Verplichte kost voor horlogeliefhebbers

Nou ja, verplicht ? Niet echt natuurlijk maar het is toch aardig om te weten dat Bruno Ninaber van Eyben de ontwerper is van een aantal zeer karakteristieke horloges.
Er zijn er meer, weet ik. Maar hoeveel daarvan zijn daarvan geboren in Boxtel en hebben daarnaast echt designgeschiedenis geschreven, zijn onderscheiden met de Piet Zwart Prijs en zijn hoogleraar vormgeving aan de TU-Delft ? ………precies :neutral_face:

Een icoon dus van Nederlandse bodem met internationale allure.

Kwam een artikel tegen in het febr. nr van EH&I (Eigen Huis en Interieur) dat zeer lezenswaardig is.
Heb daarna mijn Ninaber even uit de kast gehaald en fotootje gemaakt als stimulatie voor HF-lezers en designlovers.

Er zijn een paar forumleden die dat al ontdekt hadden:
@M_Singer @Harpoen @Remy @RobertGerard @nielszonderhond @tyz @ChrisWinter @drex @James_T_Kirk en @ElkedagBurendag

4 likes

En er zijn er meer
@BG1 @werner @Paul @nielszonderhond

Enjoy !!!

2 likes

Jij ook @Emdee.
Jij had toch voor jouw man ooit ,…… :smiley:

Leuk om te lezen dat uit Boxtel, de plaats waar ik tot 2004 heb gewoond (ik woon nu in een klein durpke net buiten Boxtel), en nog steeds werk, een belangrijk industrieel ontwerper komt.
Ik ken de beste man overigens niet, en heb ook nog nooit van zijn naam gehoord.

1 like

Idd leuk om te lezen.

Je horloge deed me, met z’n ronde dial in een vierkant/rechthoekige kast onmiddellijk denken aan mijn ZentRa Maxim.:slight_smile:

1 like

Moest ik ook aan denken toen ik een post van jou zag met die Zentra.
Maar euhhh, zie dan wat een andere band een verbetering zou geven……:wink::wink::grin:

Nu het merk Zentra weer genoemd wordt: ik moet de laatjes maar weer edns nakijken of ik mijn ouwetje weer kan vinden.
Als het lukt zal ik je waarschuwen @M_Singer Ok?

:thumbsup:

Er hoort trouwens idd een bredere band op de Maxim, deze is te smal. Valt echter amper op omdat ie binnen de kast valt. Deze band is trouwens wel 'zeitgemäß :wink:

Heb paar oudere posts van jou hierover gelezen.
Blijft gewoon een fun-ding.
Een “groteglimlachopjegezicht”-horloge
En ik zei het al eerder: nietmeerwegdoen.nl

1 like

Exact! Alsof het verplicht is om alleen Rolex mooi te vinden. :wink:

1 like

Dit is wel het kruispunt tussen mijn twee (voornaamste) verzamelhobby’s… Je kunt dus wel raden wat die andere is.

Als kind was ik al gefascineerd door het moderne maar doordachte ontwerp van de Beatrix-guldenmunten. Knap ontwerp, dat nu, 34 jaar later, nog steeds tijdloos en fris oogt.

Daarbij is de internationale zijde van de euro maar een slap en behoudend ontwerpje…

Helaas nog geen horloge van hem in de collectie, maar je moet wat te wensen onderhouden nietwaar.

1 like

Hallo @TYZ, geef de hoop niet op, die Ninaber als horloge kun je zelfs tegenkomen in een grabbelbakkie op een rommelmarkt.
Dat overkwam mij! Voor een paar euro :blush:
Geluk zit soms in klein hoekje.

1 like

Jazeker, ooit voor zijn verjaardag gekocht maar dan wel met zwarte band. Trouwens, ik wist niet dat er ook zo’n mooie roodbruine band bestond zoals jij die hebt.

Mijn man baalde ervan dat die relatief dure band steeds zo snel versleet, na twee jaar dragen was-ie al op. Uiteindelijk heeft hij een keer zijn frustratie van zich afgeschreven in een brief naar Studio Ninaber dat het zo jammer was dat de band kwalitatief een stuk minder was dan het horloge. De studio stuurde hem eerst een gratis nieuwe band en vertelde ook dat ze al bezig waren met materiaalonderzoek om een sterkere band te ontwikkelen. Ze vroegen hem of hij mee wilde doen met het onderzoek door proefpersoon te zijn voor de nieuwe band. Deze experimentele band draagt hij nu al een jaar of vier en mijn man rapporteert ieder half jaar hoe de vlag er bij hangt, qua slijtage. Ik geloof dat dit proefexemplaar een stuk sterker is dan de oude maar ik weet niet of hij al in productie is.

2 likes

Leuk, ik ken de ontwerper maar wist niet dat hij ook horloges had gedaan.

1 like

Kijk , dit is wat je noemt achtergrondinformatie !!!

En wat strookt dat dan ook weer goed met de filosofie van Ninaber.

Thnx @Emdee

Wij hebben ook nog een mooie lamp gehad van Ninaber; een met zwart kunststof beklede dunne tl-buis die met twee rode draden aan het plafond bevestigd was, heel transparant in een interieur. Het aan en uit doen deed je door de lamp voorzichtig aan de draden naar beneden te trekken. Ik weet niet meer waar die lamp gebleven is, zal wel een keer kapotgegaan zijn.

Kaarsenkandelaars , ook fraai ban Ninaber.
Als relatiegeschenk van randstad.

Maar het liefst had ik nog 10duizenden

2 likes