Je wordt in dit geval specifiek gevraagd om je BSN in te vullen. Laatste handeling voordat je je advertentie op het platform online kunt zetten. Het is een verplichte handeling die je niet kunt overslaan. Het wordt chrono24 opgelegd door de duitse belastingdienst obv europese regelgeving.
Dergelijke verhalen heb ik inderdaad vaker gehoord maar gelukkig niet meegemaakt. Ik vermeld ook altijd in mijn advertenties dat verzending op eigen risico geschiedt, dit schijnt in een dergelijke situatie nog weleens te kunnen helpen in het voordeel van de verkopende partij…maar hoop er niet achter te hoeven komen.
Beschermt tegen externe partijen maar niet tegen haarzelf uiteraard. Noch tegen de partijen waar ze officieel of achter de schermen data gaan mee delen of aan verkopen. Komt er wat op aan hoe ver je de EU zelf vertrouwt. Voor mij persoonlijk ongeveer 600,000 euro in cash in een koffer ver dus.
Maar dat is weer offtopic. Ik verkoop evengoed via C24, met hun escrow dus dan hebben ze toch al zowat alles in handen.
Als ik C24 moet geloven heeft het te maken met en Europese wet die verkoopplatformen verplicht het BSN van in EU belastingplichtige burgers door te geven aan de belastingdienst van de lidstaat waarin het verkoopplatform gevestigd is.
Adh daarvan heb ik met enige voorbarigheid de conclusie getrokken dat Marktplaats dit binnenkort ook gaat/moet doen.
Persoonlijk heb ik geen problemen met dit soort eisen. Maar ik ga er ook niet standaard vanuit dat iemand die liever niet z’n BSN doorgeeft, iets te verbergen heeft. We vertrouwen de overheid etc. niet allemaal evenveel, en dat mag. Ik realiseer me dat ik soms best naïef en gezagsgetrouw ben, en vind het eigenlijk wel een prettig idee dat er medelanders zijn die meer kritisch zijn (misschien soms te kritisch?). Dat houdt ons allen scherp.
Dat valt onder bijzondere persoonsgegevens waarvan de staat zegt dat je ze moet beschermen.
Curieus, die hele “niets te verbergen” retoriek. Privacy is een recht. Mensen die hem onder het mom van"niets te verbergen" nodeloos aan willen tasten zijn eng.