Vernon Horloge loopt niet meer.

Beste mede forumleden.

eerst zal ik mij even voorstellen.

Mijn naam is Boudewijn ik ben 19 jaar oud werkzaam in de techniek en kom uit de provincie Utrecht.

Ik ben al een tijd gefascineerd door vintage horloges. ik heb reeks meerdere horloges hersteld waar onder een Junghans en Palerma. nu stuite ik een tijd geleden op een vintage horloge van het niet zo bekende merk Vernon dit horloge is tussen de jaren 40 en 50 gemaakt en heeft een klein 15 Juwels uurwerk.
hij liep toen ik hem kocht maar hij had een beschadigd en vies huis en het glas was ook aan vervanging toe.
Ik heb zorgvuldig het horloge uit elkaar gehaald, het huis gereinigd en het glas vervangen dit ging gelukkig erg goed en ik was tevreden met het resultaat. toen ik het uurwerk (niks mee gedaan) terug had geplaats en hem op had gewonden liep hij keurig. ik zag later dan het uurwerk wat los zat en draaide deze vast met de opsluit schroeven, toen ik dit deed stopte het uurwerk plotseling met lopen en ik krijgt hem nog met geen mogelijkheid meer lopend. wie kan mij advies geven?

wat ik al geprobeerd heb:

  • ontwinden en opnieuw opwinden.
  • voorzichtig met lucht door het uurwerk geblazen tegen vuil enz.
  • uurwerk los gemaakt en buiten het huis geprobeerd te laten lopen.

ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven en ben benieuwd of jullie weten wat er wellicht aan de hand is.

vriendelijke groet,
Boudewijn

1 like

Welkom, Boudewijn :slightly_smiling_face:

Als ik dit lees:

denk ik, dat het uurwerk een klein beetje scheef in de kast ligt waardoor er iets aanloopt (wijzers tegen het glas, bijv.).
De kastschroeven hebben geen plaatje waardoor het uurwerk niet goed aan de kast is verankerd.
Kijk nog eens goed of het uurwerk recht en vast in de kast ligt.
Verder heb ik geen idee, de echte horlogemakers zoals @Scudo (het gaat hier om een penanker) zullen zich nog wel melden.
Succes :four_leaf_clover:

1 like

Ik vrees (inderdaad, zag Harpoen ook al) dat het een penanker uurwerkje is. Denk ik te zien aan (o.a.) de mega-dikke - en tevens vrij kleine diameter - balans. Daar zat af fabriek al niet veel fut in… Kan van alles zijn hoor. Ik werk er in elk geval niet aan, maar er zijn er wel een paar op het forum die dat wellicht op willen pakken. :+1:

1 like

Een penanker is prima aan te werken hoor.
Hebben een gebruiksaanwijzing en ja het lukt niet altijd maar daarom zijn het ook vindt ik erg charmante uurwerken.
En draagt uit mijn collectie toch wel geregeld 3 of 4 die perfect lopen na een beurt.
Maar snap @PeterLC zeer zeker het zijn geen zekere en topmerken maar als ze tikken dan hoor je ze nog van 10 meter tikken.
Love it!

Gr

2 likes

Bedankt voor je reactie harpoen,

Ik ben inderdaad bekend met de plaatjes die onder de schroefjes het uurwerk vast klemmen. Dit is alleen een ander systeem met halve rondjes (niet op de foto te zien) die hem inklemmen. Hij zat wellicht eerst wat scheef. Maar ook toen ik het uurwerk eruit haalde wilde hij ook niet meer lopen.

1 like