(verlate) Rikketik aanwinst uit 1756! (oude zooi alert)

Hierbij presenteer ik de laatste aanwinst van de afgelopen rikketik, was er nog niet eerder aan toe gekomen.
Het horloge zelf had niet veel aandacht nodig echter de kast wel.
Hier onbrak namelijk het zilveren knopje achter de veer, met enig geknooi heb ik uit een stuk zilver een passend half bolletje kunnen maken.
Een beetje opgepoetst, de minuutwijzer gerepareerd (was afgeknapt) spiraal gafatsoeneerd, afgesteld en voila:

Het horloge stamt volgens de zilverkeuren uit 1756 en is een zogenaamde “Dutch forgery”.
Dit is een redelijk oneerbiedige term voor hollandse horloges welke met fictieve engelse namen op de markt werden gebracht.
Sommige verzamelaars lopen daarom met een boog om deze horloges heen maar ik vindt dit exemplaar goed van kwaliteit, bovendien zijn ze evengoed een stukje vaderlandse geschiedenis!
Ook aan de zilveren wijzerplaat in “champleve stijl” is de nodige aandacht besteed.

Wat vinden jullie?

Mogelijk oude zooi, maar ik vind hem Supermooi!

Als je dat zo op de foto’s ziet kan je het toch alleen maar fantastisch vinden?
Prachtig hoor. Gefeliciteerd met deze oude zooi.

Groeten Tom Vreeken

Dus eigenlijk een nepper avant la lettre, maar dan wel een goeie.
Heel mooi, Mario.

vreugd2 Schreef:

Dus eigenlijk een nepper avant la lettre, maar dan
wel een goeie.
Heel mooi, Mario.

dat heb je helemaal goed begrepen :slight_smile:

Dit is gewoon hartstikke mooi!

Pure kunst, ik heb van de foto’s genoten.
Dat ze zoiets als dit eeuwen geleden al konden maken, prachtig…

Wees er zuinig op…

leuke zooi van 2,5 eeuw geleden…
Gefeliciteerd met dit prachtstuk!!

groet Arno.

.

Zeer mooi horloge Mario.

Ik heb vroeger veel van deze zaken gerestaureerd van grote verzamelaars en veel tegen gekomen waar in geknoeit was en onprofessioneel aan gewerkt was. Ook emailkasten die geretoucheerd waren of vervalsingen. Het zijn al zeer oude uurwerken, hebben automatisch al veel meegemaakt en zijn al bij veel herstellers onder handen genomen met veel en grote telleurstellingen.
Ik heb ook nog tientallen zakhorloges maar als ik eentje koop moet ze perfect zijn.
Daarom liever voor mij vintageklokken, daar kan je nog iets voor vinden.

Mario

Voor zover mijn kennis gaat is het wel een engels horloge alleen de hollanders hadden de voorkeur voor een horloge met een zogenaamde hollandse kloof.
Deze engelse maker staat in de boeken bekend als hologemaker die veel horloges voor de hollandse markt produceerde. Schijnbaar wilden de hollanders ook liever een zilveren wijzerplaat want ook dat wordt regelmatig gezien.
Toevallig heb ik kortgeleden een zelfde horloge van de zelfde maker onder handen gehad die had ook een dagaanduiding boven de 6. Ook bij dit horloge was de zilveren kastknop weg. wellicht was de veer niet bestand tegen het vele malen openmaken om op te winden.

Groet
Arie

Ah, zulke ouwe zooi mag ik altijd graag zien! :smiley:
Heel mooie klok, bijzondere wijzerplaat en fraai graveerwerk aan het uurwerk (tu)

Wat doe je trouwens als in het uurwerk van zo’n projekt iets echt kapot is? zelf onderdelen maken of kan je dan van andere ouwe zooi spulletjes overzetten???

Groet,
Paul

mooi ding, gefeliciteerd ermee !

Ik heb een kist met wat “letterbak” spillegang uurwerken, heel enkel past er wat.
Heb eens 3 uurwerken gebruikt voor 1 horloge.
Hoofdzakelijk koop ik enkel horloges die werken of een kleinigheid aan mankeerd, hier en daar mist er eens een schroefje knapt er een ketting en dan komt die rommelbak goed van pas!
Als er een tap gebroken is heb ik een handige uurwerkmaker in Zwolle die hoofdzakelijk klokken repareerd, en deze is vaak nog wel in staat het een en ander te maken.

Mooie aanwinst Mario! Uurwerk ziet er indrukwekkend uit zeg.

Prachtige spillegang met een mooi hoog bulls eye glas,
past m.i ook perfect in jouw collectie Mario
en als ie verder een beetje op tijd op loopt ? gefeliciteerd ermee (tu)

thanks!
Hij loopt een 3 tot 4 minuten voor, das redelijk…