Verlopen van de minuutwijzer

Weet iemand waar het aan ligt als een minuutwijzer verloopt? Ik zet altijd de minuutwijzer zo dat als de secondewijzer op twaalf staat, de minuutwijzer precies op een minuutstreepje staat. Normaal is dat na een minuut alles weer op een indice uitkomt. Waar kan het aan liggen als dit niet zo is, dus bijvoorbeeld de minuutwijzer tussen de minuutstreepjes staat terwijl de secondewijzer toch op twaalf uur staat? Slijtage? Toe aan een beurt?

Misschien valt het mee en is het normale speling tussen de raderen?

Dat is iets wat sommige uurwerken lijken te doen, alsof het even duurt voordat de minutenwijzer wordt opgepikt. Heb je wel eens geprobeerd iets voorbij te tijd te gaan en dan terug te draaien waar je hem wil hebben? Bij de meeste uurwerken vangt dat de speling netjes op.

Ik had een Omega Dynamic chrono waarbij ik de minutenwijzer altijd iets voorbij het streepje zette die dan vervolgens netjes op de indexen bleef lopen. Beetje trial een error om de juiste plek te vinden.

Dit gebeurt ook met quartz horloges, soms moet je gewoon even uitproberen
hoever de minutenwijzer vooruit springt wanneer je de kroon indrukt,
sommige horloges zijn vrij consequent wat dat betreft en dan kun je hem
toch heel precies afstellen.
Biij sommige horloges krijg je de secondewijzer ook niet exact op de 12
daarbij lukt het misschien net wanneer je de minutenwijzer een beetje voor
en achteruit draait…

1 like

Wat wellicht help, is ervoor zorgen dat je bij precies stellen van de minutenwijzer, het horloge tegen de klok in draait als laatste. Dan staan alle eventuele spelingen in de juiste stand.

(hoe leg ik dat uit?)

1 like

Heel duidelijk en volgens mij werkt het ook! Bedankt voor de tips.

behoeft geen verdere uitleg.
Voorbij draaien en dan terug zodat alle speling van alles en nog wat eruit is.
Is toch “old school” of zie ik dat nou verkeert. Overigens geen absolute garanties. Het blijven mechaniekjes.

Elf.

1 like

Stukkie te ver, stukkie terug is een bekend gegeven in mechaniekjes… elke draaier en frezer die nog met conventionele “armen en benen bankjes” heeft gewerkt, weet dat je voor zuiver werk de speling aan één kant moet houden… en op de freesbank is dat best wel een gereken… :)… dan is een horloge nog een makkie… :slight_smile:

2 likes

Ja precies. Vroegeh toen ik m’n Guzzi, en daarvoor de brommers afstelde ( puntjes, ontsteking en dergelijke) was dat een gegeven. :wink:

Elf.

1 like

Top jongens, het werkt!

1 like