Verkoopfoto's

Je mag alles zeggen al heb ik je dit al wel een aantal keer zien plaatsen vandaar mijn opmerking.

Pics or it didn’t happen.

OT: hoe ga je dat op de foto zetten? Door elkaar? Van groot naar klein en dan eerst voorkant, achterkant, zijkant en de accessoires? Of toch anders?

Nee joh, gewoon standardiseren allemaal.
Isootje erbij etc.
(weer veel te veel moeite gedaan voor een voorbeeld om de grap dood te maken)

1 like

Als fotografieliefhebber ben ik wel gevoelig voor achtergronden en storende elementen … maar in deze context kan de achtergond mij eigenlijk gestolen worden, is immers een foto ikv een verkoopstopic op een liefhebbersforum voor horloges, geen foto om een prijs mee te winnen of zo …

Voor mij bijgevolg geen afknapper :wink:

1 like

het moet allemaal niet te uitgekouwd en makkelijk worden…zo blijft het ook een beetje de sport om wat leuks te vinden :+1:
verkopers zullen best hun best doen … ieder z’n ding .

maar met matige omschrijving en foto’s in het verleden best een paar keer mazzel gehad .

3 likes

Tja, de ene houd van strak uitziende productfoto’s met een neutrale witte achtergrond en de ander vindt sfeer foto’s belangrijker. Het is maar net hoe de verkoper denkt zijn/haar horloge het beste te kunnen slijten. Ik vind beide wel iets hebben en er is niks mis mee om meer foto’s te vragen? Dan heb je gelijk wat communicatie met elkaar en kun je peilen hoe de deal gaat verlopen. Zeker als men voor het eerst iets wilt kopen via dit forum kan dat erg fijn zijn.

Ik snap je punt en het is goed dat er in de tekst een standard format gebruikt wordt, maar dat hoeft dat niet met foto’s, vind ik persoonlijk.

Wel belangrijk is dat het scherpe foto’s zijn bij helder licht. Ik ontvang ook wel eens van die foto’s die ‘s avonds gemaakt zijn onder een gele lamp, maar de camera kan het net niet aan en krijg je hele korrelige foto’s. Dan denk ik ook, doe eens wat beter je best voor je verkoop. Maar over het algemeen gaat ook dit wel goed.

1 like

Vooral dat om meer foto’s vragen ook de onderlinge communicatie versterkt deel ik. Het gaat mij persoonlijk meer om een vaste volgorde.

1 like

Poh, hier was ik zooooo aan toe.
You just made my evening :muscle:, thanks :raised_hands:

1 like

Ik snap je punt volledig. Ik werk zelf voor een webshop en onze productfoto’s hebben daar ook een vaste volgorde. Ten eerste, voor ons is het makkelijk de checklist met foto’s af te werken die gemaakt moeten worden en vergeten we niks, maar voor de klant is het makkelijk, omdat het een soort herhaling is in foto’s. Dat voelt vertrouwd en als webshop zijnde krijg je ook minder productvragen, omdat de klant onderbewust al weet wat de volgende foto is.
Het grappige is dat als je naar klanten gaat kijken hoe ze surfen over je website, dan besteedt een klant gemiddeld dezelfde tijd bij een product. Doe je een keer een keer een andere volgorde, dan zie je dat klanten langer het product bekijken. En ja, er komen echt meer vragen op ons af. Grappig en heel apart hoe we onderbewust eigenlijk aan het kopen zijn. Bijna op de automatische piloot zeg maar.

Voor webshops is dit echt een must inderdaad. Het bevorderd de verkopen en voelt vertrouwd en je weet waar je aan toe bent. In die zin begrijp ik je volledig, alleen denk ik dat het voor een forum zoals ons een beetje een overkill is.
Daarnaast als je dit foto format zou toepassen, dan hoef je er eigenlijk alleen nog maar een “plaats in winkelmandje” knop onder te plaatsen en je wordt gelijk doorgestuurd naar een betaalpagina. Nogmaals, zo wil een webshop opereren en zit niet te wachten op allerlei productvragen en contact.

Bij een forum heeft deze imperfectie eigenlijk wel zo zijn charme: de advertentie is niet helemaal duidelijk of je vindt dat er iets ontbreekt (in dit geval duidelijke foto’s) en moet je contact zoeken. Dit contact leidt vaak tot hele leuke gesprekken en je weet gelijk moet wie je aan het handelen bent.

Er is van beide wat te zeggen en heeft beide zo zijn voor en nadelen, maar persoonlijk vind ik die imperfectie en soms amateuristische foto’s (sorry als ik iemand tegen de schenen schop, ik bedoel het goed) wel passen bij een verkoophoek op een forum. Het blijft menselijk i.p.v. een grote commerciële webshop.

3 likes

Doe maar niet, moet ik nog op cursus ook.

1 like

Mooi vergelijk. Het moet inderdaad niet te gelikt worden. Op Chrono24 heb je ook een dergelijk format dacht ik. Maar de kern is informatie. Hier is redelijk veel kennis dus kan je alles opvragen. Op MP bijvoorbeeld, waar ik meer naar kunst kijk of wat daar voor doorgaat valt mij vaak op dat mensen soms 8 x dezelfde foto plaatsen bijvoorbeeld. Maar geen achterkant! Wat bij kunst en vooral schilderijen essentieel is. Ze noemen ook alles “schilderij”. Ook reproducties of prenten en dergelijke. Omdat er geen kennis is. Dat is nogmaals hier niet het geval. Misschien de “handelskennis” :wink:. Maar dat is een ander
onderwerp… Bedankt voor je uitleg iig!

2 likes

Marktplaats is inderdaad om te huilen! Je kan heel verrast zijn als je daar eens een keer een goede advertentie vindt haha.

2 likes

… … … … … .:point_up_2: :stuck_out_tongue_winking_eye:
In foutloos Nederlands bedoel je?

2 likes

Hahaha ook dat. Ik weet dat ik niet altijd foutloos schrijf, maar ik doe nog wel mijn best om typo’s en mijn eigen gemaakte fouten te corrigeren hahaha. :rofl: :crazy_face:

1 like

Kwam op Catawiki deze tegen… Zie je veel tegenwoordig. De korte en lange ij doorelkaar…

Waar legt die teiger?

2 likes

Mmm. En topic over het blauwe gedeelte. Dat is eerder geprobeerd. Mijn advies is dit richting grijs te verplaatsen, hoe vervelend dat ook is voor sommigen. Ik mag het niet meer verplaatsen, ik ben stout geweest.

1 like

Heb de hele thread met aandacht gelezen. Sommige aannames lijken mij niet helemaal juist. Als je nog nooit foto’s van je horloge hebt gemaakt dan zou het toch kunnen dat je niet weet hoe het moet?

Tot nu toe alleen nog maar via Chron24 horloges verkocht en voor zover ik weet geldt daar geen standaard formaat. Alleen een foto met voorgeschreven wijzerstand.

Mijn idee zou zijn om een topic te maken met ‘verkoop tips foto’s’. Ik ben geen creatieveling en geen fotograaf en heb zelf wel behoefte aan tips&tricks van wat werkt en wat absoluut niet werkt. Natuurlijk kijk ik naar hoe anderen het doen maar ben niet slim genoeg om te begrijpen wat ze nu precies gedaan hebben en of het werkt/werkte.

Niet teveel taalfouten hoop ik :slight_smile:

1 like

Even aan Joe Exotic vragen, die weet alles!

Ja klopt. En wat dacht je van “me auto” i.p.v. mijn auto.
“Groter als mij” hoor ik ook vaak bij vergelijkingen.
“Hun lopen op straat” lekker overal hunnie op zeggen. En het verschil tussen kennen en kunnen kennen we niet hahaha.

Ok… ik ben niet altijd even goed in grammatica, maar van bovenstaande voorbeelden kan ik kippenvel krijgen haha. Zeg je er wat van dan hebben ze vaak geen idee waar je het over hebt, valt het muntje wel dan hoort het bij het dialect haha.

1 like