Verkopen op ebay

Hallo,

Ik heb een vraagje voor de ervaringsdeskundige onder ons
Ik heb een uurwerk te koop gezet op ebay,voor een ruime prijs(daar ben ik me van bewust)
Ik krijg gisteren een mail van een potentiele koper maar hij vraagt mijn email voor beter communicatie(dus met andere woorden hij wil het buiten ebay regelen)wat mij ook 15% meer opbrengt

De koper is nog maar van gisteren actief op ebay,dus geen feedback score
Hij wil wel direct betalen zegt hij.Dus als ik het geld bvb via paypal ontvang en dan pas het uurwerk opstuur ben ik dan save voor een eventuele oplichting?
Ik bedoel dus dat ze nadien niet zeggen dit is niet goed ik vorder mijn geld terug,dus dat de koper het uurwerk heeft en zijn geld terug kan krijgen

Ik ben met al die internet oplichtpraktijken nogal achterdochtig en voor mij is het de eerste keer dat ik iets internationaal ga verkopen
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is
Alvast bedankt

Grtz,Philip

via bank laten betalen !!

Wat Edwin zegt, geen PayPal gebruiken. Als het ongedekt blijkt, wordt het zo weer afgeschreven terwijl je het horloge ondertussen al verzonden hebt.

Niet doen… sowieso als mensen heel snel reageren en “rare” verzoeken hebben en zeggen dat ze meteen gaan betalen…

nee hoor, hier zit een addertje onder het gras.

Misschien dat een ‘gift’ betaling nog enige houvast biedt?
Heb dit weleens gedaan om oplichting via paypal te voorkomen, maar scammers zitten ook niet stil natuurlijk.
Mocht je paypal overwegen log dan zowiezo in op je account op het moment dat de koper zegt betaald te hebben.
Je zult niet de eerste zijn die in een ‘forged’ email trapt en klakkeloos verstuurt.

-edit-
Je kunt volgens mij ook aangeven in je account dat je geen paypal icm creditcard betaling accepteert?

Voor handel binnen NL per definitie niet per Paypal, dan word je zeker weten getild!

Voor handel buiten NL: ik zou voorzichtig zijn.
De koper is altijd beschermd, de verkoper helaas niet (echt)

Ter voorbeeld: een vriend van me had een laptop verkocht via MP (dus wel binnen NL), er was betaald, laptop was gestuurd en die vriend van me kreeg een klacht aan z’n kont dat 't object kapot was.
Geld werd retour gestort, koper stuurde laptop weer terug naar die vriend van me.

Wat bleek: het was de ideale wisseltruc, want die vriend van me kreeg wél een identieke laptop terug, alleen was 't niet zijn oude (serienr.)
De koper had dus een identieke kapotte laptop en heeft die zo gewisseld met een werkende laptop.
Die vriend van me had dus én een kapotte laptop in huis én een klacht lopen op Paypal, dubbel genaaid terwijl je niks kan aantonen :frowning:

Zoiets kan je dus ook overkomen met bijv. een horloge wissel, uurwerkwissel en weet ik wat niet meer.

Handel kan wel, maar documenteer alles van te voren érg goeden duidelijk…als je de gok al wil nemen.

Paypal is handig voor evt. internationale betalingen, maar zéker binnen NL moet je er in elk geval nooit aan beginnen, dit omdat we hier allemaal de voor ons bekende banken hebben en er geen probleem is met overboeken…althans hier heb je geen Paypal voor nodig.

So far

Bedankt alvast voor de reacties!Hier kan ik alvast iets mee
Ik heb een mailtje terug gestuurd dat hij het geld op mijn bankrekening moet storten
Eens kijken of hij dan nog zo veel interesse heeft

Ik voelde al nattigheid vandaar mijn vraag
Ik houdt jullie op de hoogte

Grtz,Philip

Grote kans dat hij nu niet meer reageert :wink:

Popma Schreef:

Voor handel binnen NL per definitie niet per
Paypal, dan word je zeker weten getild!

Voor handel buiten NL: ik zou voorzichtig zijn.
De koper is altijd beschermd, de verkoper helaas
niet (echt)

Ter voorbeeld: een vriend van me had een laptop
verkocht via MP (dus wel binnen NL), er was
betaald, laptop was gestuurd en die vriend van me
kreeg een klacht aan z’n kont dat 't object kapot
was.
Geld werd retour gestort, koper stuurde laptop
weer terug naar die vriend van me.

Wat bleek: het was de ideale wisseltruc, want die
vriend van me kreeg wél een identieke laptop
terug, alleen was 't niet zijn oude (serienr.)
De koper had dus een identieke kapotte laptop en
heeft die zo gewisseld met een werkende laptop.
Die vriend van me had dus én een kapotte laptop in
huis én een klacht lopen op Paypal, dubbel genaaid
terwijl je niks kan aantonen :frowning:

Zoiets kan je dus ook overkomen met bijv. een
horloge wissel, uurwerkwissel en weet ik wat niet
meer.

Handel kan wel, maar documenteer alles van te
voren érg goeden duidelijk…als je de gok al wil
nemen.

Paypal is handig voor evt. internationale
betalingen, maar zéker binnen NL moet je er in elk
geval nooit aan beginnen, dit omdat we hier
allemaal de voor ons bekende banken hebben en er
geen probleem is met overboeken…althans hier heb
je geen Paypal voor nodig.

So far

Dit is precies wat ik wilde schrijven. Kopers worden vrij goed beschermd door PayPal, maar verkopers vaak niet. Tenzij het geld overgemaakt is als gift, kan hij een claim indienen. Of dat het niet is ontvangen (en dat mag je dan maar bewijzen, wat nog wel eens lastig kan zijn als je met PostNL hebt verzonden) of dat het product niet goed is.

Idd, een bankoverboeking (Express payment ofzo heet dat op eBay) laten doen. Stuk veiliger voor de verkoper.

Ben helemaal niet te vinden voor deze manier van werken, als je iets op ebay zet ga je akkoord met het te veilen en is het niet de bedoeling om het buiten ebay te regelen. Het is de laatste tijd schering en inslag, je volgt een horloge en 1 dag voor de veiling afloopt is het niet meer beschikbaar. Ik hoop dat ebay hier snel iets aan doet!!!

Daar ben ik volledig met je eens,maar ebay begint te hebberig te worden(in mijn ogen dan)
Het merendeel is 2e hands en als je dan,ik dacht 15% aan ebay moet betalen dat schrikt veel mensen af
Je verkoopt om iets te verdienen om zo eventueel iets anders te kunnen kopen(of een andere reden),als je die 15% in je verkoopsprijs moet verrekenen dan wordt het absurd duur
En iedereen die op ebay wil kopen wil dat toch voor een zo goed mogelijke prijs

En effe een update hoe het afgelopen is met die persoon die me benaderde,niks meer van vernomen
Zoals verwacht :slight_smile:

Grtz,Flip

Gelukkig krijgen we binnenkort het Iban nummer ook NL, dan zou dit soort gemmer niet meer voor hoeven komen.
Gewoon via cc laten betalen en of op je rekening laten storten.

Wat zou dan niet meer voor hoeven komen?
Een IBAN had je voorheen ook al :slight_smile:

Philip Schreef:

Het merendeel is 2e hands en als je dan,ik dacht
15% aan ebay moet betalen dat schrikt veel mensen
af

Er is ook een hoop nieuw/exclusief/buitenlands spul wat hier niet/moeilijk te verkrijgen is. Daarvoor vind ik eBay ook erg praktisch. Al bijna 15 jaar lang.

even nog eens een update van de status
Ik heb net deze mail gekregen van de geïnteresseerde koper
wat denken jullie hier van?

I have made the payment through ebay and they will contact you with
notifications regarding our deal.I made the payment €**** with all the
shipping cost included. Have you got the ebay notifications? Please
send the package today with DHL next day delivery(no other company) so
i can get it tomorrow morning.

Ik wacht vol ongeduld jullie reacties af

Grtz,Flip

Philip Schreef:

even nog eens een update van de status
Ik heb net deze mail gekregen van de
geïnteresseerde koper
wat denken jullie hier van?

I have made the payment through ebay and they will
contact you with
notifications regarding our deal.I made the
payment €**** with all the
shipping cost included. Have you got the ebay
notifications? Please
send the package today with DHL next day
delivery(no other company) so
i can get it tomorrow morning.

Ik wacht vol ongeduld jullie reacties af

Grtz,Flip

Klinkt niet echt als een eerlijke koper. Wilt hij nu dat je het horloge al op de post doet, voordat je het geld hebt ontvangen? Ben niet zo bekend met e-bay/pay-pal etc., maar vindt het een raar bericht.

wegwezen… beetje dwingend :slight_smile:

via Ebay notifications te horen krijgen dat ie betaald heeft?
via wie of wat heeft hij betaald?

vooral 't stukje dat je 't direct moet verzenden dat steekt me!
een uurwerk kan ook nog wel een dagje of 2/3/4 wachten toch?
JIJ bent baas over je eigen materiaal, daarover hoeft een wildvreemde niet te beslissen.

als de koper via paypal betaald, dan krijg je dat per direct als melding binnen…dat zou je dan al wel weten!
niet via paypal=helemaal geen bescherming

trouwens, ik las dat je een uurwerk voor een ruime prijs aanbood, hij heeft nog niet betaald (nog niks op rek.) en je moet 't direct opsturen…
doet me denken, al is 't in omgekeerde wereld, dat je een product aanbied op MP en er een achterlijk hoog bod komt en je gelooft die lui op 't woord dat ze betaald hebben…je verzend de zooi en je bent geld én product kwijt.

Ja ik vind het ook allemaal maar raar,maar ik heb wel die betalingsmail van eBay gekregen en daar heb ik totaal geen verstand van
Trouwens de termijn dat het uurwerk te koop stond is al enkele dagen agelopen
Alvast bedankt voor alle reacties jongens!

Grtz,Flip