Verroeste schroeven

Ik had deze vraag op het technische deel wille zetten maar had geen toestemming daarvoor?

Heren

Ik zit met het volgende probleem.
zojuist is mijn Longines 9 LT aangekomen. Het is weer een miskoop. de balansas is gebroken en het lukt totaal niet hem uit elkaar te krijgen.

Een aantal schroeven zitten zo vastgeroest dat ik ze er met geen mogelijkheid uitkrijg. heb het uuurwerk al een nacht in de peteroleum en de Imal gehad maar de schroeven zijn niet tot beweging te krijgen.
Zij zijn te klein om uit te boren. Ik tracht nu via de achterkant van het uurwerk druppels zoutzuur in te voeren in de hoop dat het metaal oplost.
Met messing uurwerken is het makkelijk, sie leg je een nacht in het zoutzuur en de schroef is er uit. In dit geval zitten er nog een aantal tandwielen in en het messing uurwerk is voorzien van een metaallaagje wat dan ook wegvreet.

Is er iemand die mij kan helpen met een goede oplossing om zonder het uurwerk te beschadigen op een goede manier de schroeven er uit te krijgen.

Groet
Arie

Zware tegenvaller. Klinkt helemaal niet goed.

Ben bang dat als je met dergelijke middelen gaat werken, je het horloge wel op de schroothoop kan gooien. Is er geen vervangend uurwerk verkrijgbaar.

Wellicht zijn een paar foto’s nog verhelderend, maar ik kan mij voorstellen dat de lust je een beetje ontgaat.

Ja de lust is verdwenen
Maar ik zal die schroeven er uit krijgen :X :X :X

Het gaat er nu alleen nog om wie de sterkste is.
En als het echt niet lukt heb ik nog een voorhamer maar ik ben gewend om te winnen.

wish me luck

Een boor van een mm of 10 lijkt mij wel goed genoeg. Kan je ze allemaal in een keer uit boren.

De aanhouder wint.

Maak eens wat foto’s kunnen we toch nog genieten. :sunglasses:

Ik begin altijd met er een beetje olie aan te doen,boven- en onderkant(draadkant).
Laten inweken een half uurtje. Als de kop van de schroef fel beschadigt is proberen er een nieuw groefje in te maken. Dan met een gepaste en goed aangeslepen schroevendraaier en veel druk opzetten, proberen los te schroeven.
Hier is wel het probleem dat er nog onderdelen inzitten.
Indien dit niet lukt, voorzichtig met een schroevendraaier lichten onder de brug zodat de kop van de schroef afbreekt. Van de grondplaat of platin alle stalen delen verwijderen en de platin in VISIN leggen. is een produkt dat alle staal oplost. Lichtjes verwarmen zodat het oplosproces kan beginnen. Dit opwarmen moet maar kort zijn. Na een uurtje is alles opgelost.
Visin is een produkt speciaal voor de horlogerie.
Hopelijk ben je hier iets mee.

Freddy

Ik had al stilletjes gehoopt op een reactie van jou omdat ik regelmatig mooie stukjes van je lees op deze site en hoopte dat jij de oplossing kon aandragen.

je verhaal komt bekend voor. Begin ik toch een beetje op een echte horlogemaker te lijken.
Ik heb eerst getracht zoveel mogelijk de roest te verwijderen en daarnaa aan beide zijden met olie gedruppeld. de gleufjes iets dieper gevijld en met alle soorten schroevendraaiers (ook langere) om extra kracht te kunnen geven getracht te draaien ook nog na een dag het uurwerk in de peteroleum en roestoplosser te hebben gelegd. Een schroef brak hierdoor. Het lichten zoals je aangeeft heb ik ook getracht maar aangezien de schroef op het zwakste punt van de platine zat ging deze buigen zodat ik niet verder kracht durfde te zetten.
Het middel Visin heeft volgens mij het zelfde resultaat als zoutzuur. Ik moet alle metalen onderdelen eerst zien te verwijderen en dat lukt niet.
en als ik alleen het deel waar de schroeven in zitten een poosje hier in laat zakken gaat wellicht ook de metaallaag van het uuwerk waardoor je het messing te voorschijn ziet komen.
Of vreet Visin dit nu juist niet weg? Heb je dit wel eens geprobeerd?

Ik zou nog kunnen trachten via de achterkant met wat meer geweld de schroeven er uit te slaan waarmee onheroepelijk de schroefdraad kapot gaat en er andere draad in tappen maar die mogelijkheid bewaar ik voor het laatst.

Voorlopig zal ik blijven druppelen met zoutzuur aan de achterkant en iedere keer de roest weghalen. Dit is een gevangeniswerk maar ik zie geen andere oplossing.

Het hologe heeft in ieder geval het voordeel dat je de tijd kan terugdraaien maar of ik dat in werkelijkheid ook merk betwijfel ik.

Groet
Arie

Bij recentere uurwerken tast Visin de plaqage niet aan.Bij oudere uurwerken is de laag op een oudere manier aangebracht en durft weleens te verkleuren. Visin gebruik ik regelmatig en altijd zeer goede resultaten.Is een product van Bergeon.

Ik heb een keer een horloge gehad voor reparatie die in aanraking was gekomen met zeewater. Alles wat normaal los kon zat muur vast. Ik heb het een avondje in een badje van WD-40 laten weken. De volgende ochtend heb ik alles weer los gekregen. Daarna alles in de schoonmaakmachine gedaan. Succes ermee.

Groeten,
Maurice

PS:Weet je hoe ik aan meer rechte kom ik volg dit forum al een tijdje maar iets plaatsen lukt me niet.

mauricev Schreef:

Groeten,
Maurice

PS:Weet je hoe ik aan meer rechte kom ik volg dit
forum al een tijdje maar iets plaatsen lukt me
niet.

Aan meer rechten bedoel je een foto plaatsen?
Staat hier: http://www.horlogeforum.nl/read.php?4,8340

probeer anders eens om, als je aan beide kanten van de schroef kan, er een gebogen tangetje op te zetten. dan heb je de schroef tussen de bekken van de tang. Ik pas dit vaak toe op oude zakhorloges waar de schroefkop vaak erg slecht is.

Succes

En Jordy,

Is het gelukt?

Luitjes

Het is huilen met de pet op.
Ik heb vrijdagavond nog getracht e.e.a. los te krijgen. Uiteindelijk werd ik zo verschrikkelijk kwaad dat ik grof geweld heb gebruikt en de hele boel is losgekomen. (zal eerst eens een cursus gaan doen om rustig te blijven)
Nu zoek ik nieuwe platines en een nieuw 2de rad want daar is de tap van gebroken.
Ik kan nu mooi de oude platine in de visin dopen ( dat zal ik eerst eens gaan kopen)
Mocht iemand mij aan onderdelen kunnen helpen dan graag.

Ik weet wel dat ik nooit meer ongezien een uurwerk koopt waarbij staat voor onderdelen.

In ieder geval bedankt voor jullie steun

Groet
Arie

Ik bewonder je geduld. Met een hamer in de buurt had hij er bij mij al lang van langs gekregen.

Nou zoveel geduld heb ik niet hoor Ik heb het uurwerk uiteindelijk met een tang uit elkaar gerukt.
Maar gisteren toch weer even gekeken daarnaar. Op zich valt de schade aan de paltines nog mee ik zal toch eerst maar dat Visin gaan kopen waar freddy het over had en trachten de schroefresten er uit te krijgen.
Als dat lukt denk ik dat het allemaal nog wel te repareren valt.

Maar het is nu veel te warm voor dat gepruts met die kleine onderdeeltjes.
Mocht het ooit nog wat worden dan zal ik dat wel melden.

Groet
Arie