Al wat jaren heb ik een Jenny Hi Swing 1500 Caribbean horloge uit de '70’s in de la liggen. Laatst maar weer eens opgepakt en ik draag het nu dagelijks.
Het horloge loopt prima en de wijzerplaat is als nieuw met een hele mooie blauwe gloed. Minder mooi is de bezel. Het lijkt erop dat er water onder de toplaag is gekomen en de bezel inleg is gaan roesten. Daarnaast vraag ik me af of de bezel wel origineel is voor dit specifieke horloge.
Ben inmiddels al een tijdje op het internet aan het speuren naar nieuwe/andere bezels en bezel inlays. Echter, met weinig succes.
Is er iemand die ervaring heeft met het restaureren van bezels? Of toevallig een een setje bezel inlays voor een Jenny heeft liggen?
1 like
Bij dit soort oude horloges adviseer ik met klem een beurtje voor je 'm dagelijks gaat dragen…
Bij deze een foto van de bezel.
Horloge heft inmiddels ook een beurt gehad.
4 likes
Vrees dat je daar niet meer aan kunt komen, ik vind hem ook niet dermate slecht dat hij vervangen moet worden.
Misschien kan de toplaag verwijderd worden en opnieuw gelakt worden.
De bezel is van plexi? Mag ik je in dat geval adviseren deze schoon te maken en zacht te polijsten met bijv. polywatch?
Ik denk dat het ding er dan veel beter uit kan gaan zien.
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat de bezel van een metaal (dat kan roesten) is. En inderdaad lijkt daar een soort coating (behoorlijk dik) op te zitten.
De oxidatie zit volgens mij tussen de bezel zelf en de coating.
Poetsen heeft dan ook niet veel zin. Toplaag verwijderen mogelijk wel, maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Heel mooi horloge, echt een pareltje! Ik denk dat het leuk voor je is om dit stukje eens te lezen, een leuk artikel over de achtergrond + wat info over de waarde.
Wat betreft de bezel; ik denk dat dit wel origineel is hoor. Je ziet ze vaker met de ‘duiktabel’ bezel:
Maar ‘jouw’ bezel kom je ook wel op wat voorbeelden tegen:

Dat bandje op die van jou is natuurlijk geen porum
Ik zou eens kijken naar een (vintage of nieuwe) tropic of een mooie BOR band.
EDIT: Qua bezel zou ik een dergelijk historisch horloge zo origineel laten als mogelijk. Mits de verkleuring niet erger wordt zou ik niet verder gaan dan voorzichting wat schoonmaken.
Het bandje is inderdaad geen porum (-: maar het is een beetje mijn stok achter de deur om de bezel toonbaar te krijgen.
Prachtig horloge!
Oppassen met die bakeliet bezel, meestal zitten daar vele scheurtjes in, dus zeker niet in de ultrasoon reinigen, dan verlies je opvulmateriaal en dus kleur!
Gewoon optisch lekker laten zoals het is, maar wel door een deskundige de bezel er even laten afwippen en terug functioneel brengen. Geef hem/haar zeker mee dat de bezel dus niet in water of ultrasoon dient gereinigd te worden, want dat is wel min of meer ‘standard practice’, zeker om vastgeroest materiaal terug los te krijgen.
Qua band even een leuke vintage Beads of Rice op knallen.
2 likes
Dank je wel Septentrio,
ik las laatst ook al iets over bakkelieten bezels. Maar wat is er dan bakkeliet aan?
Volgens mij zit er en soort resin op de in-lay die de ruimte mooi opvult tussen de opstaande randen van de bezel.
Kan het inderdaad zijn dat dat gebarsten is en er water onder gekomen is?
Dat is zeker weten het geval, net zoals bij 80% van de bakeliet bezels. De keuze voor bakeliet was indertijd best bizar, is zeer ‘brittle’ breekbaar materiaal, en dus helemaal niet passend voor de zware tool en duik horloges waar ze op terecht kwamen. Velen hebben het dus niet (helemaal) overleefd. Enkele scheurtjes kunnen in principe geen kwaad, maar probeer dus wel de staat te ‘bestendigen’, best geen water meer voor dit type bezel.
Ik krijg binnenkort een Zodiac Aerospace GMT binnen met een haarlijn scheurtje in de bakeliet bezel, dus ik moet de schade ook nog even opmeten. Vind ik ook niet zo erg, hoort bij het verouderingsprocess van dit type bezel, je moet het er gewoon bijnemen.
1 like
Thx,
Is het ook mogelijk het laagje bakkeliet te verwijderen om zo the inlay schoon te maken?
(en dan weer een coating of iets dergelijks erop?)
Zou ik zeker niet doen. Het bakeliet en het verweerde horen nu bij de identiteit van het horloge.
Als het je echt stoort zou ik een vervangende bezel proberen te scoren op de baai, wss zul je wel wat geluk en geduld moeten hebben, maar ze passeren af en toe wel.
1 like
Eens en ja, Geduld is idd nodig 
1 like
Gewoon de huidige technisch in orde laten zetten zodat ze terug draait, en dan lekker genieten van je horloge. Is prachtig zo, goed geleefd exemplaar.
Maar zoals ik zei, laten doen door iemand met verstand van zaken, benadrukken dat voorzichtigheid geboden is, dat er optisch niets aan dient gedaan te worden. Communicatie zal hier key zijn
Fouten of verkeerde beslissingen zijn onomkeerbaar.
4 likes
Heb hier iets gelijkaardigs met ongeveer hetzelfde probleem. Barst in de Bezel. Andere zoeken of zo laten???
Afgelopen week bij onze forumgenoot Marijn mijn Jenny (Philip) Caribbean 1500 opgehaald. Martijn heeft me geholpen met de roest op de bezel ( zie plaatje aan het begin) en de kroon. En omdat hij hem toch open had liggen meteen maar een grote beurt.
Zie hier het resultaat:
Top resultaat Martijn!
Dank
29 likes