smartwatch hebben zou ik dat ook doen, het is naar mijn mening niet netjes om zoiets aan te laten en regelmatig dat ding horen trillen of oplichten…het leidt af….

1 like

Sorry, Ik denk dat jullie je vergissen. Ook vele “traditionele gerenommeerde merken” hebben al een smartwatch klaarliggen of in voorbereiding. Mondaine, Tag Heuer, Breitling etc. Wat je bij hun modellen ziet is dat ze wel vasthouden aan het traditionele uiterlijk. Om even terug te komen op die Apple watch, die gouden wordt ook gewoon een erfstuk hoor :wink:

1 like

Vergis je niet in het aantal liefhebbers, dat is klein. Dit forum heeft weliswaar zo’n 10.000 leden, maar slechts een klein deel is echt actief. Zelf als al die leden ieder jaar een horloge kopen praat je over geringe aantallen.

1 like

zeer geringe aantallen inderdaad…

Ik zou willen dat ik van elk product dat Apple op de markt gebracht heeft een eerste exemplaar had! Zo zal het met die apple watch ook wel gaan en al helemaal als er over een jaar of 20 ergens een prototype opduikt. Verkoop cijfers nog nergens exact gezien maar ik vermoed dat die hier ruim onderschat worden… Ik heb (en hoef) er zelf overigens geen :wink:

1 like

Je kan veel zeggen maar Steve Jobs begrijpt weet keer op keer een onnodig voorwerp onmisbaar te maken.
Mede omdat hele massa’s denken mee te moeten gaan met de tijd en verplicht zijn om een Apple te kopen. Al is het maar omdat de buurman er ook eentje heeft. Er komt iets nieuws van Apple en iedereen moet het hebben. Na een paar jaar is het speeltje op en staat er een vervanger in de winkel met wat meer mogelijkheden.

Ik denk dat de echte horlogeliefhebbers geen horloge minder zullen kopen vanwege zo’n Apple ding.
Die nemen er misschien zo’n stukje elektronica bij maar toch niet als vervanger van een “echt” horloge? Ik nog niet over mijn lijk! Bij mij zou het ding in de kast belanden.

Juist, dat denk ik dus ook.
En als ze al een mooi “echt” horloge willen aanschaffen dan sparen ze het geld bij elkaar en telkens als ze het bij elkaar hebben blijkt het horloge alweer duurder te zijn geworden. Die kopen soms liever een gadget dat na 3 jaar is afgeschreven.