Svend Andersen en zijn Worldtimers
De eerste was de Communication uit 1990 (met het F. Piguet 9.51 kaliber, waarop Svend Andersen een eigen worldtimer-module toevoegde).
De tweede was de Christopher Columbus (een gelimiteerde oplage van 500 stuks al geloof ik echt niet dat er ooit 500 werden gemaakt).
De derde, in 1993, was de WT Mundus.
De vierde was de referentie 1884, uitgebracht in 2004.
En de vijfde (of meest recente) is de Tempus Terrae.
Tijdens de tweede serie maakte hij ook een Worldtimer met een chronograaffunctie.
Svend Andersen maakte 51 Worldtimer Chronograph-horloges.
Dertig daarvan werden uitgevoerd in geel- en witgouden kasten. De wijzerplaten waren beige, wit en blauw, en er werden 21 exemplaren van de OM.21 gemaakt (7 in roodgoud, 7 in witgoud en 7 in platina).
Svend Andersen werkte ongeveer tien jaar voor Patek Philippe, waar hij verantwoordelijk was voor de Patek Worldtimer(gebaseerd op het Cottier-kaliber).
We kunnen gerust zeggen dat hij vooral bekend is geworden om zijn Worldtimers, en toen hij rond 1980 besloot zijn eigen bedrijf te starten, was het duidelijk dat Worldtimers deel van zijn DNA zouden zijn â samen met zijn erotische horloges en de montre Ă tact.
Hoe dan ook, de WT Chrono vind ik erg mooi, vooral vanwege het formaat. De eerste twee Worldtimers die hij maakte, waren naar mijn mening te klein, maar de chronograaf met zijn 39 mm is precies goed voor mij.
De chronograaf is gebaseerd op een Lemania-uurwerk, waarop Andersen opnieuw zijn eigen Worldtimer-module heeft toegevoegd.
Sinds enkele jaren zijn onafhankelijke horlogemakers (âindependentsâ) bijzonder populair. Maar laat ons eerlijk zijn: Svend Andersen was dĂ© trendsetter lang voordat het een hype werd. Dit jaar viert hij de 45e verjaardag van zijn onafhankelijke merk, en naar mijn mening verdient hij véél meer aandacht en erkenning. Zonder Svend Andersen zouden we vandaag misschien niet zoân bloeiende independent-scene kennen.
Samen met Vincent Calabrese richtte hij destijds de AHCI (AcadĂ©mie HorlogĂšre des CrĂ©ateurs IndĂ©pendants) op â het echte begin van de onafhankelijke horlogerie. Lang voordat de âhotshotsâ van vandaag op het toneel verschenen.