Verkopen van horloges op Ebay, verstandig of niet?

Omdat ik aan het sparen ben voor de nieuwe Omega Seamaster 300 wil ik een aantal horloges in de verkoop te doen.

Mede omdat ik niet hier op het horlogeforum kan verkopen (ik ben al jaren lid, maar moet eens wat actiever worden…), overweeg ik Ebay.

Met Ebay heb ik goede ervaringen. Ik heb een aantal horloges, horlogebanden en allerlei andere zaken gekocht en altijd tot tevredenheid. Het verkopen op Ebay is voor mij echter helemaal nieuw. Twee punten vallen mij op:

• Het aanbieden van een product is vrij prijzig. De kosten bestaan uit plaatsingskosten (voor een aanbieding met vaste prijs van EUR 0,11 tot 0,37) + 8,4% verkoopcommissie. De (vraag)prijzen lijken wel hoger te liggen dan op andere sites. Zorgt het (internationale) bereik van Ebay misschien voor hogere verkoopprijzen?
  • In de algemene voorwaarden lees ik dat de verkoper verantwoordelijk is voor het product tot aflevering bij de koper. Ik vraag mij af of het dan verstandig is om het horloge te versturen (buiten Nederland). Raden jullie altijd aangetekende verzending aan?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met verkopen op Ebay! Vooralsnog heb ik een voorkeur voor Ebay boven marktplaats en chrono24, maar dat is misschien onterecht…

Het hangt er een beetje vanaf wat je verkoopt maar ik verkoop praktisch alles op Catawiki, de commissie is aanzienlijk maar de opbrengsten zijn wel heel goed. Nadeel is wel dat je dan zonder reserve moet inbrengen anders verkoop je je artikel waarschijnlijk niet. Bij eBay zou ik niet veilen vanwege sniping, je kunt overwegen om er een fixed price op te zetten met een marktconforme prijs en de optie voor een aanbod aan te zetten, dit laatste doe ik nog wel eens en dan krijg je aanbiedingen waarover je ook nog kunt onderhandelen.

Verzending altijd aangetekend en vanaf 500 euro naar het buitenland zou ik iets anders dan PostNL (DHL, UPS etc.) adviseren. Zorg altijd dat je spullen voor de waarde verzekerd zijn.

Hoe zit dat nou met de reserve op CW? Bepaal je die zelf? En als de reserve niet gehaald wordt: heb je dan kosten?

Waarom is dit eigenlijk zo? Met een reserve price op een laag maar schappelijk bedrag zou het toch moeten kunnen lukken?

Mijn ervaring is dat de meeste reserves worden ingezet op wat eigenlijk de waarde is, en mensen willen meteen kunnen bieden met het idee dat ze iets gaan binnen hengelen voor een laag bedrag. Bij een reserve moet je dus eerst uit gaan vinden waar dat niveau ligt, je hebt tenminste één iemand nodig die daar de moeite voor neemt en wat je liever wilt is 10 verschillende mensen die al actief hebben deelgenomen aan dat biedingsproces tot dat punt (die krijgen ook allemaal nog een mailtje als het kavel gaat aflopen). Ergo, een reserve is niet zo heel erg handig op Catawiki. Zoals ik al zei, ik zet nergens meer een reserve op en dan haal je in de regel leuke opbrengsten.

Helder verhaal, bedankt! Het is dus deels psychologisch: inspelen op het idee dat de koper een fantastische deal kan behalen (en ze zo binnen hengelen om normale bedragen te bieden). Cool.

Maar goed: wel een gok dus verkopen zonder reserve

ik dacht dat de reserve minimaal 200 euro moest zijn

wat is daar voor de verkoper het probleem bij?

Dat iedereen tegelijk hetzelfde lage bedrag biedt bij sniping, bij Catawiki komt er voor elke bieding tijd bij, dat drijft de prijs enorm op, en dat is in het voordeel van de verkoper. Het kan ook best goed gaan op eBay maar de laatste paar keer dat ik horloges heb verkocht op eBay was de opbrengst tamelijk minimaal.

Ikzelf vind verkopen via Paypal geen fijn idee (kopen wel!). Stel je stuurt iets naar Italië (je kunt Italië en nog zo een aantal beruchte landen natuurlijk uitsluiten) en je pakket komt niet aan (of de koper zegt dat!!) dan doet Paypal niet moeilijk voor de koper en geeft hem z’n geld terug. JOUW geld dus! Het liefste verkoop ik daarom binnen Europa en dan alleen IBAN. Je sluit daarmee echter wel een heleboel geïnteresseerden uit!

HorloG verwoord het kort door de bocht, maar heeft wel gelijk.
Op eBay is het de kunst om zo laat mogelijk zo hoog mogelijk te bieden en wie dat het beste doet (lees: het hoogste bedrag intikt op een Sniper(software die 1s. voor de veiling afloopt bied) wint. Voordeel? Soms krijg je dus een beetje blind auctions, iedereen bied op het laatste moment nog even een ‘slim’ bedrag iets in de hoop te winnen. Nadeel? Je hebt tot het einde van de auctions geen idee hoeveel hij gaat eindeigen en veel mensen druipen af. Catawiki heeft het zo ingesteld dat bij een bod op een kavel de kaveltijd verlengt word. Super groot voordeel? Iedereen heeft bij elk bod weer de mogelijkheid om daar over heen te gaan, en dat brengt hogere bedragen op. "Shit, weer overboden. Okay, 10 hoger danmaar, ik wil ‘m toch wel hebben’ Je word gewoon meegesleept door de spanning en op ebay kom je er pas later achter dat je niet gewonnen hebt terwijl je eigenlijk nog wel 2-3 tientjes hoger had willen gaan…

Dat is hoe ik er tegen aan kijk, in ieder geval. Hier ook een tevreden gebruiker als verkoper op catawiki, maar ook tevreden gebruiker van verkoper op facebookgroepen.

Bedankt voor jullie reacties!

Ik had nog niet gehoord van ‘snipen’, interessant om te weten. Op internet kom je veel auction snipers tegen. Nu hoeft dat niet meteen negatief voor de verkoper te zijn (denk ik), maar het haalt wel de emotie uit het biedingsproces en daarmee misschien ook hogere bieding. Ik heb nu een horloge op eBay te koop gezet om eens te ervaren hoe zo’n verkoop werkt. Bijzondere ervaringen zal ik delen!

Met Catawiki ben ik nog helemaal niet bekend. Het lijkt me wel een risico om zonder reserve een veiling te starten… Dan zou ik eerder een lage reserve instellen.