Verlengen metalen band. (Omega)

Iemand een idee hoe te doen zonder officieel gereedschap ?

1 like

schmeink Schreef:

Iemand een idee hoe te doen zonder officieel
gereedschap ?

duikersextentie uitvouwen :wink:

welk model, welk jaar etc zou wel handig zijn om te weten.

Planet Ocean

schmeink Schreef:

Planet Ocean

nogmaals duikersextentie :wink:

sorry, bij jou kan t zooo hard gaan. bedoel je po met 2500 of 8500 uurwerk? die laatste kan eenvoudig met schroeven draaier.

en met verlengen bedoel je dan je eigen extra losse schakels toevoegen aan je band?

als je de 2500 bedoeld hoe primitief wil je t hebben? sinds 1998 heb ik steeds meer ervaring gekregen met mn smp. van t langsbrengen bij de juwelier tot aan huis-tuin-keuken manieren toe.
mn meest primitieve is mn op reis methode. dan is t enige wat ik ervoor bij me heb n paperclip. die vouw je open. pak n steen met vlakke kant. buig mbv de steen n uiteinde v d paperclip in 90 graden. doe dit in n zeer kort stukje v circa 4mm. korte stukje in pinhole steken en voorzichtig met de steen de pin n klein stukje eruit/los tikken. vervolgens de andere kant ook in 90 graden, maar n stuk langer verbuigen en dan t pinnetje helemaal of zo ver mogelijk uittikken. dit vergt allemaal wat ervaring. als de pin nog te vast zit en je paperclip stukje is te lang, dan verbuigt je paperclip. net als wanneer je schreeft tikt

verder kun je t uitbreiden met meer tools. hamer tikt beter dan steen, pot of blik (stevige glazen pot of flesje vind ik t beste v d 3 en n flesje cola of bier valt meestal wel te regelen).
en als je n tang hebt kun je de pin eruit trekken ipv tikken. overigens zijn smp en po wel wat tricky door de buisjes. n tang om em eruit te trekken als je paperclip te dik is zou dan wel erg handig zijn.

hoop dat dit helpt. maar als je t vaker je bandjes wilt verstellen, dan loont t om n tooltje te kopen. ik heb n setje van n paar euro en werkt prima.

Haha :smiley: duidelijk (hoop ik)
Het is idd de oude 2500

Mocht er iemand in de omgeving Utrecht willen assisteren zondag, (tu) (Tu)

Ik verstel mijn band zelf altijd met een hamer en een naaldje. Alles wat in het gaatje past ((:D) is goed, even beetje slaan, en dan eruit trekken. Wel op die pinnetjes passen inderdaad, zijn belachelijk klein en niet makkelijk te vinden als ze eenmaal gevallen zijn. Verder is het zolang er geen locktite is gebruikt prima zelf te doen inderdaad :wink:

Thanks, dat geeft hoop (tu)

schmeink Schreef:

Thanks, dat geeft hoop (tu)

:smiley:

JTrapman Schreef:

Ik verstel mijn band zelf altijd met een hamer en
een naaldje. Alles wat in het gaatje past ((:D) is
goed, even beetje slaan, en dan eruit trekken. Wel
op die pinnetjes passen inderdaad, zijn
belachelijk klein en niet makkelijk te vinden als
ze eenmaal gevallen zijn. Verder is het zolang er
geen locktite is gebruikt prima zelf te doen
inderdaad :wink:

Naald is idd nog beter omdat ie van smal naar breed gaat. Enneh, voor als je 't nog niet wist, d’r zitten er 2 bij elke schakel. Alhoewel, dat is bij de SMP. Was 't bij de PO er volgens mij 1 lange buis?

Eventueel heb ik in de omgeving Utrecht wel zo’n persje om pinnen uit de band te drukken. Natuurlijk mag je die lenen.

Jij, als horlogeliefhebben zal wel vaker een bandje moeten verstellen. Bestel daarom gewoon dit setje, kost bijna niks en voorkomt een hoop gedoe. Je wil toch niet dat je band beschadigd doordat je aan het “rommelen” bent…?

http://www.selvatime.nl/product_info.php?cPath=Werkstatt&upage=2&sPath=Uhrenreparatur&products_id=Stiftentferner%20380160